Help, reflux en slapen..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rrianne, 21 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Onze zoon van 5 week heeft helaas net als zijn broer reflux.
    Inmiddels gebruiken we nu anderhalve week Nexium. De eerste week reageerde hij hier heel heftig, ontzettend veel kramp en dus vreselijk veel huilen. Precies na 7 dagen werd het rustiger in zijn buikje en inmiddels heeft hij zo nu en dan de gebruikelijke krampen net als elk ander kind. De medicijnen lijken zijn werk te doen, het slikken, kokhalzen en vieze gezichten trekken is met name overdag een stuk minder. Voor het zuur lijkt het dus wel degelijk te helpen.

Echter is het 's nachts alles behalve goed. Tot een uur of 01.00 gaat het goed, tot na de eerste nachtvoeding. Ik geef BV, laat hem boeren tussendoor en houdt hem minimal 20 min. na de voeding rechtop. Echter boert hij 's nachts een stuk slechter. Nu het punt waar het vaak mis gaat. Eenmaal in bed, is het binnen een paar minuten mis, kreunen, slikken, kokhalzen of spugen. Ondertussen doet hij echt zijn best om in slaap te vallen, dit gebeurt ook wel al kreunend of om na een korte tijd (5 min, 10 min of 30 min etc) weer wakker te worden. Het zit hem duidelijk niet lekker. Dus hup er weer uit en weer zitten en dit zo meerdere keren op een nacht, want eenmaal geboerd is helaas nog geen garantie tot succes en hij komt vaak toch wel 2 a 3 x voor een voeding waardoor je als ware elke x weer opnieuw kan beginnen. Het enige wanneer hij op zo'n moment aardig slaapt is bij mij op mijn borst terwijl ik rechtop in bed zit.

Het wiegje staat zo'n 10 cm verhoogd en inmiddels in een zijligkussen, dit verlicht enigzins. Indikken geeft mij zelf geen geweldig gevoel, dit door de vele tegenstrijdige berichten, icm BV ook niet super handig en na 2 dagen proberen het alsnog omhoog kwam (al hebben we nooit de maximale hoeveelheid geprobeerd).
    Ik wordt hier een beetje moedeloos van, het slaaptekort is natuurlijk een ding, bijslapen met een peuter van 2,5 is er niet bij. Maar los daarvan heb ik het ook zo met ons mannetje te doen. Hij kan de rust maar niet vinden.

Mijn vraag dus, iemand tips? Of gewoon weg herkenning?

2. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Misschien ook nog even handig te info, de puckababy hebben we ook geprobeerd voor de 'onrust'. Opzich lijkt hij dit lekker te vinden alleen lijken de klachten liggend op zijn rug alleen maar erger te worden. Dus nu toch maar aan de slaapzak met mouwen...

3. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Ja herkenning hier...
    Ons meisje heeft ook reflux en heeft er veel last van gehad, vooral in het begin. Ze sliep toen ook vaak op onze borst. Na een week of 8 ging het echt veel beter en met de puckababy sliep ze perfect. Wel met ingedikte voeding, medicijnen en schuin(er) bedje. Ze krijgt nu nog steeds haar medicijnen maar ik ben heel blij dat we een goed slaappatroon hebben kunnen ontwikkelen. Ze slaapt als een roosje nu!

Echt tips heb ik niet behalve goed blijven kijken of de medicatie doet wat het moet doen en toch de puckababy gebruiken...

Heel veel sterkte!!!

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Hier zoon met reflux. Ik herken alles wat je schrijft, maar hij kreeg pas medicatie rond de 6 maanden (daarvoor werden de klachten afgedaan als baby's spugen nu eenmaal/u legt te vaak aan/ er is niets aan te doen/geef maar een flesje water
    Toen had hij ondertussen ook een ontstoken slokdarm.

Het hanteren van de leefregels dat deden we natuurlijk al.
    We zijn begonnen met JBPM te geven. Kolven en de fles geven is niet nodig. Je kan evt geven op een lepeltje.
    Hier was het effect echter 0,0.

