De titel zegt het al; op dit moment is overal de lol af doordat mijn dochter er 's nachts zo'n potje van maakt. Het is nu al weken aan de gang (dus geen sprongetje) en we hebben alles geprobeerd. Meteen speen erin, bij ons op de kamer, bij ons in bed, laten huilen, fles geven , lampje op de kamer enz. enz. Niks helpt; ze is voortdurend wakker 's nachts. Soms is het alleen jengelen, later is het weer helemaal overstuur. Het is een poosje op vaste tijden geweest, nu wisselt het weer. Soms is het alleen kletsen, waarbij we om de twintig minuten heen konden om de speen erin te doen. Het gekke is; overdag is het een hartstikke vrolijk kind.Ze lacht de hele dag en ze slaapt goed overdag. Als we haar op bed leggen, valt ze meteen in slaap. Niks mee aan de hand. Ik ben benieuwd naar tips al kan ik me niet voorstellen dat er een tip is want we hebben alles al geprobeerd. We twijfelen nu over een osteopaat, maar twijfelen omdat ze overdag zo'n perfecte baby is. Iemand die dit herkent?
Mijn advies is vooral om een aanpak echt vol te houden, verwacht niet dat een aanpak meteen effect heeft. Dus kies iets dat goed voelt en hou vol.
Bedankt voor de reacties. We houden een aanpak al maanden vol, maar ze blijft wakker worden. Haar ritme overdag is ook prima; overdag gaat alles perfect. Ik kan nu geen voorbeeldritme opschrijven omdat dit heel erg afhangt van hoe de nacht is gegaan. Zoals vanmorgen; dan gaat ze al vanaf 5.45 uur niet meer slapen, terwijl ze nog moe is. Toen hebben we haar om 6.45 een fles gegeven, waarna ze er om 7.30 alweer in lag. Dit is normaal gesproken niet zo. Maar ik kan jullie verzekeren dat haar 'normale' ritme overdag er een uit de boekjes is. Ze slaapt bij de oma's trouwens wel iets beter dan thuis. Dan wordt ze af en toe wakker, maar als dit gebeurd slaapt ze zo verder als ze een speen heeft gekregen.
Ik zou de 5 minuten methode proberen en dat zeker drie weken lang consequent doen. Dat heeft hier heel goed geholpen, daarna sliep zoon weer netjes door.
Kan ze last van haar oortjes hebben? Zo begon het namelijk ook bij mijn oudste zoontje (en nu mijn jongste van 7 maanden) en die bleek dus chronisch oorontsteking te hebben. Uiteindelijk buisjes amandelen knippen etc maar zo begon het wel allemaal.
mischien proberen een tijdje haar overdag niet meer naar bed te doen? en als ze om kwart voor 6 wakker is, gewoon ophouden ipv om half 8 weer naar bed doen? waarom ga je erheen om de speen in haar mond te doen als ze alleen kletst? wij hebben ook een nachtbraker, ze is nu 3 jaar en heeft periodes dat ze snachts volledig overstuur, niet te troosten wakker word, maar dat is wel anders als echt nachten kletsen etc.. ik zou proberen haar zoveel mogelijk te laten liggen en er alleen heen te gaan als ze echt huilt of overstuur is, maar niet als ze kletst oid .. hoe laat gaat ze savonds naar bed? misschien een half uurtje of uurtje later? een vast ritme voor slapengaan werkt vaak ook goed, nog even rustig voorlezen bijv t zijn maar ideeen hoor.. ik weet hoe vermoeiend het is... ik heb ook nachtenlang opgezeten met onze dochter omdat ze simpelweg niet ging slapen, en iedereen dan maar zeggen ja je moet haar gewoon laten liggen en laten huilen.. jaja helemaal overstuur, zoon ook wakker, wij wakker... dat heeft niet zoveel zin... maar soms kan het helpen.. het is erg lastig wat er helpt met slaapritmes en nachtbrakers.. het is echt bij ieder kind anders..
1. oren checken 2. kiezen??? Dikke bobbels in de mond? 3. honger?? 4. wat eet ze s avonds? Misschien last daarvan? 5. Laten huilen, minstens 5 nachten maar niet overstuur laten worden Hier tot 9 maanden 6x per nacht wakker door allergieen. Daarna op een speciaal dieet. Toen werd hij nog steeds 6x per nacht wakker door de gewenning. Gelukkig is dat nu nog 1 of 2x, we lieten hem steeds 5 minuten huilen of 10 minuten en daardoor werd het beter. Dus nu krijgt hij om 23u een fles en dan niet voor 6u. Wordt hij tussendoor wakker dan laat ik hem huilen (maar niet overstuur) zodra hij weer slaapt kijk ik even om het hoekje en ga ik ook weer slapen. 6x per week is hij 1x wakker tussendoor en 1x per week ongeveer mag ik van 23u tot 7u slapen Nu zijn er net 3 kiezen tegelijk doorgekomen dus afgelopen 2 weken waren weer een verschrikking (lees: 4-6x per nacht) Tja, soms is het gewoon zo, als niets helpt blijft er alleen nog acceptatie en hoop op betere nachten over. Onze oudste was 3,5 jaar toen ze s nachts (tussen 23 en 6) aan een stuk door sliep. We zijn dus al 4,5 jaar s nachts in de weer en ik verwacht dat het nog wel een jaartje of 2 gaat duren. Bij sommige kinderen uit zich alles nu eenmaal in de nacht, echt balen maar je raakt een keer uitgeprobeerd....
Naast andere suggesties misschien toch ook Kou? Onze kleine sliep ook ineens niet meer door. Voelde wel lekker warm onder de delen maar nu in slaapzak slaapt ze gewoon weer door.
