Mijn bv bij Ties ging heel slecht. Ties hapte slecht waardoor ik vaak wel een half uur bezig was hem aan de borst te krijgen. ik had veel voeding (met kolven ongeveer 200cc per borst) maar toen hij 2 maanden oud was, was van de een op de andere dag mijn voeding ineens op! ik heb een maand geprobeerd het weer op peil te krijgen, zelfs met powerkolven (ieder uur 5 minuten kolven, ook snachts) maar het lukte niet. ik ben gestopt en hoefde niet eens af te bouwen. wat kan ik bij de volgende verwachten? weer drama's? ook wil ik gaan voeden op schema en niet op verzoek. wie heeft daar ervaring mee?
Elk kind is anders, elke zwangerschap is anders en elke bevalling is anders. Je wordt nu opnieuw moeder, je hebt ervaring, je weet waar het mis kan gaan. Kans op opnieuw hyperlactatie is wel aanwezig natuurlijk. Heb je het artikel op borstvoeding.com daarover gelezen? Ervaring met schema's heb ik niet. Dat werkt niet bij mij en mijn kinderen (ik wordt HEEL zenuwachtig als iets op een bepaalde tijd moet gebeuren).
Voeden op schema wordt tegenwoordig voor borstvoeding afgeraden, ook door het CB. Mijn kraamhulp is ook altijd uitgegaan van voeden op verzoek. Wel kun je stellen, dat je mimaal 2 uur en maximaal 4 uur tussen voedingen laat.
Er zijn hier wel moeders die ervaring hebben met schemavoeden hoor. Die kunnen je vast meer vertellen.
Denk dat voeden op schema het zeker niet makkelijker gaat maken... wbt half uur aanleggen. Dat kan er soms gewoon bij horen. Sommige kindjes zijn talentjes en anderen die moeten het echt leren. Mn 2de was echt GEEN talent... het duurde 6 weken voor ik hem in een paar min. aangelegd kreeg. Bij de eerste moesten we het beide leren en dat ging uiteindelijk wel vlot. De 3de zag, hapte, dronk en gaat recht op zn doel af. Elk kindje en elke keer bv is anders. Is er na die 2 maanden iets veranderd, in ene veel actiever, anitconceptie, veel minder voedingen? Ik zou er gewoon voor gaan en zien waar het schip strandt. Nummer van een goede lk bij de hand houden en blik op oneindig en gaan... wie weet valt het reuze mee en is het gewoon genieten. Waarom wil je zo graag een schema. ik ben het trouwens ook niet eens met die richtlijn van min. 2u en max 4u. Echt op verzoek is ook echt op verzoek. Langer dan 4u zat er nooit tussen (nu met 6 mnd zelden) maar het gebeurde echt wel vaak dat er minder dan 2u tussen zat. Go whit the flow.
Ik weet dat voeden op schema wordt afgeraden, maar ik wil het toch proberen. Bij Ties werd ik stapelgek van de onzekerheid of hij honger had en genoeg binnenkreeg, dat hoop ik zo een beetje te voorkomen. Ik wil niet de hele dag mijn kind aan de borst. Als meer voeden nodig is dan doe ik dat natuurlijk wel, ben geen monster @zeeuwsmeisje, nee er is niets veranderd na die twee maanden. Ik snap er ook echt niets van. Ik hoop echt dat dit kindje makkelijker gaan happen, want dat was het grootste probleem. Helaas heb ik daar weinig invloed op.
Bij M was het voeden best wel dramatisch: aanhappen ging moeilijk, viel in slaap, gefrustreerd (allebei), heel veel pijn ed. T was een natuurtalent: dronk vrij snel na de geboorte al even aan de borst, aanhappen ging super. Toen had ik natuurlijk wel de ervaring van M (20 maanden gevoed), maar zo'n pasgeborene is toch weer wennen hoor . Gewoon proberen dus!
Tsja, je moet het natuurlijk zelf weten, maar de kans dat de bv gaat lukken is bij voeden op schema aanzienlijk kleiner. Ik persoonlijk vind het maar niks. Ik denk eigenlijk ook niet dat het je van je onzekerheid af helpt.
Ik leg haar ook binnen de 2 uur aan als ik denk dat ze honger heeft. Of als ze daarvoor niet goed of niet lang gedronken heeft. Maar ik maak haar wel wakker voor een voeding voordat ik zelf naar bed ga. Dan zit er vaak 4-5 uur tussen, heel soms 5 1/2 uur. Maar zo'n beetje tussen de 2-4 uur is mijn richttijd. Het gevaar van "echt op verzoek" is misschien dat sommige moeders (zeker niet alle) gaan denken dat alle gehuil honger is. Of dat je gaat zitten wachten met naar bed gaan totdat de baby wil drinken... op verzoek is soms ook op mijn verzoek (en mijn dochter wil best drinken 's avonds tussen 22.00-23.00 u. Ze heeft dan meestal 4-5 uur niets gehad. Edit: ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat je met BV op verzoek heus ook niet de hele dag een kind aan je borst hebt.