Uiteindelijk kreeg mijn zoon de combi nexium/motilium.
    Het spugen werd toen we hier mee begonnen echt beduidend minder! Wat een verademing...rust s'nachts!
    Je zou dus kunnen informeren of je evt ook motilium kunt gaan gebruiken.

Je zoontje is nog wel klein, dus het is ook mogelijk dat het binnenkort beter zal gaan.
    Maar wacht niet te lang met aan de bel trekken. Ik weet hoe vreselijk vermoeiend het is, kapot ga je...

5. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ik lees mee...

Onze zoon is nu 4 weken oud en heeft na mijn idee ook reflux.
    Vermoeden ligt er sinds hij 2 weken oud is, maar hij begint steeds meer symptomen te krijgen en sinds een paar dagen ook 's nachts niet willen/kunnen slapen door pijn.

Ik ga nu beginnen met jbm, maar ik vind het een heel gedoe als je bv geeft en vergeet het ook te geven.

Maar hier zijn de nachten vergelijkbaar en ook ik doe er al veel aan ook rechtop zitten na voedingen, alleen het bed hoger heb ik niet, want hij slaapt meestal op me.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben Lisa al snel op haar buik laten slapen, ik vond het doodeng, maar het werkte echt... Kinderarts mocht het niet adviseren maar was het er wel mee eens :)

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Oh zo herkenbaar al heeft mijn zoontje (7 weken) het niet elke nacht!
    Jbpm heb ik geprobeerd, mijn zoontje heeft toen 1,5 uur gehuild daarna dus dat geef ik niet meer op advies van ha.

Buikslapen wil ik ook proberen maar net weer naar verhaal gehoord van baby die was overleden doordat ze op haar buik rolde.
    Ik heb ook geen tips helaas.

Ik ben naar een Ostheopaat gegaan en ga maandag weer.
    Ik hoop dat hij de buikregio wat kan ontspannen.

Sterkte

Ps Snoopy, hoe hebben jullie dat aangepakt met het Buikslapen? Ik oefen nu overdag maar met continue toezicht.
    Mijn zoontje slaapt in een slaapzak zonder mouwen omdat hij door het schuine bedje een keer onder de dekens zakte.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Buikligging werkte hier erg goed. Op haar rug kon ze eigenlijk niet hoog genoeg liggen, (op de arm wel, maar in bed gleed ze dan gewoon naar beneden, zo schuin moest het).
    Buikligging in een licht opgehoogd bedje, (cm of 10, dus zo hoog als jullie het bedje nu hebben), werkte heel goed.

9. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Bedankt meiden voor al jullie reactie's, erg fijn om even met een ander te delen.

Itsmemiriam, wat fijn dat het al zo snel beter ging. Welke medicijnen gebruikten jullie?

Zoe, oh wat moet dat frustrerend zijn geweest dat alle klachten overal weg gewuifd werden. Hier dus ook 2 dagen JHBM via een papje gegeven, het kwam niet meer direct omhoog, maar juist veel later en in net zulke (misschien zelfs meer?!) grote hoeveelheden. Reageerde je zoon ook op de medicijnen? Dan bedoel ik krampen etc?

Oxbow, hier werdt het ook echt met de dag erger. Na de kraamweek dacht ik al; nou dit zou ook wel eens een jongentje met reflux kunnen zijn?! Na 3 week vond ik dat we hem moesten helpen, vond het zo sneu. En BV en JHBM dat is inderdaad erg vervelend, vooral 's nachts. Ik voed ook met een tepelhoedje, dus dacht idd gelijk daar gaan alle gemakken van de BV. Werkt het bij jullie wel?

Snoopy, wat fijn dat dat de oplossing was en doodeng... ja dat heb ik ook. Ik heb het al met het zijligkussen. Maar ook hier al meerdere keren de gedachten door me hoofd gegaan.

Mira, ja als je dan weer zo'n verhaal van dichtbij hoort denk je daaaaaaag! Dat doen we dus maar niet. Heeft de 1e x Osteopaat geholpen?

