Heb ik recht op WW?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Jazz, 15 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jazz

Jazz Niet meer actief

Beste UWV,

Van augustus 2012 tot en met januari 2013 heb ik via een uitzendbureau bij een instelling gewerkt voor 12 uur per week. Eind januari kreeg ik van de een op andere dag te horen dat zij mij deze uren niet meer konden bieden. Ik zat dus plots zonder werk. Nu werk ik nog heel af en toe op oproepbasis via het uitzendbureau, maar dit is erg weinig. Soms maar 4 uur per week. Uiteraard kan ik hier niet van rondkomen.

Ik ben momenteel 28 weken zwanger en eind april gaat mijn verlof in. Dit wordt berekend op basis van de 4 weken die ik voorafgaand heb gewerkt. Dit is dus zeer weinig, want in april heb ik ook maar heel weinig uren. Ik heb vandaag gebeld met UWV en zij zeggen dat ik recht heb op een WW uitkering. Zelf wil ik dit graag zeker weten, zodat ik niet achteraf hoor dat ik er toch geen recht op had. Want in principe ben ik dus wel mijn 12 'vaste' uren per week kwijt, maar ik ben niet geheel werkloos omdat ik toch hier en daar een aantal uren per week werk (al is dit natuurlijk wel veel te weinig om van rond te komen).

Dus mijn vraag: klopt het dat ik recht heb op een WW uitkering en kan ik dit nu dus aan gaan vragen? En klopt het dat ik dan 2 keer een zwangerschapsuitkering krijg, zowel op basis van mijn gewerkte uren van het uitzendbureau als op basis van mijn WW uitkering?

Hopelijk kunt u mij hierbij helpen. Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jazz,

Je wilt weten of de informatie die je hebt gekregen over WW klopt.

Het is inderdaad zo dat je bij uren en loonverlies een WW-uitkering kunt aanvragen.
    Hierbij dien je minimaal 5 uren per week werkloos te zijn.
    Werkte je altijd minder dan 10 uren dan moet je minimaal de helft van je uren werkloos zijn.

Vanuit een WW-uitkering kun je in aanmerking komen voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).
    Als je naast je WW-uitkering ook nog werkt heb je ook vanuit het dienstverband recht op een WAZO.
    Hierdoor ontstaan er dus twee uitkeringsrechten.
    Zelf merk je hier niet zoveel van, je ontvangt gewoon één betaling.

Actuele informatie over het recht op WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina