Hoi, Tot oud en nieuw ging het slapen van m'n zoontje al een poosje goed (hij is 12,5 maand). Ook al heeft ie nog nooit echt heel denderend geslapen. Echter na een fikse verkoudheid met koorts is helaas de gewoonte ontstaan om hem halverwege de nacht bij ons in bed te nemen, omdat we het anders niet trokken. Tot vorige week leek het weer iets beter te gaan, maar nu heeft hij buikgriep. Hij heeft een paar dagen terug een nachtje bij m'n ouders geslapen, omdat wij eerst aan de beurt waren met de buikgriep. Echter, sindsdien wil hij niet meer bij mij op schoot zitten, waar ik hem normaal half in slaap zing/wieg en dan wegleg. Hij raakt overstuur en wurmt zich alle kanten op. Zelfde als ik hem in bed leg of met hem op het grote bed ga liggen. M'n man heeft hem net wel in slaap gekregen.. Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit verhaal, want ik heb voor als hij zich weer beter voelt wel een plan van aanpak om zelf in slaap te leren vallen (via Droomritme), maar ik merk dat ik er verdrietig van word dat ik hem niet kan troosten en op bed kan leggen. Iemand tips of herkenning? Alvast bedankt
Hoi Valt je zoontje normaal (als hij niet ziek is) wel zelf in slaap? Mijn dochter heeft altijd moeite hand met slapen (nu 14,5 maand), maar ik ben met 2 maanden begonnen haar overdag zelf in slaap te laten vallen. In de avond wiegden we haar nog wat langer. Ging de eerste periode met huilen gepaard. Dat werd steeds minder maar heeft lang geduurd. Ik weet niet precies wat droom ritme inhoudt, maar als ze zelf in slaap kunnen vallen kunnen ze dat na verloop van tijd ook als ze s nachts een keer wakker worden. Althans dat merk ik wel bij mij dochter (komt iedere nacht nog voor een fles helaas), zij huilt soms even maar valt erna weer in slaap. En kinderen kunnen ook huilen in hun slaap, dus wij moesten ook leren niet te snel naar haar toe te gaan
Nou nog niet vanaf helemaal wakker. Ik heb hem altijd half in slaap gewiegd en dan weggelegd. En in sommige fases lukt dit niet omdat hij dan licht slaapt. Maar dat bouw ik nu in stapjes op, dat ik hem steeds iets wakkerder in bedje leg. Zoals jij beschrijft, hadden wij ook direct vanaf ongeveer 2 maanden moeten doen haha. Maar ja dat is achteraf praten. Hij wordt ook nog meerdere keren per nacht wakker, en na een paar keer ben ik dan zo moe dat ik hem dan alsnog meeneem naar ons bed.. niet handig, maar het breekt je op. Het probleem met hem is dat hij gaat staan als hij wakker is, en dan gaat ie niet meer zitten of liggen.. Droomritme is het boek van Stephanie Molenaar, slaapdeskundige. Lastig dat je dochter nog een nachtfles nodig heeft. Slaapt ze daarna vaak wel door? Heeft ze het nodig denk je?
Mijn oudste viel ook moeilijk in slaap. Als baby zijnde heb ik hier ook niet "doorgepakt" viel altijd in de schommelstoel, arm, maxicosi etc in slaap. Toen hij één werd was ik er klaar mee. Ik ben hem 's avonds wakker in bed gaan leggen en bleef bij hem. Ik ging naast zijn ledikantje op de grond zitten en hield zijn handje vast. De ene keer duurde het 30 minuten, maar heb er ook wel eens 1,5 uur gezeten. Dit heb ik zo'n 2/3 weken gedaan en toen was het klaar. Vanaf dat moment kon ik hem neerleggen en weglopen. Bij de jongste ben ik wel vanaf 12 weken begonnen om consequent in bed te leggen, ook toen bleef ik erbij. Met 5 maanden kon ik hem wegleggen en direct weglopen. Eén nadeel hiervan, de jongste slaapt echt alleen in zijn eigen bed. Een dagje weg betekend dat hij hooguit hazeslaapjes doet en dus niet te genieten is
Ja dat is hier ook. Sinds ij hem altijd in bed laat slapen, is het dus een ramp om weg te gaan, want hij slaapt dus niet meer in de wagen en ook niet meer bij mij. (Tenzij echt heel moe, maar dan kost t nog enorme moeite) Haha. Maar voor de nachten is het wel fijn
Lastig hè.. ons zoontje heeft ook tot 16 maanden slecht geslapen helaas. Hij sliep wel zelf in. Ik zou dat bij jouw zoontje ook gaan proberen dat hij s avonds in ieder geval zelf in slaap kan vallen. Heb je toch ook even rust voor jezelf en hopelijk gaan de nachten ook snel goed!
Bedankt voor de reacties. Fijn idee om te weten dat ik niet de enige ben die het zo heeft aangepakt en nu met de vruchten zit haha. Ik leg hem 's avonds steeds iets wakkerder in bedje. Het gaat al iets beter gelukkig. Maar overdag zijn het op het moment hazeslaapjes. Wat jij zegt @G89 heb ik ook al een tijdje geprobeerd toen hij 8 à 9 maanden was. Dat werkte toen wel enigszins, maar ik pakte denk ik niet goed door. Gaf dan toch toe.. Heeft het kunnen lopen straks weer gunstige invloed op de slaap, denken jullie? Hij loopt nog aan 1 vinger van ons. Gisteren een aantal stapjes los gezet. Hopelijk is ie straks als ie echt kan lopen weer goed moe om te kunnen doorslapen haha.
Ik vond het ook lastig en er waren ook momenten dat hij dan net wegdommelde en ik op handen en knieën zijn kamer uit kroop, om vervolgens weer terug te moeten omdat hij het in de gaten had. Was een pittige periode, maar het heeft wel geholpen. Hij had blijkbaar die nabijheid van mij nodig om in slaap te kunnen vallen. Inmiddels is hij 8 jaar en niet meer uit bed te slaan dus er is hoop