Hallo allemaal, Ik heb inmiddels gezien dat er al een aantal topics zijn geopend met de vraag wat nou normaal is wat betreft de ontlasting van een borstgevoede baby, maar het maakt me nog steeds onzeker en vandaar mijn vraag. Mijn zoontje is nu bijna 4 weken en heeft vanaf zijn geboorte 1 poepluier per dag. Nu heeft hij afgelopen week 2 maal 24 uur niet ontlast. Gelukkig tussendoor dan weer wel, maar hij heeft er ontzettend veel last van. Ik merk dit doordat hij zeer onrustig drinkt aan de borst (trekken, kreunen, loslaten ect.), hard loopt te persen, scheetjes laat en af en toe een gilletje of moet huilen. Het is heel zielig, maar ik weet dat darmkrampjes erbij horen en vanzelf weer over gaan. Alleen...het lijkt erop alsof hij verstopt is? Dit kan toch niet bij bv? Zodra hij heeft ontlast is het een ander kind: tevreden en rustig aan de borst. Ik lees op borstvoeding.com dat als een baby onder de 6 weken 24 uur geen ontlasting heeft, dit reden is om de dokter te bellen. Terwijl op dit forum de strekking toch wel is volgens mij dat het normaal is. Verder verloopt de bv goed naar mijn idee. Al na 3 dagen zat hij weer boven zijn geboortegewicht, maar ik ben nog niet naar het CB geweest om hem opnieuw te wegen, dus momenteel heb ik hier verder geen info over. Hij voelt in ieder geval zwaarder aan! Ook heeft hij voldoende plasluiers. Kortom, reden tot zorg of juist niet?
Ik durf niet van hieruit zeggen of er bij jouw kindje reden tot zorg is of niet. Maar ik herken het wel een beetje van mijn oudste. Zij was ook ruim voor de 6 weken gestopt met dagelijkse ontlasting. Het gebeurde regelmatig dat er 10-12 dagen tussen zaten. En dan liet ze tussendoor ook stinkende windjes, kreunde en perste weleens. Ik heb het nooit reden tot zorg gevonden. Bij borstvoeding is er een brede range van wat normaal is, en plasluiers en groei zijn dan ook betere parameters.
Bij borstvoeding is er idd veel variatie mogelijk. Moet wel zeggen dat bij mijn jongste een van de tekenen was waaruit bleek ze een koemelkallergie heefd. Dus misschien iets om in de gaten te houden als er ook andere klachten zijn.
Officieel zou het ontlastingspatroon na 6 weken gaan veranderen, en is het na 6 weken pas ok om minder dan 1 poepluiers per dag te hebben. Maar mijn kindje begon ookal eerder met minder poepluiers. Vanaf 4 weken sloeg hij regelmatig een dag of wat over en vanaf 6 weken had hij er echt 1 in de week. Met 5 weken heeft mijn zoontje 1 dag in het ziekenhuis gelegen (vanwege koorts) en daar vonden ze het toen heel bijzonder dat hij al 2 dagen niet gepoept had. Maar ja, ik vind dat altijd zo vreemd, als in de boekjes staat 6 weken, dan zijn er toch ook vast wel babies die dat met 5 weken al hebben...wat maakt die ene week nou uit? Als de ontlasting gewoon dunnig is , dan is het geen verstopping. Kindjes krijgen vaak last van krampjes rond die termijn. Mijn oudste had 6 poepluiers per dag met 6 weken en krampjes en mijn jongste had 1 poepluier in de week en krampjes.. Het is allebei goed gekomen!
Torn wij laatst bij de ka waren werd ons verteld dat het normaal is als een baby met bv tien dagen niet poept... ik vind het zelf gek want ik ben toch echt wel, na elke voeding, een gele spuitluier tot aan de nek gewend... Mijn dochter poept max 1x per week en dan is het ook wat drapperig (sorry) de rest van de week heel winderig en veel persen... het leek mij niet heel gezond maar volgens de ka doen alle babys dat omdat hj n nog niet precies weten waar ze naartoe moeten persen?! Ik blijf het gek vinden ...
Enne...als jij je zorgen maakt gewoon de dokter bellen hoor!! Wat google ook zegt...internet kan je ook gek maken!
Bedankt voor jullie reacties. Vandaag naar CB geweest voor controle en gelijk maar gevraagd. CB zei dat alles tussen de 10x per dag en eens in de paar weken ontlasten normaal is bij BV. Kan dus alle kanten op en aangezien meneertje goed aankomt in gewicht, genoeg plast, heel tevreden en alert is, is er zeker geen reden tot zorg. Misschien fijn om te weten voor anderen die hier tegenaan lopen!