5 jaar Mirena spiraaltje en zwangerschapssymtomen!

Discussion in 'Anticonceptie' started by Hoop42, Feb 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik dit onderwerp moet plaatsen. Maar ik merk het wel als het verhuisd word:)

Mijn zus heeft nu 5 jaar een mirena spiraal.
    Nooit geen klachten gehad. Nu had zij met de huisarts besproken(enige tijd geleden) om binnenkort een nieuwe te zetten want rond de 5 jaar moest hij wel vervangen worden zei hij. Maar had geen haast want kon gerust 7 jaar blijven zitten. Dus mijn zus had zich voorgenomen dat ze binnen een paar maanden een nieuwe zou laten zetten. Nu heeft zij sinds een week ongeveer echte zwangerschapsklachten.Ze heeft seks gehad op 20 januari. Ze heeft opeens hele volle borsten(ook groter),heeft honger,ontzettend moe, steekjes in de lies en boven schaambot en een zeurende buikpijn(ongesteldheids gevoel).Ze heeft vorige week donderdag een test gedaan en die was negatief. Ook eergisteren getest...die was ook negatief.Ze heeft de huisarts gebeld maar was geen plaats van de week meer om langs te komen. Ze maakt zich toch vreselijk zorgen, ook omdat haar relatie nog in een begin stadium is.

Wie herkent dit? Ik heb zelf totaal geen ervaring met een spiraaltje,dus hoop dat jullie er meer van weten en /of zulke klachten ook voor kunnen komen bij spiraal gebruik?

Alvast bedankt voor het lezen/antwoorden :)

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Volgens mij wordt een spiraaltje nu toch standaard elke 3 jaar verwisseld? Die van mijn moeder zat na 6 jaar helemaal vast !
    Gewoon even de huisarts afwachten ..

3. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Heb ook geen ervaring met een spiraaltje. Maar als het na vijf jaar niet meer veilig is als anticonceptie, houdt het in dat het niet meer werkt. Klachten kunnen dan toch ook komen doordat het lichaam het zelf weer gaat regelen?

4. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb half jaar terug een spiraaltje laten plaatsen bij de gynaecoloog, hij gaf aan dat het echt binnen de 5 jaar vervangen moest worden, omdat hij na 5 jaar niet meer goed werkt.
    Misschien dag de hormonen minder worden die het afgeeft en ze daar last van heeft.

5. captain

captain Niet meer actief

Koper of degene met afgifte hormonen, tussen de drie en vijf jaar, vervangen, niet later enne niet om schrik aan te jagen, maar het kan dus werkelijk bingo zijn... (drie maal gebeurd in nabije omgeving)

6. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

maar vreemd dat die testen negatief blijven:(

7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,341
    8,344
    113
    Amsterdam
    Men heeft het vermoeden dat de mirena (neem aan dat ze die heeft omdat je het over 5 jaar hebt) wel 15 jaar kan, net zoals het koper spiraal. alleen is dit nog niet goed onderzocht en daarom wordt 5 jaar aangeraden omdat je er dan zeker van bent. De fabrikant wil namelijk geen schade claims;). Dus zou me niet al teveel zorgen maken, maar wel voor de onzekerheid gewoon ff afspraak maken voor vervanging.

8. Aurora2013

Aurora2013 Niet meer actief

Als ze op 20 januari seks heeft gehad is het misschien nog te vroeg. Sommigen testen later pas positief.

Maar "rond de 5 jaar" vind ik wel vaag hoor. Zeker als de arts zegt dat 7 jaar ook nog wel kan, dat vind ik wel een erg groot verschil. Als je nu toch van plan bent om aan kinderen te beginnen is het wat anders.

Ik zou blijven testen en voor de zekerheid op mijn voeding/drank/roken etc gaan letten!

9. Musty

Musty VIP lid

Jul 2, 2008
    10,414
    0
    36
    tussen minimaal 3 en uiterlijk 5 jaar moet een spiraaltje gewoon vervangen worden, wordt ook aangegeven door de farmaceuten, erg vreemd van de HA

10. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

Oct 2, 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb enige tijd geleden hetzelfde gehad, had ook hierover gepost op dit forum. Uiteindelijk bleek ik niet zwanger te zijn, detesten waren en bleven negatief en dan kan je er volgens mij wel redelijk vanuit gaan dat het dan goed zit. Ik had dezelfde symptomen en begon zelfs weer melk te produceren, lichaam was gewoon in de war denk ik. Ik zou gewoon een afspraak maken om het ding te laten verwijderen/ vervangen. Misschien vlak van te voren nog 1 testje voor de zekerheid, er zijn toch van die verhalen....

11. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Dank je wel voor jullie antwoorden! Mijn zus gaat van de week naar de huisarts. Ben benieuwd!

12. pamela1203

pamela1203 Fanatiek lid

Jan 29, 2008
    2,615
    24
    38
    Female
    Thuiszorgmedewerker
    zuid Limburg
    Ik heb afgelopen maandag de spiraal laten verwijderen.
    Op 6 februari zat hij er 5 jaar in, toen ik belde voor te verwijderen kreeg als antwoord op mijn vraag, of het kwaad kon dat hij langer bleef zitten, het volgende antwoord: je kunt alleen wat onregelmatiger ongesteld worden. Door het spiraal op zich zou geen innesteling moeten kunnen plaatsvinden.
    Ik heb al die 5 jaar zo'n beetje iedere maand zwangerschapssymptomen gehad. Hierdoor ook geen nieuwe meer laten plaatsen.

13. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Mijn zus heeft inmiddels een echo gehad. Spiraal zat nog netjes op de goede plek, maar moet hem wel laten verwijderen of nieuwe laten zetten. Zwangerschapsklachten kwamen omdat de spiraal waarschijnlijk toch iets minder hormonen nog afgeeft,waardoor ook ongesteldheid door komt.

Bedankt voor al jullie reacties

Share This Page