Onzeker over bloeddruk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sokjes86, 16 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sokjes86

Sokjes86 Niet meer actief

Hoi,

Ik ben weer eens flink onzeker. Ben nu 30 weken zwanger en heb van de week een artikel gelezen over te hoge bloeddruk / zw vergiftiging en hellp syndroom.
    Vorige controle was m'n bloeddruk 135/75. Nu heb ik het gevoel dat deze de afgelopen week flink gestegen is; waarom? Ik zie regelmatig sterretjes, m'n handen tintelen zo nu en dan en ben wat dizzy en moe. Ook wel eens een gespannen gevoel in m'n buik.
    Moet over 2 dagen weer op cOntrole, maar wil toch graag jullie mening/advies: moet ik de verloskundige hier voor bellen
    Ik ben persoonlijk erg vatbaar voor lichamelijke klachten, dus misschien beeld ik het me in?

Merk ook dat de fulltime werkweken me op breken, maar gelukkig hoef ik nog maar even.

Herkenbaar ?

2. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    sterretjes zien en tintelde handen zou voor mij al een reden zijn om de vk te bellen en niet twee dagen af te wachten.

3. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ja, zeker bellen! Staat bij mij op het HELPP lijstje met klachten.

4. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Bellen hoor!

Ik had het ook opeens van de week. Gisteren, stond op en was al duizelig.

Met alles wat ik deed kiepte ik bijna om. Nou moest ik toch op controle bij de gyn, dus dacht das mooi...

Nou bloeddruk was netjes 120/80 .

Nou bedacht ik me later, ik zit meestal de laatste weken op 130/70. Zou ik dan toch die onderdruk voelen die hoger is?

Nee zei de verpleegkundige dat is het niet je bloeddruk.

Ik dus meteen mijn suiker geprikt, ik had een uur of 2 ervoor insuline gespoten, maar was netjes 5.7, dus dat was het ook niet..

Vandaag weer nergens last van, maar, ik zag daarnet opeens in mijn ooghoek telkens, sja wat waren het, flitsen/balletjes voorbij komen. In 1 oog.

Voel me verders oke, dus geen idee of dit ernstig is?

5. Sokjes86

Ik geloof dat het ook een beetje te maken heeft met het jezelf te druk maken.
    Bijvoorbeeld: ik had vandaag paar x tintelende vingers en zag sterretjes. Nu ik weer rustig thuis zit nergens last meer van alleen nog wat irritant gevoel onder m'n borst.

Ukoldaatje: als jouw bloeddruk gewoon goed was de afgelopen tijd, dan hoef je je nergens zorgen om te maken. Maak je je toch zorgen in de zin van: je maakt je zo druk en je stresst daardoor enorm dan zou ik zeggen: bel gewoon weer.

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Neuh ik maak me geen zorgen.

Maar omdat ik gisteren zo duizelig was en vandaag die sterretjes (balletjes waren het bij mij) zag, vroeg ik me af waar dat vandaan kwam.

Ik voel me namelijk niet ziek.

Wat ik hier wel eens lees dat als je onderdruk eerst heel laag was, (heb tot aan week 20 hele lage onderdruk gehad, dipjes tot onder de 50.) 70 of iets minder, en dan nu 80, is dat toch iets hoger.
    Vroeg me af of dat goed was.

Maar goed, gisteren controles gehad en alles was in orde.

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon bellen hoor want volgens mij is dat gevoel onder de borst ook een 'symptoom'

8. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik had toevallig net de verlos even gesproken, ze gaf vandaag een voorlichting op onze zwangerschapsgym en zei dat ook de meiden die onder controle van de gyn staan haar altijd mogen bellen/mailen..

Ze zei dat ik toch de gyn moet bellen ivm vele vochtvasthouden en die flitsen.

Dus zonder andere klachten. Ik voel me nog niet ongerust.

Ben ook niet echt in staat om nu gelijk te bellen, ze zien je aankomen, maar de verlos adviseerde het toch..ondanks dat mijn bloeddruk gisteren goed was..

9. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Kortom dan zou ik in jouw geval heel zeker bellen hoor!

10. Loontje23

Loontje23 Actief lid

15 nov 2011
    212
    0
    0
    ben vooral bezig met het gezin :)
    Ik zou ook zeker bellen,

bij mij komt het dissy zijn en de sterretjes door een heel laag ijzer en een veel te lage bloeddruk 95 / 56 , ik mag dan ook niet thuis bevallen,

gebeurd het toch heel snel thuis word ik daarna opgehaald door de ambu, omdat mijn ijzer zo laag is dat je eigenlijk niet thuis mag bevallen, de echte onder ondergrens is 6,5 en die van mij is 5,6..
    als er dan bloedingen komen heb ik direct een transfusie nodig..

heb je je ijzer al eens laten prikken, want daar kan je ook behoorlijk dissy van zijn en af en toe het gevoel hebben alsof je vingers onderbenen / voeten slapen....

maar in iedergeval bellen!!! ze vinden je echt geen zeur hoor! al denk ik dat ook vaak over mezelf, als je beld ben je wel gerustgesteld

11. Sokjes86

Zojuist gebeld met de verloskundige. Die ziet geen reden tot verontrusting momenteel. Die wijdt het toch aan een drukke werkweek/werkdag en mocht het morgen na een dag rustig aan doen niet minder zijn geworden dan moet ik weer bellen.
    En sowieso vrijdag bij de controle urine even inleveren.
    En ik kreeg de tip mee om absoluut niet op internet te gaan zoeken naar symptomen.

