Groene ontlasting?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Firstbaby, Jul 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    1,996
    0
    0
    Hallo,

Ik heb even een vraag. Mijn zoontje krijgt volledige borstvoeding. Nu is het zo dat hij altijd gele ontlasting had. Gister heb ik 2 luiers met groene ontlasting gezien en vanochtend was het weer geel. Nou merk ik dat mijn zoontje gister en vandaag tijdens het voeden opeens verstrakt en zijn gezichtje rood wordt. Alsof hij pijn heeft. Hij blijft wel dooreten. Meestal hoor ik zijn darmpjes ook werken.

Ik wil erbij vertellen dat mijn borsten behoorlijk vol zijn. Het melk spuit er soms ook uit. Ik veeg het meestal eerst even af voordat ik hem aanleg anders kan hij het niet wegslikken.

Nu vraag ik me af wat is de oorzaak van de groene ontlasting? Komt dat misschien door teveel voormelk? Mijn zoontje drinkt namelijk niet lang. Hij is de laaste tijd met 10 min. aan 1 borst voldaan en weigert verder te eten omdat hij helemaal in slaap is gevallen.

In ieder geval alvast bedankt.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo mama van Danny,

Ik hoop dat je ergens al antwoord hebt gekregen op je vraag. Ik zal toch nog een poging doen, ook al is het ruim een week later....

Het klinkt inderdaad of je kindje 'last' heeft van veel melk, meestal regelt je lichaam het binnen de eerste 4-6 weken, zodat je minder gestuwd zult raken. Krijgt je kindje erg veel tegelijk binnen, of heeft het last van kramp, dan kan de ontlasting groen kleuren.
    Wat je schrijft dat je de voeding weg laat lopen alvorens je kindje aan te leggen klinkt goed, dat is vaak het eerste advies wat we geven bij teveel en te snelle melkstroom: laat de toeschietreflex haar werk doen, wacht tot de straaltjes afbuigen naar druppelen, maak de borst en kin van je kindje droog en opnieuw aanleggen. Probeer ook 1 borst per 3 uur leeg te laten drinken: wil je kindje om 10.00 uur voeding, en komt het na anderhalf uur weer, dan geef je nog steeds dezelfde borst (hij zal dan vettere melk kunnen krijgen) pas rond 13.00 uur wissel je van kant, en die houd je dan ook weer aan tot 3 uur later. Dus komt je mannetje eerder om te drinken dan weer dezelfde borst. (hoop dat je snapt wat ik bedoel!)

Vaak zie je ook wittige vlokken in de ontlasting, dit is onverteerde melk, die er zo weer uit gaat! En een enorme groei! (soms wel 300 gram of meer per week!)

Herken je dit? Ik hoop dat je er nog wat aan hebt? Anders hoor ik het graag!

Hartelijke groet,
    Heidi Margit

3. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    1,996
    0
    0
    Dank je wel voor je antwoord. Ik had al het een en ander op internet gezocht. Inmiddels is zijn ontlasting weer geel. Heel af en toe zit er weer groene/gele ontlasting bij. Maar het valt mee.

Ik snap wat je bedoelt met 3 uur dezelfde borst geven. Dat doe ik ook. Nadeel is dat hij die borst niet leegdrinkt. Hij is na 10 a 12 minuten voldaan en slaapt vervolgens ruim 3 uur en dan is de andere borst aan de beurt. Nu vraag ik me af of ik moet beginnen met kolven? Soms zijn beide borsten bijna even vol heb ik het gevoel.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat je zou kunnen proberen is in de ochtend eerst voeden, en dan direct beide borsten 1 keer helemaal leeg kolven. van daaruit opnieuw starten zeg maar met de dagproductie. Mogelijk doe je dat de dag er na nog een keer en dan kijken of het beter gaat.

Succes

Share This Page