He meiden, Thirza is een week of 3 geleden gediagnosticeerd met het kiss-syndroom. We zijn nu twee keer bij de osteopaat geweest en we zien al een enorme verandering. Zoveel zelfs dat ze vorige week per dag beter begon te slapen: woe-mi 2 uur, do-mi 3,5 uur! Vrijdag kwam een vriendin met haar man, babydochter en 2 zoons. Thirza lag net op bed toen ze kwamen en heeft toen anderhalf uur geslapen. Ik ben toen met vriendin+man even bij Thirza gaan kijken (ze hadden Thirza nog niet gezien, wonen ver weg), die wakker (maar rustig) in bed lag. Ik heb haar er toen maar uit gehaald en mee naar beneden genomen, waar ik nu enorme spijt van heb... Beneden speelden namelijk de twee hele drukke zoontjes, waarvan de ene echt gedragsgestoord te noemen is: om de haveklap ruzie, gefrustreerd en gillen/schreeuwen... pff. Ik werd er al helemaal gek van, maar sindsdien heeft Thirza (op de nachten na die ze eigenlijk altijd wel goed heft gedaan), niet langer dan 3 kwartier meer achter elkaar geslapen en moet ik weer hemel en aarde bewegen om haar in slaap te krijgen. Zelfs inbakeren helpt voor geen ene meter meer! De nachten doet ze redelijk, zij het dat ze nu ineens wel weer zich 2 keer meldt 's nachts. Ik was al aardig moe, maar ik zit er wel helemaal doorheen weer na twee dagen van dit drama... Ze is zo overprikkeld las wat door die twee jochies (4 en 6). Iemand tips hoe ik haar weer op regel kan krijgen? Ervaring hoe lang dat duurt? Thirza slaapt overdag in haar ledikantje op haar eigen kamertje, beneden in de box (kinderwagen, enz) zijn er teveel prikkels en valt ze nooit in slaap, (heeft ze eigenlijk ook nooit gedaan). Ik pas al rust en regelmaat toe en inbakeren doe ik dus ook. Ik laat haar even huilen voor ik weer ga troosten, maar op dit moment helpt het allemaal helemaal niets!
Mijn dochtertje kon het eerste half jaar of tot een maand of 7 denk ik, ook niet zo goed tegen drukke mensen. Op het moment zelf leek het goed te gaan, maar een paar uur later kwam het...ontroostbaar, huilen, niet in slaap kunnen komen etc. Bij haar duurde het alleen meestal de avond en een deel van de nacht soms, dus wel korter. Meestal gingen we maar bij haar in haar kamertje zitten en wat over haar buikje of rug wrijven. Dat hielp iets, gewoon rust, maar dat doe je al volgens mij. Helaas kan ik weinig tips geven, bij ons werkte alles maar een klein beetje, het duurde gewoon een paar uur voor ze alles eruit geschreeuwd had. Sterkte!
Ben je zelf nu ook wat gestrest? Mijn zoontje nam dat ook erg over. Dan probeerde ik hem in slaap te krijgen/te troosten. Maar door mijn onrust werd hij ook onrustig. Dus voordat ik naar hem toe ging, probeerde ik even te ontspannen. Een paar keer diep ademhalen, soms wat langer (als dat kon).. Bij mijn zoontje duurde die geprikkeldheid vaak maar 1a2 dagen. Maar die had geen Kiss (tenminste niet vastgesteld)
Ja, onderhand ben ik wel gestresst inderdaad Dat was ik overigens niet hoor... ik heb wel met open mond staan kijken naar dat zoontje van die vriendin en me afgevraagd waarom ze toch in hemelsnaam niet in greep (en ze is nog wel orthopedagoog! En gastouder!). Heb me in ieder geval voorgenomen om hem hier voorlopig niet weer in huis te nemen en als ie wel komt, om dan maar gewoon zelf in te grijpen als iets me niet zint. Geldt overigens voor alle kids die hier in huis gaan komen.... kan me geen barst meer verrekken wat de betreffende ouders ervan vinden, nu ik Thirza zo de afgelopen twee dagen mee heb gemaakt. Ik probeer idd wel om even tot rust te komen zelf weer, voordat ik naar Thirza toe ga, maar ben nu zo moe dat na 1 minuut krijsen ik al weer helemaal er doorheen zit Oppas vragen is ook niet echt een optie: raakt ze ook helemaal van overstresst -helaas, ik wilde echt dat ik op die manier wat tijd voor mezelf kon maken, maar als ik daarna weer 2-3 dagen bezig ben, kost me dat al met al meer energie dan dat het me oplevert....) Maar goed, ik was in eerste instantie niet gestresst en hield er helemaal rekening mee dat Thirza wel weer even nodig zou hebben om bij te komen, (op het moment zelf lijkt het oppervlakkig gezien alsof het wel goed gaat, maar aan het voeden merk ik direct al wel dat het NIET goed gaat: slecht drinken dan, fles pakt ze helemaal niet, borst gaat een beetje). Voorlopig in ieder geval maar even niet op visite en visite die hier komt, moet rustig zijn en zich volledig aan ons ritme aanpassen, heb ik bedacht. Eerst Thirza maar weer op de rit, een tijdje in de regelmaat en dan maar stapsgewijs kijken of ze een beetje kan wennen aan drukte, want dit is geen doen. Ik kan haar natuurlijk niet eeuwig uit de drukte houden, ze zal er ooit aan moeten wennen, maar ben nu gewoon te moe om 3 dagen bezig te zijn met haar weer uit de overprikkeling te krijgen En dan moet ik over een week alweer aan het werk... ga op dit moment echt bijna gillen bij de gedachte!