Hier net hetzelfde! 9m oud dochtertje nachten om zeep. Ik zwanger en slecht. Ze doet maar 1 tukje in de dag. Oortjes ok. Mss de bovenste tandjes op komst. Wie zal het zeggen. Sterkte, ik weet hoe lastug het is. Ik doe de 10min methode. Om de 10min over haar hoofdje aaien en tuutje geven. Zeker niet er uithalen of ze wil spelen. Ai ai
Mijn dochter deed ook zo snachts toen ze een maand of 10 was. Ik heb uren naast der bedje door gebracht. Eerst der optillen rustig heen en weer wiegen tot ze rustig werd. Daarna terug leggen en naast der gaan zitten op de grond met mijn hand door de spijlen. Na een paar minuten hand weghalen en met mijn gezicht de naar de deur kijkend (zijwaarts naast haar) En dan als ze niet keek elke paar minuten iets doorschuiven naar de deur. Uiteindelijk zat ik in de deur opening en dan stond ik na een aantal minuten op terwijl ik de deur open liet. Ik kon dan gewoon in de woonkamer gaan zitten aangezien die pal naast der slaapkamer is. Zodra ze sliep trok ik de deur dicht. Dat was het enige wat hier hielp. En ja dat heeft heel wat tijd gekost en een behoorlijke zere reet van het zitten op de grond Pas met 1 jaar zijn we consequent de 5minuten regel gaan toepassen. Eerder voelde dat niet goed.
Dit wilde ik ook vragen. Hoe is haar slaapgedrag overdag, slaapt ze overdag niet te veel dat ze s'nachts daarom geen slaap heeft? Misschien is ze al toe aan een minder slaapje overdag.
Overdag slaapt ze momenteel absoluut te veel. Ze slaapt meestal nog 3x. We hebben dat laatste slaapje er wel een paar weken afgelaten, maar dit hielp niet. Ik ben een beetje huiverig voor wakker houden, omdat ik wil voorkomen dat ik straks met een oververmoeid kind zit. Gelukkig heeft ze zichzelf net wakker gehoest en ging ze net zo ouwehoeren als 's nachts, dus vanmorgen heeft ze al weinig geslapen. Ik wil toch nog eens die vijf minuten regel gaan toepassen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies werkt? Bedankt voor alle reacties!
Misschien dat ze er nu wel aan toe is? Hier was het vaak van half 10 tot half 12 slapen en in de middag van half 3 tot half 5 op die leeftijd. 5 minuten regel ken ik niet zo. Maar als ze bv wakker wordt dan wacht ik een minuut of 5 ( kijk altijd even op de wekker) en ga dan heen. Wanneer het echt krijsen wordt ga ik wel eerder. Aai over de bol en ga ik weer weg, wacht altijd wel tot ze weer rustig is. Wanneer ze dan nog weer huilt wacht ik weer. Net zo lang tot ze weer slaapt. Dit komt gelukkig niet vaak voor. Over het algemeen valt ze zelf weer in slaap. Maar goed ook geen garantie voor de toekomst. Speen heeft ze niet dus dat kunnen we niet gebruiken.
Wow sama. Mijn zoon van tien maanden slaapt sochtends drie kwartier en smiddags drie kwartier. Snachts klokje rond zonder nachtvoedingen. Heeft ook een week oud gehad dat hij snachts aan het kletsen was. Toen er een slaapje afging was dat over. To , kennelijk slaapt jouw kind in blokken ipv overdag baby slaapjes en snachts de diepe slaap. Zou toch proberen snachts twee slaapmomenten te krijgen door wakker te houden en dan snachts bijv de vijf min methode. Die helpt hier overigens niet,raakt zwaar overprikkeld er van. Laten huilen helpt hier wel( als er geen pijn is of er zit iets dwars, hoor ik aan huiltje dan troost in gewoon met de borst). Volg je kind.
Hier sliep ze op die leeftijd ook in de avond van 7 tot 6 in de ochtend. Soms vroeger. Ze heeft dit heel lang volgehouden. Nu slaapt ze of 2x 1,5 uur. Dan maken we haar wakker anders is het spoken of 1 x tussen de middag. Ze zit nu een beetje in de overgang van 2 naar 1. De een heeft misschien ook iets meer nodig dan de ander.
Ik zou de 5 min methode ook proberen. Wij hebben de fase met 9 mnd gehad en daarna met 11.5 mnd nog eens. Die laatste was nog veel erger. Als ze huilt, loop je er heen, zegt niets. Legt haar neer, geef een speen/aai over bol en loop gelijk weer weg. Na 5 min ga je weer en doe je precies hetzelfde. etc. Je kunt er na een tijdje ook opbouwen: eerst 5 min, dan 10 min, dan 15 min. En nee, het is de eerste dagen echt niet leuk, maar je moet echt een week sowieso volhouden. Dan heeft het resultaat. Voor je hier aan begint wel even oortjes checken en zeker weten dat er geen reden is om te huilen, maar dat je echt een gewoonte/cirkel moet doorbreken. Veel succes!
Ik zou echt naar een goede kinderhomeopaat gaan. Ik spreek uit ervaring. Lees bijv dit eens; Slaapproblemen bij kinderen | Kinderhomeopaat
Bedankt voor alle reacties, we hebben een goede nacht achter de rug! Ik heb een combinatie gemaakt van alle tips; overdag toch even wakker gehouden, hierdoor begon ze gisteravond om 20.00 uur al met spoken. Toen de vijf minuten regel toegepast. Hierna is het de hele nacht redelijk goed gegaan (nog 3x heen geweest, maar na 1x speen erin sliep ze meteen weer). Morgen hebben we een afspraak bij een osteopaat. Tips en ervaringen blijven welkom!