Er zijn al veel topics over kolven&afbouwen, maar ik heb een vraag over hoe ik het het beste kan aanpakken: Ik werk in de zorg en dus onregelmatige diensten. Hier kan ik kolven als ik dat wil/nodig heb, maar ik ga ergens werken waar dit niet zo makkelijk is. Ik ga straks of van 6.30 tot 14.30 of van 14.30 uur tot 22.30 uur werken. Tijdens de vroege diensten kan ik een kolfmoment inlassen, maar tijdens de late zal dit zeer moeilijk/onmogelijk gaan. Ik zal geen pauzes hebben en het kolfrecht vervalt immers met 9 maanden (ik start daar kort voor dat ze 9 maanden is). Ik wil nog niet echt gaan afbouwen, maar zie ook niet echt oplossingen. Jullie misschien wel? Op de dagen dat ik thuis ben wil ik haar gewoon blijven voeden, maar dan zal tijdens het werk m'n borsten naw te vol raken??
Sta je in de avonden alleen op een groep? Dan zie ik niet echt een oplossing, behalve dat je een handkolf mee zou kunnen nemen en bij lekkage even snel op de wc de druk eraf kolven. Ik zit erg na te denken, maar ik denk dat ik met 9 maanden zo'n periode niet zou halen zonder kolven (ik werk zelf ook soortgelijke 'diensten') ... hangt ook af van hoeveel je voedt natuurlijk
Is het in de late dienst onmogelijk omdat je dan alleen bent en je clienten niet alleen achter kunt laten? Anders zou ik altijd proberen het voor te leggen aan mijn collega's en vragen of ze even voor je waar kunnen nemen, ondanks dat je er wettelijk geen recht meer op hebt. En dan misschien niet een volledige kolfsessie doen, maar voldoende om te zorgen dat de druk er af is zodat je geen bo oploopt? En (ik filosofeer maar even verder) tijdelijk een dubbelzijdige kolf huren, dat gaat sneller dan een enkelzijdige, dan hebben ze nog minder reden om het 'lastig' te vinden. Ik kolf ook in mijn eigen tijd omdat het anders ten koste gaat van mijn bonus, en kolf dubbelzijdig maar 10 min per keer. Levert nog best veel op!
Bedankt voor jullie meedenken. Op deze groep staat men nooit alleen, maar dat is niet voor niets dat je altijd samen staat... Je kunt het op dit werk met deze doelgroep niet verwachten dat je collega 'ff een half uurtje of een kwartier alleen de groep draait'. Ook eerst twee maanden proeftijd... Ik vind het een lastige situatie. Als ik 'gewoon' elke dag van 9 tot 5 zou werken, dan zou ik die voedingen kunnen afbouwen en dat opvangen met extra gekolfde melk. Maar omdat ik twee verschillende diensten draai, vind ik het lastig. Ik ben er nog niet aan toe om naar twee voedingen te gaan: ochtend en avond. Ook ben ik bang dat ik met dit termijn als ik ze wel afbouw, dat het dan snel gedaan is. Mijn dochter gaat de laatste tijd steeds vaker tussen 7 en 8 naar bed. Ik wil wel de laatste voeding als ik thuis ben live geven ipv moeten kolven. Maar als ik dat doe, dan bouw ik die laatste voeding niet echt af (wil dat ook niet echt) maar als ik hem nog wel geef, dan heb ik toch onwijze stuwing als ik niet kolf op mijn werk?? Oohhhh wat heb ik mij nou weer op mijn hals gehaald??
Ik werk in de horeca en ik heb op mijn werk nooit echt kunnen kolven, omdat ik bijna altijd alleen in de zaak (cafe) sta. Ik kolfde me helemaal leeg een half uurtje voordat ik moest gaan werken. En ik kolfde uiteraard weer zodra ik thuis was. En soms even snel tussendoor de druk eraf knijpen op het toilet. Maar na een werkavond van 18 tot 3 stonden mijn borsten echt op knappen hoor. En na een paar avonden achter elkaar merkte ik wel dat mn productie wat omlaag ging, dus ik deed altijd, ook op vrije dagen, na elke voeding kolven, zodat mn productie én de vriezervoorraad op peil bleven. Zeker de eerste maanden dat ik na mijn verlof weer aan het werk ging was het aanpoten, maar tegen de tijd dat mn zoontje 9 maanden, was het al een stuk makkelijker allemaal. Al was de situatie natuurlijk verre van ideaal.