Vervelend... Als ik het me goed herinner heb je een baan, hoe ga je dat doen dan? Tobe heeft er overigens ook wel een beetje last van, maar volgens mij op een gebruikelijke manier zoals alle baby's het wel een beetje zullen hebben. Het is in ieder geval niet zo erg dat ie dan ook moeilijk drinkt en dergelijke. Ik vraag me alleen af hoe ie 3 dagen per week KDV gaat trekken in het begin...
Vervelend zeg. Ik heb de neiging om te denken dat een beetje drukte dit niet kan veroorzaken, omdat dit al dagen duurt. Maar ieder kind is natuurlijk anders. Misschien zijn het idd te veel prikkels voor haar. Het enige wat ik je kan meegeven is dat hoe ouder ze worden hoe beter ze tegen de drukte kunnen en hoe minder ze er van onder de indruk zijn. Het wordt dus steeds beter. Succes!
Tja, mijn man is twee dagen thuis met Thirza straks, (maar die snapt echt niets van non-verbale signalen, echt zo'n typische vent... dus die ben ik nu wel heel hard aan het instrueren steeds). Dan nog 1 dag naar een gastouder, wel een surinaamse big mama die nergens door uit haar lood geslagen lijkt te kunnen worden, dus heb wel het vertrouwen dat zij zich wel gaat redden met Thirza. Maarja, hoe Thirza dan is als ze straks van zo'n dagje gastouder terugkomt....? We moeten het maar zien Wat ook zo lastig is: nu ze zo overprikkeld is, zie ik gewoon HELEMAAL geen vermoeidheidssignalen. Die begonnen de afgelopen twee weken steeds duidelijker te worden, na ons bezoek aan de osteopaat, maar zijn nu dus weer helemaal weg. Ze is volgens mij gewoon knettermoe, maar slaapt nauwelijks, (vandaag was ze om 8.15 wakker, (na wel een aardig goeie nacht), heeft van half tien tot kwart over tien geslapen, van half 1 tot kwart voor 2 steeds kwartiertjes, (op gang geholpen door een ritje in de auto) en daarna ging ze dus niet meer slapen. 't Is dus echt zaak om die vermoeidheid te doorbreken, maar als ze niet slaapt, kom je dus niet zover... Iemand nog tips daarvoor?
@Kiwi: tja, 't is ongelovelijk, maar waar Zolang ze bij ons is, is er niet zoveel aan de hand, op een gegeven moment wordt ze wel jengelig dan, maar echt vervelend niet... Ze valt alleen ook niet meer in slaap in de draagdoek, en los bij ons op de arm, in de box enz al helemaal niet. Nouja, op den duur wel, maar dan is ze echt 3 uur wakker geweest ofzo. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. En als ik op een gegeven moment denk: Ok, nu is het wel tijd voor je om te gaan slapen, dan zet ze het dus op een krijsen. Maakt niet uit hoe lang ze dan wakker is geweest: heb het na anderhalf uur geprobeerd, werkte niet. Na 2 uur ook niet. Na een uurtje ook niet en na een half uur -want zou ze dan toch gewoon echt supermoe zijn, dan maar snel weer terug naar bed- ook niet. Ze slaapt gewoon max drie kwartier achter elkaar, maar sinds vrijdagmiddag is het dus vaker iets van 20 minuten. Een enkele keer is ze dan even wakker en valt nog wel eventjes voor 20 minuten in slaap, vaker ligt ze dan nog 20 minuten gewoon wakker in bed, (ze kan zichzelf wel goed bezig houden gelukkig), maar meestal wordt ze dus brullend weer wakker....
