hallo, ik ben 35 weken zwanger en vroeg mij af of veel echo's in de 1ste 3 maanden kwaad kunnen,heb namelijk 5 echo's gehad in de eerste 3 maand en nou hoorde ik dat dat slecht is voor de jonge vrucht?? en ik houd ontzettend veel vocht vats in enkels en voeten wat helpt goed om het te voorkomen? over 2 weken mag ik bevallen maar ik zou graag willen weten als ik nou zou moeten bevallen maakt het kindje dan goede overlevingskansen? alvast bedankt groetjes sharona
hoi sharona, over die echo's hoef je je geen zorgen te maken hoor. We weten niet of het echt schade kan doen, er is in elk geval nog niks van gevaar bekend. Maar we zijn wel voorzichtig en doen het liefst zo min mogelijk echo's, voor de zekerheid dus. Over die 5 echo's hoef je echter niet bezorgd te zijn. Vocht vasthouden hoort bij (het eind )van de zwangerschap. En zeker met dit weer heb je er extra last van. Je kunt niet veel doen. Maar in elk geval zo veel mogelijk je benen omhoog als je zit. Blijf ook voldoende (water) drinken. Verder kun je proberen of komkommer en bleekselderij helpen, dit zijn vochtafdrijvende groenten. Het enige wat echt helpt is bevallen, daarna plas je alles weer uit. Mirjam