Ik geef zelf live BV op het KDV. Inmiddels ook geen voed/kolfrecht meer maar met een gewone baan overdag heb ik het geluk dat ik het wel heb kunnen regelen. Ik ga nu nog 1x per dag naar het KDV om te voeden en die tijd haal ik aan het eind van de dag weer in. Mijn kindje is nu 10 maanden, en wat ik merk dat ik niet meer zo snel stuwing krijg als in de eerste maanden. Dit kan ik me van m'n 1ste kindje ook herinneren. Ik denk dat ik die tijd best zou kunnen overbruggen als ik voor vertrek goed laat leegdrinken en na de werktijd meteen voeden/kolven. De productie is vanaf een maand of 9 ook veel stabieler dan daarvoor, heb ik vaak gelezen en merk ik zelf ook. Het daalt niet meteen bij wat minder voeden. Op mijn thuisdagen voed ik meer dan op mijn werkdagen bij het KDV, dat gaat ook prima.
Je kan toch naar 3 x per dag voeden gaan?! In de ochtend live voeden. Rond 14.00-15.00 kolven, iig als je aan het werk bent. In de avond live voeden of als je late dienst hebt na de dienst kolven?! En dan als je vrij bent gewoon op verzoek. Ik denk dat dat goed moet gaan nu met 9 maanden.
Heb je geen recht op normale pauzes? En is het dan ook niet aan jou om te bepalen HOE je die pauzes vult? Als collega's een sigaretje gaan roken of even wat willen eten, dan kun jij in die tijd toch kolven?
Hoe vaak voedt je normaal nog op een dag? Anders zou je idd kunnen doen wat Soef zegt toch? En is er geen mogelijkheid dat je iets regelt qua onbetaald verlof? Of dat je bijvoorbeeld een half uurtje eerder met werken begint zodat je tussendoor een half uurtje kolfpauze hebt? Zo kom je wel gewoon aan je uren. Bespreek het gewoon met je nieuwe werkgever, wellicht staan ze er open voor en valt er iets te regelen.
Ik zou gewoon lekker op verzoek blijven voeden. Handkolf meenemen voor het geval je wel even een moment hebt en anders zonnodig de druk eraf halen op de wc. Hier kon ik rond die tijd ook wel meer tijd er tussen laten. Gewoon op je vrije dagen lekker veel live voeden.
Zou je wel buiten je werktijden op je werk kunnen kolven Maartje, is daar een ruimte voor? Dan zou je dus om 14.00 en 22.30 uur kunnen kolven in principe, maar die van 14.00 is wsl niet nodig omdat je je dochter thuis nog hebt gevoed vlak voordat je weggaat? Hoe laat wordt dat; 13.00 uur? Dan zou je dus van 13.00 tot 22.30/23.00 uur niet kunnen kolven, da's 10 uur ertussen. Mij lukte dat nog niet bij 9 maanden overdag. Pas bij 15 maanden. Het zou zonde zijn als je productie terugloopt. Ik neem aan dat je pauze hebt op je werk, die kan en mag je toch gewoon gebruiken om te kolven?
Ik snap niet hoe het kan dat je geen pauzes hebt moet ik eerlijk zeggen. Bij diensten langer dan 5,5 uur is een half uur pauze verplicht, dus hoe kan het dat jij dan geen pauze krijgt?
Wsl koffie/thee drinken op de groep ofzo? Maar ik vraag me dan wel af als je niet alleen op de groep mag staan hoe de collega's die roken dat dan doen.
Of hoe het opgelost zou worden als je nog wel holfrech had, dan zouden ze er neem ik aan toch ook niet iemand extra voor bij op de groep zetten? Daar moet een mouw aan te passen zijn hoor, dat je pauzes apart van de groep neemt. Maar ik kan me voorstellen dat dat lastig overleggen is als je er nu nog niet werkt, en misschien ook niet direct met lastige verzoeken binnen wilt komen?
En anders gewoon proberen.. kan het niet dan zoek je dan een oplossing. Misschien gaat het ook wel prima!
Volgens mij moet je (wettelijk gezien) in de gelegenheid worden gesteld om pauze te nemen wég van de werkvloer, dat je niet eens visueel geconfronteerd wordt met je werk (oftewel, uit het zicht). Zou je eens uit moeten zoeken.
Dat ligt aan je CAO dan. In de arbeidstijdenwet staat dit naar mijn weten niet. Weet of niet of ik dingen zou gaan eisen in mijn proeftijd trouwens.
Volgens mij vervalt niet je recht op kolven met 9 maanden, maar het recht om het in de baas z'n tijd te doen. Bij ons is het zo dat je na 9 maanden nog steeds kan kolven, maar dan zul je bijvoorbeeld een kwartier door moeten werken. Misschien kun je deze vraag eens bij je werkgever neerleggen?
wij hebben ook geen officiele pauze's . weet niet hoeh et bij TS der werk gaat maar wij werken op afroep dus client roept op en wij gaan er heen , hebt kan soms wel 4 keer per 15minuten zijn . Nu hebben we ook piek en dalmomenten dus op de rustige momenten hebben we pauze ,
Ik snap het probleem wel van Maartje; leuk en aardig al die wetten en regels, maar als je net ergens bent begonnen wil je niet meteen eisen gaan stellen en je onttrekken aan de werkmores, al heb je officieel recht op prive-pauzes e.d.