Tobe slaapt de laatste dagen trouwens ook nauwelijks, maar daar is geen aanleiding voor te bedenken. Hij ligt gewoon klaarwakker in zijn bed en ik krijg hem alleen in slaap gesust met de speen (maar dan wordt ie na 10 minuten weer wakker). En 's nachts slaapt ie wel gewoon aan 1 stuk door! IK snap er in ieder geval niets van.
Misschien ff terug naar de osteopaat en daarna weer opnieuw beginnen met rust en regelmaat. Dan heb je weer een startpunt. Over dat werken. Je denkt nu dat je zelf misschien te moe bent, maar wrs. doe je energie op in je werk en komt het ritme van weer werken je ten goede. Tenminste.... zo werkte het hier wel. En daardoor lukt het ook beter om dingen te kunnen handelen. Sterkte in elk geval.
Mijn zoontje is soms ook zo overprikkeld en dan kunnen we geen kant met hem uit. Hij is verschrikkelijk moe maar kan niet in slaap komen. Ik ben toen naar een winkeltje gegaan wat homeopatisch spul verkoopt. We hebben iets gekregen destijds waarmee ze de prikkels beter kunnen verwerken en doordat ze dat beter verwerken slapen ze ook een stuk beter. gisteravond bijv hadden wij een verjaardag en mijn zoontjes sliepen daar in een campingbedje. Nou dat was drama want hij was veel te overprikkeld. We hebben hem toen wat druppeltjes gegeven en na een half uurtje is hij toch nog rustig in slaap gevallen. Misschien is er zo'n winkel bij jullie in de buurt en kun je eens informeren
Kan het misschien zijn dat ze druk bezig is met haar 12 weken sprongetje? Daarvan kunnen ze ook helemaal van het padje af zijn hoor. Lekker bij je dragen en veel troosten. Heb je een draagdoek? Dat doet hier wonderen als Julian onrustig is. Zo zal het nog wel een paar keer gaan. Denk je net dat je een fijn ritme hebt gevonden, gaat de hele boel weer over de kop door het minste of geringste. Over een paar dagen, misschien een week, zul je merken dat er weer een nieuw ritme ontstaat. Succes, het komt allemaal goed.
@Nala: Hmm, dan zou het eerder een hele vroege start van de 19-wekensprong moeten zijn, want ze is nu vanaf geboortedatum 13 weken, maar ze was 2 weken te laat Ik moet dus met 15 weken rekenen. Die 19-wekensprong schijnt wel een heftige te zijn he? Getver... dat hoop ik dus niet zeg.... Nouja, maar even afwachten. Ze is van uitputting om 5 uur wel aan mijn borst in slaap gevallen en ligt nog steeds te pitten, (maar dat kennen we op zich wel, dat doet ze al een paar weken, dat ze na overdag veel wakker te zijn geweest, 's avonds vroeg slaapt en de nacht aardig doortukt). De draagdoek was hier steeds een goeie oplossing, maar nu ook niet meer. Ze blijft gewoon wakker en zolang ik loop wil het wel, maarja... om de hele dag nou maar te blijven lopen @Vera: ja, daar had ik ook al wel aan gedacht, ware het niet dat de osteopaat komende week carnavalsvakantie heeft. Maar goed, misschien toch maar even inspreken op het antwoordapparaat en kijken of ze tussen al het gehos door misschien even nar Thirza wil kijken... Ga ik in ieder geval maar ff proberen toch, want we hebben pas 9 maart weer een reguliere afspraak staan. @Jada: hoe heetten die druppeltjes die jullie hadden? @MerleQ: klinkt als een sprongetje...
je schreef ergens hierboven dat je meerdere slaapplekken voor haar hebt, (bedje/box/wagen) Misschien zou het wat zijn als je haar alleen in haar bedje laat slapen als het haar tijd is om te slapen. Dat de box er is als activiteit zeg maar, en wandelen ook, maar dat ze om tot rust te komen echt alleen het bedje heeft. Voor de rest wil ik je veel sterkte wensen, hier ook een Kiss-er gehad, van iedereen krijg je advies maar je wordt er gek van. Wij zijn echt weken alleen maar thuis geweest voor de rust omdat Jasper het ook helemaal niet aankon om steeds weg te gaan of drukte om zich heen te hebben. (of van hand tot hand tijdens visite.....vréselijk)
Daarom pas ik ook een ´losse´rust en regelmaat toe vanaf het begin. Want er hoeft maar iets te gebeuren en ze zijn helemaal van hun apropos. Nu gaat het bij ons veel beter en als we een dagje weggaan of er is druk bezoek hoeft Nikolai maar 1 dagje bij te komen. En als je regelmaat toepast, waarom heb je dan zoveel slaapplekken? Volgens mij is dat ook megaverwarrend. Nikolai sliep de eerste maand veel in de box, maar nu slaapt hij alleen nog maar in zijn bed. Nergens anders. En dat werkt ook erg goed (overdag tenminste).
