Hallo meiden! Ik wist niet waar ik dit onderwerp bij moest plaatsen maar ik denk dat dit wel prima is. Ik heb op dit moment een functie van 5 dagen. Ik weet voor mezelf al wel dat als ik een kindje mag krijgen ik niet meer fulltime blijf werken. De functie die ik nu bekleed mag je niet parttime doen. (wel 4 dagen met ouderschapsverlof). Dus ik heb ook al wel besloten dat ik dus een keertje moet stoppen met deze baan. Daarnaast komt dat ik deze functie niet de meest geweldige vind maar wel weet wat ik zou willen doen. Dus ik twijfel of ik nu al naar een andere baan moet gaan zoeken die ik leuker vind of dat het verstandig is om nog even te wachten (gezien het vaste contract en de uitstekende voorwaarden) en bij mijn huidige baan te blijven, te wachten tot ik zwanger mag raken en daarna wat anders gaan zoeken. Het risico als ik nu een andere baan ga zoeken (met een bepaalde tijds contract) ze het contract beindigen als ik zwanger raak.....twijfels, twijfels, twijfels...... Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips? Groetjes!
Oei erg lastig! Officieel mogen ze je niet ontslaan bij een eventuele nieuwe baan mocht bijken dat je zwanger bent. maar goed, iedereen kent de verhalen dat ze je dan toch wel een een andere vage reden ontslaan mochten ze kwaad willen. Ik zou oersoonlijk niet tegen de onzekerheid kunnen en dan toch kiezen voor je huidige baan, aangezien je ook niet weet wanneer je zwanger bent. Nu heb je je vaste conctract en goede voorwaarden en straks lekker zwangerschapsverlof. Eventueel kun je voor jezelf kiezen om na je zwangerschapsverlof niet meer terug te keren. En na je bevallingsverlof op zoek te gaan naar die andere leuke baan die je wenst. Ik denk zelf dat dat minder stress oplevert dan nu een nieuwe baan te zoeken en dan na een paar weken te moeten mededelen dat je zwanger bent... denk niet dat ze daar erg blij mee zullen zijn en dat jij je er bezwaard bij zou voelen. Ik zelf zit wel in soortgelijke situatie. ben net begonnen bij een nieuwe baan waarbij ik fulltime moest komen werken. ( partime was niet bespreekbaar). Maar heb wel een kinderwens. Ik heb voor mezelf besloten om mn prive leven voor te laten gaan. Dus is het raak dan zien we dan wel wat te doen met mn werk. Maar ik heb dan ook wel een contract voor onbepaalde tijd dus een ontslag hangt er niet zo snel boven mn hoofd. Er van uitgaande dat de zwanger schap ook nog 9 maanden duurt werk ik er al minstens een jaar mocht ik bevallen en tegen die tijd hoop ik dat ik genoeg credits heb opgebouwd om alsnog partimen te komen werken. En zo niet: dan niet, dan zoeken we wel weer wat anders! Ben benieuwd wat je kiest.
Ja, lastig! Ik ben heb een nieuwe baan aangenomen toen ik probeerde zwanger te worden. In de eerste week dat ik er werkte raakte ik zwanger..maar voor hetzelfde geld had het veel langer geduurd. Je weet het gewoon niet. En als een andere baan jou leuker lijkt, zou ik het doen. Werkgevers snappen ook wel dat als ze een vrouw van een bepaalde leeftijd aannemen, die kans erin zit.
Tsja, precies! En daarbij komt dat ik nogal een control-freak ben.....(en wat stelt mijn lichaam me op de proef nu....) dus het zou ook veel onrust kunnen brengen om nu een andere baan te zoeken met de wetenschap dat we aan het proberen zijn zwanger te raken. En idd, het zou niet mogen maar ik denk dat het risico bij bepaalde tijdscontract hoog is dat ze hem niet verlengen... En het geeft ook geen goed gevoel om ergens aan de slag te gaan en vervolgens bijv na 2 maanden te moeten zeggen dat ik zwanger ben. Ik had eigenlijk iets eerder moeten kijken naar een ander baan...maar ja dat is achteraf! Ik had zo'n beetje voor mezelf als eindtijd dec 2010 in gedachten. Dat is dan een half jaartje, als ik dan nog niet zwanger ben ga ik wat anders zoeken. Ik weet dat een half jr misschien kort is voor zwanger raken maar het kan ook zomaar zijn dat het veel langer duurt voordat ik zwanger raak. (is ook realistisch). En de gedachte om dit nog bij 1 of 2 jaar te doen zie ik ook niet echt zitten. Dus mijn gevoel gaat soms tegen mijn verstand in! Lastig! Echt knap dat je de stap hebt durven zetten hoor! Stoer! Het scheelt wel dat je onbepaalde tijdscontract hebt. Dan kunnen ze je ook niet zomaar ontslaan. En als je idd credits hebt opgebouwd kunnen ze misschien ook kijken naar een andere passende functie die wel parttime is? Groetjes!
