Ik heb een vraag over spiraaltjes. Wat zijn de kosten daarvan? Moet je die zetten als je ongesteld ben? heb je er last van? en wie is er niet meer og van geworden? wie kan me deze vragen of een van deze vragen beantwoorden.
En zijn ze van invloed op libido? Geven ze hormonen af en moet je t.z.t. weer 'ontpillen'? Kun je het voelen als man zijnde?
Ik heb 4 jaar geleden een mirena spiraaltje laten plaatsen. Bij mij is hij geplaats in 1 van de laatse dagen van mijn ongi en ik vond het laten zetten vrij pijnlijk, maar het schijnt veel minder pijn te doen als je al kinderen hebt gehad. Het was toen gratis, maar ik weet niet hoe dat met de huidige ziekenfondsvergoedingen zit. Na nog 1 bloeding ben ik 3 jaar niet meer ongi geworden, maar dit verschilt per persoon, de 1 wordt het nog een beetje, de ander helemaal niet meer. Ben na het verwijderen wel flink aan het ontpillen geweest trouwens. Het had trouwens bij mij absoluut geen invloed op mijn libido
Hoe kom ik aan Mirena? Mirena is een receptgeneesmiddel. Dit houdt in dat Mirena uitsluitend op recept van een arts bij de apotheek verkrijgbaar is. Mirena wordt volledig vergoed. Hoe werkt een Mirena? Door de lokale werking van Mirena zijn er weinig hormonale bijwerkingen. Het hormoon levonorgestrel wordt rechtstreeks in de baarmoeder afgegeven, waardoor er minder van dit hormoon nodig is in vergelijking met de pil. De hoeveelheid hormoon die in het bloed en dus in de rest van het lichaam komt, is bij Mirena zelfs 60 tot 100 maal minder dan bij de anticonceptiepil. Daarom wordt de normale cyclus bij gebruik van Mirena niet verstoord. Een ander eigenschap van Mirena in vergelijking met de pil is dat u er niet elke dag aan hoeft te denken. zie : www.mirena.nl
Ik heb ook een Mirena gehad. Plaatsen deed goed zeer (nog geen kinderen, dat zou wel uitmaken). Tussendoor had ik er soms wel last van, dat ik hem voelde zeg maar. Mijn humeur was wel stukken beter, je krijgt veel minder homonen binnen! Ik vind het opzich wel een goed middel....maar hoef nooit meer anticonceptie te gebruiken...dus voor Elmo nooit meer
Ik heb hem ruim een week laten zetten. Als je bevallen bent, kun je het beste tussen de 6 en 10 weken de mirena laten plaatsen. Je baarmoedermond staat dan nog wat open en dan doet het niet zo'n zeer. Van het passeren van de baarmoedermond heb ik dan ook niks gevoeld, alleen als reactie ging mijn baarmoeder samentrekken en dat voelde als zware menstuatiepijn en was niet prettig. De kosten scheelt volgens mij per verzekering en pakket dat je hebt. Als je het zelf zou moeten betalen kost het 130 euro. Mijn gyn heeft gezegd dat er veel minder hormonen in zitten dat de pil en dat het lokaal werkt, dus dat je veel minder last zult hebben van het "ontpillen" of "ontspiralen" in dit geval.
ik ben idd in juni bevallen van een pracht van een meisje, en heb 6 weken na de bavalling ook een mirena spiraaltje laten zetten, vond het nog erg pijnlijk het laten zetten, maar ja je zet door. ik heb ook voor het spiraaltje gekozen omdat ik door de pil heen zwanger ben geworden, ben nu best wel bang dat het nu door het spiraaltje heen kan gebeuren, weet het niet. je krijgt een spiraaltje 1 keer in de 5 jaar vrergoed door het ziekenfonds, er zijn ook verschillende soorten spiraaltjes de andere soort is een stuk goedkoper, maar dan blijf je gewoon ongesteld worden. sind ik het spiraaltje heb ben ik wel twee weken ongesteld en dan weer 2 a 3 weken niet ongesteld. vind ik wel een nadeel, maar ja misschein wordt het straks anders.
ik denk echt dat je zelf het spiraaltje moet ervaren wil je weten hoe het precies werkt, want het gaat zo te horen ook bij iedereen anders ! de een word ongesteld en de ander niet, de 1 maar een dag en de ander 2 weken.. ik denk dat ik hem gewoon ga laten zetten en dan zie ik wel hoe het bij mij gaat.. en vind ik het niks, dan laat ik hem er weer gauw uithalen.
ja, daar heb je gelijk in. het bevalt mij prima om geen pilletje meer te slikken. vind het lekker zo misschien dat ik straks niet meer zo lang of niet meer ong ben.
Kosten: geen idee Laten zetten: het laten zetten is het beste om de laatste dagen van je ongi te doen, dit omdat je baarmoedermond dan nog een beetje open staat. Of je er last van hebt: geen idee heb er zelf geen. Ongi worden: met de Mirena ( is hormoonhoudend) kan het zijn dat je niet meer ongi wordt. Dit is echter niet bij elke vrouw zo, kwestie van proberen dus. Wel kan het zo zijn dat je de eerste maanden heel onregelmatig bent, dit kan daarna veranderen in niet/minder ongi worden. Libido: je hebt 2 soorten spiralen. 1 zonder hormoon = koperhoudend, dit heeft zeker geen invloed op je libido. 2 met hormoon = mirena, zou invloed kunnen hebben. Kun je het voelen als man zijnde: het kan zijn dat je man de draadjes voelt. Je moet dan even terug naar je dokter/gyn die kan de draadjes wat korter afknippen en daarmee is het probleem dan verholpen.
Ik heb een koperdraad spiraaltje. Toen der tijd inderdaad gratis, geen idee hoe dat nu is. Ik word netjes elke maand ongesteld. Het inbrengen voelt als een wee. Heb expres een koperdraad spiraal genomen, zodat ik straks niet hoef te "ontspiralen"
Spiraal kan geplaatst worden door je huisarts of de gyn. Hangt er van af of je huisarts het zelf doet.
Een ethisch bezwaar van het koperspiraaltje vind ik dat het de innesteling wel voorkomt maar de bevruchting niet. Het hangt natuurlijk van persoon tot persoon af maar voor mij begint het leven ergens al bij de bevruchting, een anticonceptiemiddel dat enkel de innesteling verhindert is voor mij persoonlijk dus geen optie. Plus: "Het verhevigt bij veel vrouwen de menstruatie, die daardoor ook pijnlijker kan zijn. Bij 10% is dit zo erg dat ze het spiraaltje later verwijderen. Het is in ieder geval geen geschikt middel als je veel last hebt van je menstruaties. Je kunt dan beter kiezen voor de pil of Mirena." En het is ook minder betrouwbaar: "Helaas is het niet 100% betrouwbaar. Van de 100 vrouwen die een jaar lang een spiraaltje gebruiken, wordt er waarschijnlijk 1 toch nog zwanger. Ter vergelijking: bij gebruik van het condoom zijn dat er 2 tot 12."
Dat de menstruatie pijnlijker en heftiger is is absoluut waar. Toevallig vandaag weer ongie geworden, maar ik loop dus praktisch krom Ach nog een paar maanden en dan als alles goed gaat een maand of 9 niet meer