@ Rozemarijke Die druppeltjes heten phytoplex. Zit cintroenmelisse en kruiden in. Helaas ook alcohol. Maar goed je doet het eerst in kokend heet water en laat het een tijdje staan daarin zodat de alcohol helemaal verdampt is. Het kan verder geen kwaad als je het laat verdampen zei die vrouw van de winkel.
Zou het helpen als je haar lekker in badje doet met rustgevende olieen of dergelijke en daarna lekker masseren? Misschien dat ze daar wat rustiger van wordt? Het risico is natuurlijk wel dat als je dat doet terwijl ze echt oververmoeid is, je het alleen maar erger maakt. Maar als ik het zo lees, haalt ze wel de slaap die ze overdag mist, 's avonds en 's nachts weer in...dus 'oververmoeid' zou het niet kunnen zijn. Dus misschien na het drinken proberen?
He meiden, nee, ik heb dus overdag 1 slaapplek (ledikantje op haar kamertje) en 's nachts 1 slaapplek: wieg op onze slaapkamer. Op andere plekken valt ze gewoon niet in slaap, dus dat is sowieso nooit een optie geweest... Ben erg jaloers op alle mama's van wie de baby gewoon lekker in de box gaat liggen pitten na verloop van tijd, maar onze dame blijft dus wakker als er prikkels zijn, heeft ze vanaf de geboorte al gehad. En tja, losse rust en regelmaat, dat werkt op dit moment in ieder geval niet. Ik was wel vrij flexibel met haar en ze sliep eerder wel in de kinderwagen als we haar meenamen ergens heen, maar ook dat doet ze dus niet meer. Daar ga je dan met je flexibele opstelling als je kind daar dus niks mee kan... Heb wel eens gedacht bij ouders die hun kind nergens meer mee naar toe namen en 1 strakke structuur hanteerden van: jeetje, wat overdreven en dat doe je toch niet, want dan kun je geen kant meer op... maar vrees dat we niet zoveel andere opties meer hebben hier ook, dus ik snap nu helemaal wat die ouders bezielde dan Een rustgevend badje heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, maar dat werkt niet echt. En dat ze haar slaap inhaalt 's nachts, dat lijkt misschien zo, maar in totaal heeft ze bijvoorbeeld van gisteravond half 7 tot vanavond half 7 dan 15 uur geslapen, het merendeel dus 's nachts. Overdag is ze dus gewoon 9 uur wakker... Afgelopen week sliep ze nog in totaal 19 uur, en toen oogde ze wel lekker uitgerust. Nogal een verschil dus
@rozemarijke: tja tps genoeg... mensen die prima weten heo het werkt maar ondertussen zit je er mooi mee vooral opa's en oma's hebben vaak goede tips... maar als ze dan niet werken.. reageren ze soms alsof je het niet eens geprobeerd hebt ik hield altijd heel fanatiek anne op scoot als we bij mensen op bezoek waren.. dat vonden mensen ook gek punt was alleen.. als ik het niet deed zaten wij met een kind dat 2 dagen van slag was het is niet dat ze niet bij oma/opa/tante/oom/goede vriendin/whatever mocht zitten ze huilde al helft van de tijd.. en na een dagje op visite met drukke mensen huilde ze niet alleen overdag.. maar ook snachts. dan leer je een aantal dingen inderdaad snel af overigens ging kdv vanaf dag1 hier helemaal geweldig en als anne nu te druk is geweest.. dan is ze meestal van slag tot ze op maandag naar het kdv is geweest want die hebben gewoon echt een strak ritme met een aantal kindjes tegelijk (al hoor ik leidsters wel regelmatig klagen dat maandag altijd de dag is waarop alle kindjes terug in het gareel moeten) maar uiteindelijk... kan ik zeggen dat het over gaat dus ook bij jullie word het vanzelf beter vooral doen waarvan je zelf merkt dat je er baat bij hebt en evt. adviezen eens goed overdenken en evt. uitproberen maar jij bent mama... niet de rest van de wereld (zijn vast ook mama.. maar niet van jouw dochter) nu is anne zo'n 17 maanden bijna.. en het gebeurd nog wel eens hoor.. alleen bijna niet meer en dan vooral in de vorm dat ze snachts wakker word en halfhysterisch in bed overeind zit even goed kroelen en terug naar bed is dan meestal de remedie.. en soms slaapt ze na 2 gilletjes gewoon zelf weer verder. dus hou hoop... en het komt vanzelf goed alleen de korte termijn.. tja ik denk dat je weer even "bij het begin" moet beginnen... in het begin duurt het langer om weer "in model" te komen dan na verloop van tijd hebben wij gemerkt