Rozemarijke, wat fijn dat dat rust gaf. Hier is het blijkbaar ook niet hoog genoeg, misschien toch nog verder ophogen?! Het naar beneden glijden gebeurt hier tot nog toe niet doordat we het zijligkussen gebruiken.

Hoe slapen jullie kids overdag? Hier gaat het slapen overdag juist beter, hij is tussendoor wel regelmatig wakker (maar hey hij is ook nog maar 5 week), maar met speentje slaapt hij redelijk makkelijk weer in. Zal vast te maken hebben met het feit dat hij toch langere tijden 'rechtop' zit en kortere periodes ligt.

En het kreunen, gaat dat bij jullie in hun slaap ook gwn door?

10. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Mijn oudste zoon kreeg overigens flesvoeding en hebben heel lang pure JHBM van de gezondheidswinkel gebruikt. Hier reageerde hij veel beter op dan de JHBM van Nutrilon (nutriton).
    Misschien heeft iemand er wat aan?!

11. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hier verborgen reflux en naar 3 maanden bijna niet slapen toch op zijn buik gelegd en dat scheelde 90 %!

12. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Wij gebruiken Zantac. Daar doet ze het erg goed op.
    Ze sliep hier juist overdag minder goed en 's avonds/'s nachts beter. Zeker toen ze minder of geen nachtvoedingen meer nodig had. Kreunen heeft ze trouwens 's nachts wel veel gedaan, maar ook dat ging met een week of 7/8 over. Kan zijn dat het met de medicijnen te maken had, maar dat weet ik niet zeker...

13. raspberry

Wij zijn met 5 weken begonnen met buikligging: dan sliep ze iig eens 3 kwartier achter elkaar, ipv 5 minuten en dan wakker worden van de pijn.
    Daarnaast was er wel ook medicatie nodig, in ons geval nexium, omdat zantac niet ging met haar hartritmestoornis. De nexium gaf wel verstopping, dus daarnaast kreeg ze ook nog forlax om de ontlasting gaande te houden en te voorkomen dat verstopping weer verslechtering van de reflux gaf.
    Verder overdag ook gewoon veel in de draagdoek rechtop tegen me aan.

14. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Ons zoontje heeft ook reflux. Overdag spuugt hij erg veel, maar 's nachts niet. Na een aantal weken sliep hij 's nachts alleen nog maar zittend bij mij. Als hij lag was het kreunen, met het hoofd schudden en huilen. Wij zijn daarna de leefregels toe gaan passen en dit heeft goed geholpen. Ons zoontje slaapt overdag bij hoge uitzondering liggend, maar nagenoeg altijd in de draagzak. Dat heeft echt enorm veel verschil gemaakt. Ik begrijp natuurlijk dat dit niet altijd voor iedereen mogelijk is, maar wilde toch laten weten dat het bij ons heel goed heeft geholpen. Overdag spuugt hij nog wel, maar 's nachts slaapt hij prima. Sterkte; slaapgebrek is soms erg pittig. En het is erg sneu voor zo'n klein kereltje.

15. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Reflux en slapen is gewoon geen goede combi helaas :(

Hoe geef je de Nexium?
    wij gaven voor de eerste voeding een half zakje en voor de laatste voeding een half zakje.
    Ze kreeg 4 keer per dag ook motillium. Dat helpt om het wat sneller uit de maag te krijgen zodat ze het niet de hele tijd hoeven over te geven.
    Ze heeft daarvoor Zantac gehad maar dat was niets.

Indikken hebben we 1 keer gedaan....een hel...iets van 4 uur lang hysterisch overgeven. HAd er al mijn twijfels bij maar ze bleven er maar op hameren dus 1 poging gedaan.

