ontslag gekregen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Blue Bird, 16 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blue Bird

Blue Bird Niet meer actief

beste UWV team,

ik heb te horen gekregen dat m'n dienstverband na 11 jaar wordt stop gezet om bedrijfs economische redenen ;).
    ben dus al druk bezig met solliciteren, watn ik ben niet iemand die thuis wilt zitten. ik wil heel graag aan t werk.

wat moet ik doen, als ik niet op tijd (dus voor 1 augustus) geen nieuwe baan heb gevonden.
    m'n oudste gaat naar school en de jongste zit nog op t kdv.

alvast bedankt voor de info.

gr.
    Blue Bird

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Blue Bird,

Vervelend om te horen dat je dienstverband beëindigd wordt.

Je wilt weten wat je het beste kunt doen wanneer je nog geen andere baan hebt gevonden.

Je kunt je nu al inschrijven als werkzoekende bij UWV. Op de website Werk.nl staat ook veel informatie en tips voor het zoeken van een geschikte baan. Je kunt o.a. op de site vacatures zoeken en je cv plaatsen.

Wanneer je niet meteen een nieuwe baan vindt, kun je misschien een WW-uitkering krijgen. De aanvraag kun je maximaal 1 maand voor je eerste werkloosheidsdag doen. De inschrijving als werkzoekende en de aanvraag van de WW-uitkering regel je beide via Werk.nl.

Voor het aanvragen van een WW-uitkering en het inschrijven als werkzoekende dien je gebruik te maken van DigiD code.

Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je heel veel succes met het solliciteren naar een andere baan.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Blue Bird

Blue Bird Niet meer actief

Beste UWV team,

bedankt voor je antwoord. maar dan heb ik nog een vraag.

Stel ik neem een baantje voor een paar maanden, gaat m'n ww uitkering dan door en na die paar maanden stopt t contract. krijg ik dan 75% over t laatst verdiende loon van m'n vorige werkgever of gaat over de 75% van t baantje wat ik dan heb?

hoe zit dat?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Blue Bird,

Voor de hoogte van de WW-uitkering kijkt UWV naar het (SV-)loon dat je gemiddeld per dag verdiende, in het jaar voordat je werkloos wordt.

Ga je vanuit de WW-uitkering volledig werken?

De WW-uitkering stopt dan.

Word je binnen 26 weken opnieuw werkloos?

Je kunt dan een herleving van je ‘oude’ WW-uitkering aanvragen.
    Het bedrag van je ‘oude’ uitkering blijft dan gelden.

Word je opnieuw werkloos nadat je 26 weken hebt gewerkt?

Je kunt dan een nieuwe WW-uitkering aanvragen.
    De duur en hoogte van de uitkering wordt dan opnieuw vastgesteld.

Is de nieuwe WW-uitkering lager omdat je bij de nieuwe werkgever voor een lager loon bent gaan werken?
    Je kunt dan soms toch een WW-uitkering krijgen die net zo hoog is als de eerdere uitkering.
    Je moet dan wel voldoen aan de voorwaarden voor het garantiedagloon.

Actuele informatie over opnieuw WW na werkhervatting vind je op deze pagina.

Ga je vanuit de WW-uitkering gedeeltelijk werken?

Je krijgt dan in de meeste gevallen nog een WW-uitkering over de uren die je dan nog werkloos bent.
    De uren die je werkt worden dan in mindering gebracht op je WW-uitkering.

Ben je minder dan 5 uur werkloos ( of de helft van het aantal uren als je minder dan 10 uur WW ontvangt) dan wordt de WW-uitkering beëindigd.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina