Hallo verloskundige, Op dit moment ben ik 22 week zwanger en heb erg problemen met mijn stoelgang. Regelmatig komt het voor dat ik een hele ochtend op het toilet doorbreng omdat ik aandrang heb, maar het dus niet lukt. Hier ben ik dan zelfs een beetje koortsig onder, koude rillingen en kan er niet van lopen of zitten.. Het enige wat dan helpt is dat die ontlasting weg is en daarom help ik dan mijzelf door het met een plastic handschoen manueel te verwijderen. Dit lucht enorm op en binnen een half uur voel ik mezelf weer opknappen en kleur om mijn gezicht krijgen. Dit gebeurt 1 keer in de week/2 weken. Tussendoor gebeurt het regelmatig dat ik 'normaal' ontlasting krijg, het is dus niet zo dat ik het van mijn darmen overneem met als gevaar dat ze lui worden oid. Het is wel zo dat mijn ontlasting erg hard is, voornamelijk ronde keuteltjes en soms ook grijs van kleur. Dit heb ik met mijn verloskundige besproken en van haar heb ik een microlax gekregen om te gebruiken wanneer ik het nodig heb. Met het oog op mijn ervaring in de zorg zie ik dit niet echt zitten om dat te gebruiken. Ook omdat het zoals het nu gaat niet erg vaak nodig is.. Nu is mijn vraag aan u.. Wat zou u hierin adviseren en kan het kwaad zo door te gaan? Misschien goed om te weten is dat ik HG heb en Zofran gebruik, of eigenlijk sinds kort de 'eigen merk' ondansetron 8 mg. (2x per dag) In de eerste 16 week van mijn zwangerschap ben ik 6 keer opgenomen geweest in het ziekenhuis wegens uitdroging. In die periode was 30 keer per dag overgeven weinig, gelukkig is dat door deze medicijnen niet meer het geval. Ik eet nu regelmatig en kan mijn eigen vocht op pijl houden alhoewel ik nog erg zwak ben en dus weinig beweging krijg.. Ondanks dat ik nog steeds wel erg misselijk ben lukt het me nog niet te stoppen met de medicijnen, dit heb ik wel al geprobeerd. Alvast bedankt voor het lezen van mijn inmiddels lange en gênante verhaal en bedankt voor uw antwoord. Mega
Goedemiddag, wat vervelend dat je deze klacht hebt. Belangrijk is dat je probeert je ontlasting zacht te houden, door veel water te drinken en producten te eten die je ontlasting zacht houden (bijvoorbeeld volkoren producten, groenten en fruit). Ik kan me voorstellen dat het lastig voor je is, omdat je toch gevoelig bent voor HG. Wat ook goed helpt is roosvice laxo. Daarnaast zou ik je toch adviseren om langs de huisarts te gaan. Mogelijk kan de huisarts je een medicijn geven, waardoor de ontlasting soepel blijft. Het manueel verwijderen lijkt me geen goed idee om dit de gehele zwangerschap te doen. Hierdoor kan je ongewild toch schade aanbrengen aan je anus en endeldarm. Ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes! Groetjes Monique