En dan het slapen...de eerste maanden heeft ze bij mij in bed geslapen. De eerste twee maanden hield ik haar rechtop tegen me aan. OF ik zelf kon slapen? Nee.
    Daarna ging het wat beter door de medicatie. Een grote plank zodat ze niet uit het bed kon vallen..haar matrasje daar tegenaan en zeer sterk verhoogd. dusdanig dat ik haar de hele nacht vast moest houden. Zo kon ik wel af en toe eventjes een dutje doen. Van elke beweging werd ik wakker. Zodra ik dr hoorde slikken of de voeding omhoog hoorde komen kon ik haar direct omhoog houden. Na een half uurtje weer neerleggen. Zo had ze er veel minder last van en werd het hysterisch huilen voorkomen (alles om het huilen proberen te voorkomen want daar werd de reflux flink erger van).
    Als het een tijdje beter ging verlaagde in de schuinheid van het bedje wat. Net zolang tot we de hoek hadden bereikt waarop het vasthouden niet meer nodig was. Toen was het afbouwen naar de zelfde hoek als het ledikantje.
    Toen ze 4,5 maand was heeft ze geloof ik voor het eerst in haar ledikantje geslapen.

Heel veel succes meid!

16. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Wat een narigheid brengt het met zich mee he de eerste maanden? Vond het ook zo'n 'teleurstelling' dat dit guppie ook gepest wordt door de reflux (oudste zoon ook). 9 van de 10 kids heeft er geen last van en wij hebben 2 reflux kindjes. Begrijp me niet verkeerd, als dit alles is moeten we onze handen dichtknijpen wbt gezondheid. Maar ergens had ik stiekem toch gehoopt op een wat relaxtere babytijd.

Lunap, kan me er helemaal iets bij voorstellen hoor, zeg ook zeker niet dat het hier nooit buikligging wordt;).

Itsmemiriam, dank voor je antwoord:).

Rozemarijke, hier was het idd ook van na iedere voeding een poepluier naar anderhalve dag niks. Nu is het weer een paar x per dag.

Ellen, wat verschilt het per kind he?! Hier is het juist 's nachts mis en overdag goed te doen. En zittend slapen, het lukt me echt niet langer dan een uur a twee om wat te doezelen. Wat onwijs herkenbaar, kreunen en het hoofd schudden.

Wachtende, dat indikken ging hier precies hetzelfde. Wilde er eigenlijk nog niet aan, maar toch over laten halen. Want wat als dat wel de oplossing was? Nou na twee dagen heel snel weer mee gestopt.
    Ben benieuwd hoe hoog jullie bedje stond. Zit ook te denken om hem toch weer verder op te hogen en dan miss icm een slaapwikkel?!

Nexium, hij zit tot nog toe op een half zakje op een dag en vermoed dat dit opzich voldoende is. Ik geef het rond de middag voor zijn voeding. Wat me wel opvalt is dat de eerste dagen dat we hem Nexium gaven zijn reflux klachten aanzienlijk minder waren, bijna niet meer slikken/spugen/kokhalzen. Nu lijkt hij er toch weer een stuk meer last van te hebben. Maar opzich haalt Nexium de klachten niet weg, alleen minder pijnlijk toch?

Wbt het dragen, ik heb inderdaad de bondolino al in huis. Alleen heb ik het gevoel dat hij voor de draagzak echt nog wat aan de kleine kant is of ik krijg hem er niet goed/mooi in?!

17. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Hoe slapen jullie kindjes (met name de oudere kids) inmiddels?
    Mijn oudste zoon bijvoorbeeld is heel lang een slechte slaper geweest. Vlak na zijn verjaardag is hij pas echt gaan doorslapen en nu is het eerder uitzondering dat hij wakker was dan gewoonte.

18. raspberry

Onze oudste was ook een huilbaby door kiss-syndroom met reflux, kma met eczeem en chronische oorklachten. Pas met 20-21 maanden alles onder controle en toen heeft ze nog even tijd nodig gehad om wat tot rust te komen, (en nog wat andere hobbels te nemen: waterpokken, paar kiezenrondes, 6e ziekte). Met 23 maanden is zij door gaan slapen en is alleen 's nachts wakker als ze erg ziek is.