bij ons dochtertje ging de BV niet.... door hele slechte start kreeg de productie niet meer op peil, ben heeel ver gegaan zelfs voeden met hulpsetje... uiteindelijk heeft ze dat gekregen wat ik had en de rest kunstvoeding... met 5 mnd weigerde ze de bost er was geen voeding meer daar tegenover... zie mn banner nu met ons manneke gaat de BV als een trein, heb er geen omkijken na, hij groeit +/- 400 gr per week erop en voed op verzoek, maar heft zelf 9 van de 10 dagen een mooi ritme van om de 3 a 4 uur en snachts komt ie 1 x
Ik dek dat het veel scheelt als je (en veel andere moeders ook hoor) het loslaat en bedenkt dat bv veel meer is dan voeding. Je zegt dat je onzeker was of het honger was, of hij voldoende binnen kreeg. Als jij op verzoek voedt valt dat al weg... je moet je kindje leren kennen dat kost sowieso tijd en bij mijn zoontje herken ik nu wel of huilen is van een boertje die dwars zit of iets anders... maar al dat anders (honger, dorst, mamahonger, rust zoeken) vindt hij allemaal aan de borst. Ik vind het juist zo relaxt dat mijn baby nooit huilt juist omdat ik hem bijna altijd 99% kan troosten met een borst. Zogauw je kindje op gewicht en de bv loopt het echt gewoon loslaten. Belangrijkste is dat je kindje tevreden is en dat bereik je meestal gewoon door vaak te voeden. Soms elke uur, soms zit er 3u tussen. Leren kijken naar je kindje. Weet je nog ong hoeveel voedingen je gaf met 8 wk? Ik vind het echt vreemd dat het dan opeens op zou zijn. Ik zou toch eerder denken aan regeldagen of een dip. Hoe snel ben je gaan bijvoeden toen? Heb je nog wat gedaan met de problemen met aanhappen? Iemand naar laten kijken? Waar denk jij dat het probleem lag? Bij je kindje? Heb je misschien grote borsten, vlakke tepels? Allemaal dingen die met de juiste techniek wel op te lossen zijn maar je moet wel op het idee komen / worden gebracht.
Tuurlijk voed ik ook wel op mijn verzoek... als we weggaan leg ik m vaak nog ff aan of als ik enorme plofborsten heb. Savonds voor ik naar bed ga niet. Het maakt bij ons niet uit of ik nu om 23u nog een keer extra voedt, hij komt er niet minder om dus bespaar ik me de moeite en geniet van de rust zolang het kan. Bij de andere 2 ook zo gedaan en toen kwam er opeens een ochtend dat ik wakker werd en bedacht dat ik ze vanacht niet had gehoord... Als de groei er goed in zit kan je het echt loslaten. Heerlijk vind ik dat, gewoon op gevoel werken.
Ik ben bij een lactatiedeskundige geweest ja. Daar werd het aanhappen wel iets beter van maar veel scheelde het eigenlijk niet. Het geen voedng meer hebben ging als volgt: ik had de hele dag gewoon gevoed en bij de voeding van 23 uur kwam er ineens niets meer uit. Ik had geen fv dus ben gaan wisselvoeden tot Ties eindelijk genoeg had. Dat heb ik een dag geprobeerd maar een krijsend kind is ook niet alles. Toen ben ik gaan bijvoeden. Ik baf altijd eerst beide borsten en daarna een flesje. Daarna kolfde ik nog. Volgens mij gaf ik toen 6 op een dag, maar zeker weten doe ij het niet.
Klinkt als heftige regeldagen. Had ook zonder fles waarschijnlijk wel opgelost kunnen worden, maar ja, dan had je iemand in je omgeving gehad moeten hebben die je dat uitlegde!
Ja maar dan duurt het toch geen maand? Want zolang heb ik geprobeerd mijn voeding weer op peil te krijgen.
Zolang jij fv bij geeft verstoor je het natuurlijk principe. Bij regeldagen geef je ook uitsluitend bv. Je kan wat vaker van kant wissellen. Regeldagen kunnen best een paar dagen duren en zijn het snelst voorbij als je eraan toegeeft, heel vaak voedt, ook wat nachtvoedingen geeft, extra rust en extra drinkt. Verder zijn 6 voedingen met 8 weken, zo lees ik het tenminste wel erg magertjes. Ik heb het iig bij deze bv periode nog nooit gered bij mn andere kids wel maar toen waren ze al heel wat ouder (maand of 8/9 gok ik en dan icm bijvoeding)
Regeldagen kunnen lang duren. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: Zeeuws meisje noemt de verstoring van de balans door kunstvoeding al. Daarnaast: een verkeerde drinktechniek van het kind, waardoor de borsten structureel niet goed geleegd en gestimuleerd worden en kind structureel per keer te weinig drinkt. Te kort tongriempje bij baby. Niet herkennen van vroege hongersignalen. Externe factoren, zoals anticonceptiepil of vroeg op gang komen van de cyclus. Of stress bij moeder, waardoor de melk moeilijker toeschiet.