Wat te doen..zo onzeker over flesvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door marisa78, 16 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marisa78

marisa78 Actief lid

15 aug 2010
    234
    18
    18
    ten einde raad hier maar even mijn vraag stellen.

Onze jongen is nu 6 weken oud, heb hem tot gisteren nutrilon standaard gegeven,hij kreeg 6 flessen van 150 ml , maar dronk meestal maar 120ml daarvan op!!
    Hij weegt trouwens momenteel 5.480
    maar omdat hij tijdens het geven van de fles maar onrustig blijft en steeds neigingen heeft om te persen ben ik gisteren naar het inloopspreekuur van het consultatiebureau geweest en dit probleem voorgelegd, ze adviseerde mij om te gaan beginnen met nutrilon omneo...( nadat ze had vastgesteld dat hij geen spruw heeft ).
    Nu ben ik daar sinds gisteren mee begonnen...maar het probleem blijft + dat hij nu zijn flessen helemaal niet meer leegdrinkt, hij drinkt momenteel maar 80ml op per keer....
    Word er helemaal onzeker van, heb al een nieuwe speen geprobeerd met iets groter gat, maar word het allemaal niet beter van.....
    ontlasting is trouwens normaal, maar door het persen tijdens het drinken heeft hij best vaak een poepluier....( geel en beetje waterig)

Wat te doen, gewoon deze voeding doorproberen...of toch weer terug naar de nutrilon standaard misschien aangevuld met nutriton...of heb je andere tips voor mij....

Bedankt alvast,
    marisa

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Marisa,

Als ik je goed begrijp dan dronk je zoontje van 6 wk eerst ongeveer 6x120 ml per dag (ruim 800 ml per dag). Dat is een prima hoeveelheid, zeker voor zo'n jonge baby, dus geen zorgen! De omneo smaakt iets anders, dus ik kan me voorstellen dat je zoontje daaraan moet wennen en daar misschien ook iets minder van drinkt.

Je geeft aan dat je zoontje wat onrustig drinkt. Wat gebeurt er precies? Heb je het idee dat hem iets dwars zit (boertjes/windjes/krampjes?) Laat je hem regelmatig boeren? Hoe snel gaat zijn flesje leeg? Hij zou hier 15-20 minuutjes over moeten doen, sneller is niet goed. Redt hij dat?

Als je zoontje toch wat last heeft van krampjes en hij het niet goed doet op de nutrilon omneo, zou je ook eens aan de Friso Comfort kunnen denken. Dat is een voeding die helpt bij krampjes (en spugen).

Groetjes Linda

3. marisa78

marisa78 Actief lid

15 aug 2010
    234
    18
    18
    Dank je wel voor je antwoord en het meedenken!!

Hij drinkt idd 6 x 120ml leeg, laat af en toe wat staan daarvan, mijn zoon is dus erg onrustig tijdens het geven van de fles..ook echt alleen dan , zodra het fles geven klaar is is hij weer een lekker tevreden en vrolijk manneke..

Tijdens het drinken is hij druk aan het kreunen/persen en probeert de speen uit zijn mond te halen , door het persen ook bijna elke flestijd een poepluier...( wel gewone ontlasting dus geel en zacht).

Ben vanmiddag van ellende bij de huisarts met hem beland, zag het even niet meer zitten, de huisarts zelf weet niet zoveel van kindervoeding af en heeft me een verwijsbrief voor de kinderarts meegegeven, maar ook hebben we overlegd dat het beter is om eerst terug te gaan naar de nutrilon standaard voeding, beetje aangedikt met nutriton....( dit omdat hij dat tenminste wel dronk)moet zeggen dat ik me daar zelf ook goed bij voel, ondanks dat het maar een paar flessen waren die hij heeft gehad met de omneo, ging dat helemaal niet lekker...dronk elke keer maar kleine beetjes...wil er wel nog bij vermelden dat hij bij beide voedingen er erg lang over doet om de fles leeg te krijgen ( 30 a 45 min).

Ik zat idd ook te denken aan de friso voeding, lees daar ook allemaal goede verhalen over, maar denk dat ik het eerst zo maar probeer...mocht ik toch weer moeten overstappen op andere voeding dan ga ik denk ik toch de friso proberen....

De standaard voeding maak ik wat dikker met nutriton omdat het naderhand spugen dan wat minder word ( hopelijk)...
    Wat ik niet goed begrijp is wat is het verschil tussen nutriton en rijstebloem??

Veel liefs,
    marisa

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Marisa,

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat op de standaard voeding met de nutriton. Hopelijk doet je zoontje het daar iets beter op en spuugt hij dan wat minder.

Nutriton (johannesbroodpitmeel) is een vezeltje, dat heeft geen voedingswaarde en wordt gebruikt om de voeding dikker te maken. Dat mag vanaf de geboorte gebruikt worden indien nodig. Rijstebloem is fijngemalen rijst, dat heeft wel voedingswaarde en hier wordt de voeding ook dikker van. Maar dit mag je op zijn vroegst vanaf 4 maanden gebruiken.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina