Ontlasting

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Jette, 10 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter krijgt flesvoeding, nu heeft ze altijd 1 poepluier per dag, nu heeft ze ineens sinds 2 dagen nog geen poepluier weer gehad terwijl ik de voeding wel heb verhoogd, je zou dan toch zeggen des te meer voeding er in gaat des te meer ontlasting heeft een kind ook, of is dit niet zo?
    Hoe vaak moet een flessenkind een poepluier hebben?

Ze is verder heel vrolijk en blij, eet goed en ik zie haar ook niet persen en krampjes hebben.
    Normaal is het zo dat wanneer ik haar temperatuur de ontlasting altijd op gang komt maar dat gebeurt nu ook niet, maak me daar wat zorgen over!

Edit Moderator: verplaatst naar flesvoeding. Deze vraag hoort niet bij de lactatiekundige.
    Alvast bedankt voor uw tijd!

Henriette

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Henriette,

Persoonlijk ben ik niet zo thuis in het ontlastingspatroon van flesgevoedde kindjes.

Als ik je verhaal zo lees zou ik me niet zo'n zorgen maken. Je schrijft immers ook: Ze is verder heel vrolijk en blij, eet goed en ik zie haar ook niet persen en krampjes hebben.
    Dat lijkt me een goede leidraad.

Wanneer ik jou verhaal even vergelijk met borstgevoede kindjes dan is het bij hun zo dat wanneer het vraag en aanbodsysteem goed op elkaar is afgestemd er ook best meerdere dagen tussen een poepluier kunnen zitten. Alles wat binnenkomt aan voeding wordt opgebruikt.

Misschien is dat bij haar op dit moment ook zo. Verbruikt ze veel van de voeding en heeft daardoor tijdelijk minder ontlasting. Hou het in de gaten wanneer het heel lang gaat duren of haar gedrag gaat veranderen. Wanneer je meer flesvoeding gericht informatie zoekt kan je over het algemeen goed terecht bij je eigen consultatiebureau.

Wil je dat ik je vraag verplaats zodat meer mensen kunnen antwoorden?

Groet,
    Ilse

3. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    Bedankt Ilse voor je antwoord en het verplaatsen!

Het is allemaal goed gekomen hoor, ze heeft de derde dag een behoorlijke poepluier gehad, het was wel wat hard dus ze had wat moeite om het uit te poepen!
    Wel vreemd dat zonder verandering van voeding toch de ontlasting zo'n andere vorm aan neemt.
    Nu heb ik van de wijkverpleekkundige een goede tip gekregen dat wanneer er geen ontlasting komt je 2 theelepeltjes uitgeperste sinasappelsap moet toevoegen aan de voeding, bij ons helpt het erg goed!

Jette

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    ehm, sinaasappelsap is een beetje een oude tip.. Kan soms wat darm problemen onstaan, zoals diarree en krampjes.. Nou is de diarree "de bedoeling", maar die krampjes niet.

Hier heeft een beetje zonnebloemolie door de fles wonderen gedaan..

5. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Als ze er geen last van heeft zou ik gewoon afwachten.
    Hier duurde het laatst 5 dagen... uiteindelijk kwam het vanzelf.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je meer voeding gaat geven dan is dat toch een verandering voor de darmen, en dan kunnen ze verstopt raken.
    Nooit sinaasappelsap geven, daar kun je alles alleen maar erger mee maken.
    Kijk het 2 weken aan, zoveel tijd kost het om een verandering (meer eten is ook een verandering!) te verwerken. Is het dan nog een probleem, dan kun je eerst wat extra water in de fles doen, en desnoods wat olie.

7. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    1x in de 2 dagen is niet vreemd. Zo lang hij er geen last van heeft (persen, en pijn) is het geen probleem. Wat driksmama al zegt kijk het even 2 weken aan.

8. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    bedankt meiden, het gaat nu een stuk beter met de ontlasting, gewoon weer elke dag maar ik begrijp dat jullie geen voorstanders zijn van sinasappelsap?

Jette

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee joh, dat is zo scherp daar maak je de boel vaak erger mee.

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    omdat sommige kinderen op sinaasappelsap kunnen reageren adviseren ze vaak iets anders, maar het is een "ouderwets" middeltje wat vaak wel goed helpt...elk kind kan reageren op wat dan ook dat weet je niet van te voren...je kan het iets medicinaals geven om de ontlasting op gang te helpen of meer water bij de voeding te doen, maar ook daar kunnen ze op reageren dmv krampjes e.d.

tis een afweging die je voor jezelf moet maken.....

net zo goed als dat ze adviseren om sinaasappelsap te geven tegen "verstopping" adviseren ze je als je kindje diarree heeft de flesjes aan te maken met rijstewater...

zijn ouderwetse "middeltjes" maar blijken "nog steeds" goed te werken...

daarbij als de kleine niet "verstopt" zit maar het nog wel zelf eruit gooit, zou ik geen dingen gaan geven, oudste van me had 1x poepluier in de 2 dgn, en nu hij ouder is nog steeds, waarschijnlijk heeft ie dat "van zijn vader" want die vertoefd ook maar 1x per 2 dgn. op die kleine kamer ;)

geeft allemaal niks zolang ze er maar geen "last" van hebben...

gr.smoekie

Deel Deze Pagina