Hallo verloskundige(n), Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik vanaf 16 weken last van (zwangerschaps)hypertensie. Dit hield langdurig aan en werd uiteindelijk Pre - eclampsie met alle gevolgen van dien. Tot 3 maand na de bevalling heb ik last gehouden van hypertensie, daarna nooit weer. Ik check iedere maand mijn tensie op mijn werk en die was altijd heel netjes ( 110/70) Vorige week was het ook nog netjes met 120/80 (na lichte inspanning) maar afgelopen maandag werd ik op het werk heel erg duizelig, zag sterretjes en had vreselijke hoofdpijn. Even zelf tensie gemeten en deze was 144/96, gisteren opnieuw gemeten en toen was het 134/92 in rust. Ik heb contact opgenomen met de gyn en die adviseert rustig aan doen, zoutloos eten etc. en geeft aan dat deze hypertensie niet zwangerschap gerelateerd is omdat ik nog (lang) niet in het 2e trimester van de zwangerschap zit. Klopt dit? ik vind het zelf namelijk wel heel vreemd dat de tensie dus duidelijk stijgt nu ik zwanger ben en ik weet dat mijn lichaam heel heftig reageert op (toenemende )hormonen. (zo heb ik ook erg veel last van mijn COPD als ik zwanger ben, wat in mijn vorige zwangerschap resulteerde in langdurig zuurstof gebruik ) Alvast bedankt voor het antwoord.
HOihoi, Het is inderdaad zo dat een zwangerschapshypertensie pas later in de zwangerschap voorkomt. ALs je naar jou situatie kijkt lijkt het inderdaad wel door de zwangerschap te kunnen komen. Houd het in de gaten, let op je eten en als je klachten blijft houden weer aan de bel trekken! Imke