Bedankt iig voor jullie reacties!

12. Nicklebackk

19 dec 2011
    73
    0
    0
    Huishouder
    Brabant
    toch even bellen :)

Ik had dat ook bij mijn vorige zwangerschap, en blijkbaar had ik zwangerschaps vergifiting. Maar me bloeddruk was juist heel goed, 110/60.

Gewoon even bellen voor de zekerheid

13. Sokjes86

Nickleback: neem vrijdag even urine mee. Zullen het zien voor nu moest ik me geen zorgen maken

14. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hier ook beetje onzeker.

Heb al de hele dag knallende hoofdpijn.

Zag trouwens vanmorgen en gisteren ook van die "sterretjes" in mijn ooghoeken maar had toen nog nergens last van dus geen idee of ik nu dingen in mijn hoofd ga halen daardoor

Laatste 1,5 week ook een rara druk op mijn maag en daardoor het gevoel minder adem te kunnen halen als ik plat lig (niet altijd zo)

Maar vandaag dus knallende hoofdpijn. Was bij mijn ouders en die stelden voor mijn bloeddruk te meten, ze hebben zo'n ding thuis.
    Geen idee of dat ding heel betrouwbaar is maar de metingen zaten steeds rond de 133/143 - 80/90

Normaal heb ik bij de vk 100/110-60/70

Moet ik hier nu iets mee?? Zou normaal gesproken nl niets doen aangezien ik bij hoofdpijn niet aan gekke dingen denk maar alleen doordat ik mijn bloeddruk heb gemeten ben ik er meer mee bezig..

15. Loontje23

Loontje23 Actief lid

15 nov 2011
    212
    0
    0
    ben vooral bezig met het gezin :)
    @moederk, dat drukkende gevoel met ademhalen, kan ook heel goed komen omdat je baarmoeder bijna het hoogste punt heeft bereikt,
    en dat drukt op je longen, vooral als je ligt,

je bloeddruk is wel heel erg gestegen, en ik denk dat dat apparaat wel iets kan afwijken, maar vast niet zoveel, anders is hij voor je ouders ook niet betrouwbaar,

ik zou toch even bellen met je vk / gyn,

16. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

21 mrt 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook even bellen.... maar probeer je echt niet te druk te maken. Ik heb bij beide zwangerschappen onder controle gestaan van de gyn en ben bij de laatste zw zelfs een week opgenomen geweeest in het zkh wegens te hoge bloeddruk. De laatste keer was de bloeddruk 160/110 ( normaal was bij mij 130/80) en van die hoge bloeddruk had ik niet eens klachten.... Ik werd toen wel opgenomen maar de bloeddruk zakt toen ook weer snel en geen hellp of zwangerschapsvergiftiging. Terwijl ik daar in het begin heel bang voor was, ging ook alles lezen etc. Probeer echt niet steeds angstig te zijn. Ik heb oa door het lezen van diverse verhalen op internet mn eerste zw echt vaak bang geweest. Bij de tweede dacht ik echt, ik ga genieten nu! Oke, het is niet lekker hoge bloeddruk maar ze zitten er in het zkh echt goed bovenop. Ik ben de laatste keer ingeleid met 38 week, had daarvoor echt al weken zeer hoge bloeddruk maar verder is er nooit zwangerschapsvergig van gekomen. Daarna een super super goede bevalling gehad en toen nooit meer klachten, zeer snel hersteld. Je moet natuurlijk altijd klachten serieus nemen maar rustig blijven is ook een must :) Sterkte en probeer echt te genieten van je zwangerschap!

17. Mijntje75

Mijntje75 Actief lid

21 mrt 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh, lees net je andere berichtjes je had al gebeld...

Idd, lekker genieten meid! Mochten je klachten erger worden zou ik wel bellen maar voor nu echt lekker rustig aan doen. Ws is je bloeddruk helemaal niet hooog.... sterkte !

18. Sokjes86

Mijntje,
    Wat een lief berichtje. Thnx.
    Weet je hoe meer je leest, hoe banger je wordt, hoe meer je voelt.. Zo zit je in een cirkeltje vaak..
    Nogmaals dank en ik zie het vrijdag wel bij de controle.

19. misa

misa Niet meer actief

Goed dat je gebeld hebt. Beter 10x te vaak dan 1x te weing. Ik heb laatst ook gebeld en gelijk gezegd dat ik vooral even wou checken wat zij vond.
    Het gaat ook niet alleen om de hoogte van de bloeddruk (onderdruk) maar vooral ook om de stijging ervan. 80 onderdruk is voor mij al een reden om in de gaten te houden, aangezien ik normaal op 55 à 60 zit.
    En stress heeft vooral met de bovendruk te maken en niet met de onderdruk.
    Goed dat je even urine laat checken. Bij twijfel gewoon bellen en weer urine meenemen.

20. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    maar is morgen bellen dan goed? Of is het toch belangrijk nu te bellen? Ben nl bang voor niets zo laat te bellen :)

Deel Deze Pagina