Hoi hoi, Hier eigenlijk een beetje dezelfde situatie. Wij zijn al 3 jaar bezig om een kindje te krijgen,lukt dus niet. Al die tijd dacht ik: ik wacht gewoon tot ik zwanger wordt en dan ga ik mijn huidige baan gewoon parttime doen.. Helaas ben ik dus nog steeds niet zwanger en vind ik mijn werk dusdanig niet meer leuk dat ik ben gaan zoeken naar een nieuwe baan. Deze heb ik gevonden en 23 augustus begin ik daar. Mijn huidige baas weet dat ik weg wil en zal dan maandag niet raar op staan te kijken als ik zeg dat dit mijn laatste week zal zijn. Het is een grote gok die ik neem,aangezien ik nu een vast contract heb,maar over ga naar werken via een uitzendburo ( voor maar 3 maanden) Ik ga er dan ook van uit dat ik voorlopig even niet zwanger wordt,heb de hoop een beetje opgegeven.. het is een moeilijke stap om te zetten,je baan opzeggen,maar als je op een gegeven moment met tegenzin naar je werk gaat,heeft dat voor je werkgever ook weinig zin. ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen! Liefs Sylvia
Hoooi, Hier ook een zelfde situatie, heb al een tijd een zwangerschapswens en heb nu een baan met contract voor onbepaalde tijd..Echter heb ik het de laatste tijd niet meer zo naar mijn zin op mijn werk, en ben aan het rondkijken voor wat anders. Ben ook zooo aan het twijfelen wat ik moet doen. Maar verwacht zelf eigenlijk wel dat het nog wel even kan duren voor ik zwanger raak, en wil niet idd nog 2 jaar daar blijven werken want daar wordt ik helemaaal niet vrolijk van. Als ik echt wat leukers vind ga ik ervoor en zie dan wel hoe het loopt..zowieso krijg je altijd je zwangerschapsverlof uitgekeert toch (mocht het zo zijn dat je contract bij je nieuwe baan niet verlengt wordt?) en heb je na je bevalling tijd om wat nieuws te zoeken.?
Als je tijdens je zwangerschap je baan kwijt raakt, heb je inderdaad gewoon recht op een zwangerschapsuitkering van de UWV. Niet parttime mogen werken hoeft nog geen probleem te zijn. Als je namelijk 4 dagen per week wilt gaan werken, kun je je ouderschapsverlof uitsmeren over 2 jaar. Vervolgens hopen dat je binnen twee jaar weer zwanger bent van nummer twee, en dan heb je recht op nog een keer die periode (Zo proberen wij nu de werkgever van mijn man om de tuin te leiden zodat mijn man 0,8 fte kan blijven werken ) Maar goed, als je je baan toch al niet meer zag zitten is dat niet zo zinvol
Mijn situatie is anders, ik heb een jaarcontract gekregen pas geleden en werk fulltime. Ik heb het er erg naar mijn zin dus vind het wel spannend om te zeggen dat ik zwanger ben (als dat straks het geval is). Ik denk dat ik toch wel fulltime blijf werken (mijn vriend werkt parttime) maar dat is nog te zien. Maar aan de andere kant hoeft het allemaal niet snel te gaan en duurt het nog een jaar voordat ik zwanger ben. Ik heb er daarom voor gekozen om niet langer te wachten, straks verlengen ze mijn contract om welke reden dan ook niet en dan heb ik voor niks gewacht met zwanger worden. Maar mijn mening uiteindelijk is dat het belangrijk is dat je je prettig op je werk voelt, een vast contract is fijn maar plezier in je werk is ontzettend belangrijk. Je werkt bijna heel je leven dus moet je er wel plezier in hebben!
ik heb een "droom"baan aangeboden gekregen vandaag... ik zou hem zo willen nemen, maar ook ik twijfel over de zekerheid... ik krijg een jaar contract (dit heb ik nu ook wel, maar waar ik nu zit weet ik zeker dat ze me willen houden en alles... ze zijn zo blij met mij dat melden ze regelmatig.) En ik verwacht bij mijn eventuele nieuwe baas ook posi reacties maar stel dat...... daar moet ik niet aan denken.... Ook ik twijfel wat ik moet doen..... (heb net wel al een email gestuurd dat we sins januari een kinderwens hebben en deze probern werkelijkheid te laten worden, dus dat weten ze dan iig al.... kan dat niet het probleem meer zijn als ik ja zeg en die baan dus neem..) Wat vinden jullie meiden????