Hallo, Onze dochter is met 38+4 en een groei achterstand van 4-5 wk geboren. Haar gewicht was prima 2460 g, lengte erg klein 42-44 cm. Ze heeft de eerste dag een 24 uurs meting voor haar suiker gehad omdat deze bij de geboorte te laag was. We mochten de dag na de geboorte naar huis. Thuis bleek ze haar temperatuur moeilijk vast te kunnen houden en moesten we bijna terug naar het zkh. Ook het drinken ging moeizaam, weinig zuigkracht, spugen, overstrekken . We hebben een week bij gevoed met een spuitje. De borstvoeding ging niet goed en na zes weken zijn we gedeeld fles/borstvoeding gaan geven. De klachten werden erger en toen ze drie maand oud was kregen we nexium tegen de reflux. Het overstrekken bleef ze doen en we zijn bij een ka beland. Daar kreeg ze toen ze 6 mnd was allergy care en meteen hadden we een tevreden kind. Een jaar later kon ze zonder problemen over naar gewone melk. Ze is nu bijna drie, maar nog steeds klein (90 cm en11,7 kg) Wat ik me dus nu afvraag is; had ze met haar termijn en groei achterstand niet behandelt moeten worden als prematuur, of in ieder geval onder de warmtelamp gemoeten. Had ze dan niet een betere start gekregen? Bedankt voor uw antwoord.
Hoi Bonnie1, het is altijd een beetje lastig om dit achteraf te zeggen, want achteraf maak je vaak ander beleid dat meteen passend zou zijn bij de problemen. Maar ik denk vindt wel dat zij premature tekenen heeft gehad ja. Ze was niet prematuur, maar dysmatuur, maar dysmature kindjes hebben vaak dezelfde problemen als prematuren kindjes kunnen hebben. Nu is elke baby anders en was ze niet super licht, maar ze heeft wel een lastige start gehad zo te lezen. Ik denk dat ze achteraf beter een paar dagen in het ziekenhuis had kunnen liggen, maar er zijn ook kindjes die het wel goed/beter doen. Ze zullen verschillende argumenten hebben gehad haar te ontslaan. (goede glucoses, geen incidenten, goede controles van bloeddruk en temp etc, maar wellicht ook teveel kindjes op de afdeling, ouders die ze een kind thuis gunnen etc. En daarbij dolen er in het ziekenhuis ook een hoop bacteriën rond en is een ziekenhuis wat dat betreft niet altijd veiliger voor een pasgeboren kindje). Ze zullen een kindje nooit ontslaan als ze twijfelen of het lukt. Maar ze zullen je altijd wel meegeven dat je moet bellen als er iets is. En de vraag is het in het ziekenhuis wel beter was gegaan met drinken etc. Ze hebben ook niet altijd dé oplossing. Ik snap dat je met deze vraag zit hoor en achteraf was anders misschien beter geweest. Maar je zult het nooit weten. Ik vind het in ieder geval fijn te lezen dat ze het goed doet en gewoon een klein fijn poppetje is. Groetjes Brigitte
Bedankt voor je reactie. Het is waar, we zullen nooit weten wat beter zou zijn geweest. Het is toch fijn om even een feedback te krijgen op je eigen gedachten, nu heeft het een plekje.