Hallo, Vraagje; het ziet er naar uit dat einde van het jaar onslagen op grote schaal gaan plaatsvinden. Kunnen jullie me aangeven hoe het geregeld is met de ww-uitkering als ik het volgende de afgelopen jaren heb geregeld qua ouderschapsverlof: Per 1-4-2013 36 uur (in oude contracturen) Per 1-1-2012 tot 1-4-2013 24 uur gewerkt, 12 uur ouderschapsverlof Per 1-6-2011 tot 1-1-2012 32 uur gewerkt, 4 uur ouderschapsverlof opgenomen. Ik zie soms staan dat er 18 maanden wordt teruggekeken. Momenteel werk ik gewoon weer 36 uur en het komende jaar zal ik waarschijnlijk nog wel werken. Hoe is de berekening in dit geval?
Beste Berber74, Ik begrijp dat je graag wilt weten wat voor invloed het ouderschapsverlof dat je opnam heeft op de berekening van de WW-uitkering. Duur Heb je van de 36 weken voor je werkloosheid minstens 26 weken gewerkt. Dan heb je recht op een uitkering van 3 maanden. Heb je de laatste 5 kalenderjaren voordat je werkloos wordt ten minste 4 kalenderjaren gewerkt? En heb je in elk van deze 4 kalenderjaren minimaal 52 dagen loon ontvangen? De WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als je arbeidsverleden in jaren. Hoogte Voor de hoogte van het WW-recht wordt het inkomen van 1 jaar voor de eerste WW-dag genomen. Hiervoor wordt je inkomen opgeteld en gedeeld door 261. Van het dagloon dat uit deze berekening komt ontvang je de eerste twee maanden 75% en vervolgens voor de restduur 70%. Valt het dagloon lager uit door ouderschapsverlof? Dan neemt UWV een vergelijkbare periode voor de ingang van het ouderschapsverlof. Hierdoor heeft het verlof geen verlagende invloed op je dagloon. Heb je langer dan 78 weken ouderschapverlof gehad?Dan heeft elke week die je extra van verlof hebt genoten invloed op de hoogte van je gemiddelde aantal arbeidsuren. Het effect hiervan merk je als je gedeeltelijk gaat werken en deze gewerkte uren op je uitkering worden gekort. Actuele informatie over de berekening van de duur van een WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariƫl UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare