hartslag heeel hoog

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door loesjes, 7 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesjes

    loesjes Actief lid

    29 jul 2005
    232
    1
    0
    pedagogisch medewerkster
    gelderland
    Hoi,
    Vannacht werd ik wakker, ik had het bloed heet en een hartslag die ik met ademhalen niet bij kon houden. Heeel erg snel. Ik werd er totaal onrustig van en dacht dat ik het zou begeven. Nadat ik mijn rust en ademhaling weer onder controle had gekregen ben ik ook wel weer in slaap gevallen.
    Mijn vraag wat kan hier de oorzaak van zijn? Hoge bloeddruk, te veel gegeten voor het slapen, de ligging van het kind (ik draag heel hoog). Hoort het er bij tegen deze periode?

    Alvast bedankt voor elke reactie

    marloes
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Marloes,

    een verhoogde hartslag is een normaal verschijnsel bij de zwangerschap. Je hart past zich aan aan deze nieuwe situatie en gaat sneller kloppen. Ook heeft je lichaam een liter bloed extra aangemaakt en dat moet worden rondgepomt. Veel zwangeren hebben af en toe last van hartkloppingen. Deze zakken vanzelf weer af als je rustig blijft. Je reactie was prima, probeer rustig te blijven en je ademhaling weer onder controle te krijgen. Het zou kunnen dat je slaaphouding hieraan bijdraagt. Als je lang op je rug ligt en je draait je ineens om krijgt je hart extra veel bloed te verwerken en dat kan tijdelijk zo'n gevoel van hartkloppingen geven. Probeer op je zij te slapen, dat is in het laatste stadium van de zwangerschap het beste.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina