Hallo, Ik kom net bij de huisarts vandaan en heb mijn urine laten testen omdat ik alsmaar harde buiken heb. Ik ben 37 weken zwanger. Nu blijkt dat ik weer een blaastontsteking heb, zonder daar dus iets van gemerkt te hebben. Omdat ik al 37 weken zwanger ben hebben ze mijn urine op kweek laten zetten en hoor ik volgende week pas of er een kuur nodig is ja/nee. Echt een duidelijk antwoord waarom er een kweek gemaakt moet worden kreeg ik niet. Is dit gebruikelijk? En ik weet ook niet zo goed wat ik in de tussentijd moet doen? Ik drink al heel veel (water, kamillethee, vers geperste jus), maar dat deed ik dus al. Wat kan ik verder nog doen en is blaasontsteking schadelijk voor mijn kindje? Ik moet wel mijn temperatuur in de gaten houden. Ik ga zo nog maar wat cranberrysap halen, want ik las dat dat ook goed is. Maar moet ik nu ook nog extra rust houden? Ik voel me verder goed. Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Hoi Poekie33, je urine wordt waarschijnlijk gekweekt op GBS. Dit is een bacterie die 1 op de 4 vrouwen bij zich draagt en die normaal gesproken geen kwaad kan. Als je zwanger bent en je hebt een blaasontsteking, willen ze ook wel weten of die veroorzaakt zou kunnen zijn door die GBS. Want als je die met je meedraagt zou dat kunnen. Vooral als die in je urine is te vinden en niet alleen bij je vagina. Dan krijg je tijdens de bevalling antibiotica zodat het kindje beschermt is voor wanneer hij langs het baringskanaal komt. Het wordt niet altijd al na één blaasontsteking getest omdat dit in de zwangerschap nu eenmaal vaker voorkomt. Pas wanneer het vaker voorkomt wordt het vaak getest. Maar er bevallen dus ook genoeg vrouwen die niet weten dan ze GBS dragen. Stel dat een kindje ziek wordt na de bevalling, kan altijd nog worden getest en dan blijkt het wel eens vaker de GBS te zijn die dan de boosdoener is. Er wordt dus alleen niet standaard getest op deze bacterie. Groetjes Brigitte