De jongste heeft ook flink wat vervelende gezondheidsproblemen, maar de momenten dat ze goed in haar vel zit, slaapt ze 's nachts de klok rond en overdag zo'n 2-2,5 uur...

We hebben ze beiden heel veel bij ons gehad, overdag in draagdoek, 's nachts in bed, en er werd -vooral bij de oudste- door zowel CB, HA als een hoop mensen om ons heen, geroepen dat we er nooit meer vanaf zouden komen. Tja, dat bleek dus nogal enorm mee te vallen, want zodra ze in goede doen zijn, gaan ze met een klein beetje sturing gewoon normaal slapen... geen/nauwelijks huildrama's iig om ze te leren slapen, ze gaan het gewoon zelf doen.

19. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Wat je kan proberen is je dosering van Nexium te verspreiden over de dag door hem in 2en te delen. Als je het voor de laatste voeding geeft had ik het idee dat ze er het meeste baat bij had ivm het slapen. Nexium doet inderdaad niets aan de reflux zelf maar zal inderdaad ervoor zorgen dat het minder pijnlijk zal zijn.

Ondanks de Nexium en motillium is het bij onze dochter tot bloedens aan toe gekomen. Dat was echt hartverscheurend.

Hier is het in slaap vallen wel een beetje probleem geweest door de reflux. Na de laatste voeding een half uur vasthouden...tja en dan sliep ze..je gaat dr niet wakker maken om dr te laten weten dat je haar weg gaat leggen. Uiteindelijk kon ze dus zelf absoluut niet in slaap vallen. Wij hebben er voor gekozen haar hierbij te helpen zolang ze het nodig heeft. Het kon ook eigenlijk niet anders want 2 minuten huilen gaf dusdanige verslechtering van de reflux dat je dan weer meteen het bed kon verschonen en weer opnieuw kon beginnen.

Ze liet toen ze een jaar en een week oud was opeens zien dat ze zelf beter inslaap kon vallen. Toen ging het opeens snel. We konden haar voor het eerst overdag in haar bedje leggen (daarvoor alleen op schoot halfzittend slapen). en s'nachts begon ze opeens door te slapen. We zijn erg blij dat we nooit een strijd zijn aangegaan met slaaptrainingen etc...heb het idee dat die echt niet geschikt zijn voor refluxkindjes.

Inbakeren en dergelijke zijn we ook nooit aan begonnen. Heb wel een keer een zijliggingskussen geprobeerd, echter rolde ze daar zo overeen. Ze was door de reflux en het continu aanspannen van dr spieren zo sterk dat het geen succes was. Ze was in het begin ook echt van het op dr zij rollen. Al legde je dr op haar buikje lag ze vrijwel direct op haar zij. Zo kon ze makkelijk de voeding ook kwijt. Ik wilde haar niet belemmeren in haar beweging ivm verslikking. Haar bedje stond denk ik ruim 15 cm verhoogd. Probleem was een beetje dat ze altijd door het bed zwerft...dus ook wel eens ondersteboven lag.

Nu gaat ze nog steeds alle kanten op in bed...slaapt nog steeds in slaapzak.

20. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Rozemarijke, veel herkenbaar. Hier ook onze oudste; reflux, kma en behandeld voor het Kiss-syndroom. Wat super dat jullie zo je eigen gevoel zijn blijven volgen en jullie meiden het daar zo goed op hebben gedaan. Als jullie ze bij jullie in bed lieten slapen. Hoe deden jullie dit dan? Hoog bovenin?

Wachtende, klinkt alsof ze een hele zware vorm van reflux had/heeft. Wat naar zeg om haar met zoveel pijn te zien:(. De nexium verdelen is niet heel handig gezien we tot nog toe nog maar een half zakje geven.

Ik lees op internet veel wisselende berichten wbt de Nexium. Maar zeer regelmatig dat Nexium het 'wondermiddel' is en de reflux onder controle is. Zelf heb ik het idee dat het het zuur weg haalt. Maar voor het slikken, spugen en kokhalzen weinig doet. Of zou hij aan een half zakje toch niet voldoende hebben?

Deel Deze Pagina