Zelf zal ik d'r persoonlijk ook niet blij mee zijn, maar nu ik t zelf zo mee maak, zou ik me ook in die positie kunnen verplaatsen. Maar als ik het in mijn proeftijd zeg, en dat zij daar dan geen zin in heeft omdat ik dadelijk met verlof moet, dan zit ik wel zonder werk te kijken! En mijn vriend heeft een seizoensbaan, dus dat is ook niet super en zie t niet zitten dat we dadelijk beide in de ww zitten.... Voor mij is t ook zeker geen pretje om mijn mond dicht te moeten houden.
En jullie mogen ook echt wel kritiek geven! Ti's toch hoe jullie d'r over denken. Ik strijd jullie ook niets af, probeer t gewoon goed uit te leggen! Verder niets! Nogmaals bedankt!
Ik vind het helemaal niet raar dat je het niet hebt verteld. Ik heb het zelf ook eens zo meegemaakt en heb het pas verteld met 12 weken. Waarom? Nou omdat het nogal eens mis is gegaan bij mij en ik niet wil dat iedereen dat weet. Lijkt me een prima reden om het niet voor de 12 weken te willen vertellen. Zo heb ik dit ook aan mijn baas verteld toen. Goed, die werkte me er alsnog direct uit op een hele nare manier, maar dat moet hij weten. Als er open en eerlijke werkgevers bestaan is dat natuurlijk geweldig, maar realiseer je als werkgever ook dat je nieuwe werknemer dit dus nog niet weet van je. En ze willen de baan blijkbaar heel erg graag! Dat zegt ook iets. Er zijn heel veel vrouwen die gewoon niet aangenomen worden dan. Ben wel benieuwd naar de opmerking dat het klauwen vol geld kost voor de werkgever. Alles wordt toch door het UWV betaald?
Ik heb het meegemaakt dat er o.a. 2 vrouwen kans maakten op een baan binnen mijn bedrijf. Een van de vrouwen vertelde dat ze pril zwanger was. Je raadt het al de andere kandidaat werd het. En vertelde het niet, terecht zo pril de zwangerschap eindigde in een miskraam... Natuurlijk wil je het vertellen en natuurlijk wil je ook dat je werkgever er niet moeilijk over doet. Maar je weet niet hoe het uitpakt... Succes met vertellen volgende week!
Ik snap wel dat een werkgever er niet blij mee zou zijn als je wacht.. Maar laten we wel realistisch wezen. Ondanks dat het niet mag, gebeurd het nog steeds dat vrouwen om deze reden banen niet krijgen of 'ontslagen'(aka, ondanks goed verricht werk en tevredenheid van beide kanten geen contractverlenging of beëindiging van het contract in de proefperiode) worden. Dus is het logisch dat veel vrouwen het een tijdje verzwijgen. Nog afgezien van hoeveel er mis kan gaan in de eerste 3 maanden. Ik weet nu al dat ik straks waarschijnlijk ook zonder baan ga zitten, aangezien er 3 weken ofzo tussen het einde van het verlof en de contractverlenging zit. Als ze dan toch al iemand hebben gevonden en ingewerkt etc denk ik dat ze die ook gewoon gaan houden dan.
Succes met vertellen, ik weet uit ervaring dat het een rot gevoel is om zoiets voor je te houden omdat je eigenlijk het liefst gewoon open kaart wil spelen. Mijn situatie was iets anders - maar mijn baas vertelde me doodleuk dat hij niet gelooft in werkende moeders en daar kon ik het mee doen. Uiteraard heeft hij dit nooit zwart op wit willen zetten. Hoe dan ook mijn contract werd niet verlengd.
Nouja, alles...het salaris wordt doorbetaald ja. Ik ben nu met verlof, mijn salaris wordt dus doorbetaald door het UWV. Maar... Een paar weken voor ik vertrok hebben we een vervanger moeten aannemen, die we eerst moesten zoeken. Sollicitatie procedure kost tijd, dus geld. Dan de periode dat ik haar moest inwerken, dus mijn salaris én haar salaris. En als ik straks terug ben, is zij ook niet meteen weg, dus ook dubbel salaris-lasten. Dus dat kost al extra geld. Ik kan me zo voorstellen dat er meer kosten zijn, niet alleen het doorbetalen van het salaris.
Ik dacht echt dat ze hiervoor gecompenseerd werden. Wellicht naïef. Ik denk dat mijn collega's mijn werk wel kunnen verdelen voor die 3 maanden.
Het enige wat gecompenseerd wordt is het salaris van de persoon die met verlof gaat. Ik heb geen directe collega's die mijn werk zouden kunnen overnemen, dus voor mij moest er echt een vervanger komen.
Oei......ik hoop echt van harte dat er hier niet een kleine zelfstandige over de kop gaat! Dit heeft, zeker op dit niveau, zo ontzettend veel impact!
Hoezo over de kop door dit? Ik zie geen verschil in dat ze straks een vervanger moet aannemen of nu haar ontslaat in haar proeftijd en ook een vervanger moet aannemen. Ze heeft geen vast contract dus zie werkelijk geen verschil. Heel begrijpelijk dat to kiest voor haarzelf. Er zijn genoeg verhalen die bewijzen dat dat de juiste weg is.
Als zelfstandige is ieder uur die je ergens anders aan besteed zeer kostbaar! Het UWV zal misschien zwangerschapsverlof vergoeden, maar dan nog kost het alsnog geld. Een multinational zal dat niet voelen, maar een kleine zelfstandige voelt dit soort dingen we degelijk heel hard. Ook voor de zelfstandigen is het crisistijd he...vergeet dat niet.
Dat weet ik maar of ze het nu nu zegt en ontslagen wordt of dat ze over een paar maanden vervangen moet worden maakt helemaal niets uit.
Hey meis als ik je een advies je mag geven, zeg het nou niet meteen op 1 augustus dan is het echt zo dat je iets achter gehouden heb. Als ik jou was zou ik heb bij 20 weken vertellen dan kan je nog doen als of je heb gewacht op de 20 weken echo dat je eerst hebt afgewacht om te kijken of je kindje gezond is voor dat je het bekend maakt. Ik heb dan wel vaste baan maar ik vertel het ook pas na me 20 weken echo heb je zelf ook wat meer zekerheid (niet dat ik er van uit ga dat er iets niet goed is hoor zeker niet) Maar vind het gewoon fijn om het te vertellen als alles zeker is!
Was afgelopen maandag aan het werken, toen ik ziek werd en moest overgeven. Heb m'n werk netjes afgemaakt. Daarna gewoon naar huis gegaan. Kreeg n appje. Dat ik was ontslagen omdat ik ziek was! En kwam ze aan met n leugen dat een van onze projecten had gebeld met klachten en we daar niet meer mochten komen poetsen...... Had al zon gevoel dat er iets niet klopte. En heb naar dat project gebeld, en ja hoor! Ze wisten van niets!! Het ene leugen na het andere komt van haar af. Kreeg ook nog apps, over mijn zwangerschap dat ze me daarom heeft ontslagen. En als ze had geweten dat ik zwanger was, me niet eens had aangenomen! Diezelfde avond reed haar man mij klem met de auto, om alleen n sleutel te komen halen.. Nu 3 dagen later krijg ik een mailtje met: dat alle projecten klaagde als ik was geweest! Nou zelf heb ik alles na gevraagd en er klopt NIETS van.. Dit is dus de reden waarom ik niets gezegd heb. Had al verwacht dat het zo zou gaan.. Dit gun je helemaal niemand!
Wat een rotstreek! Dat ze je ontslaan is nog tot daaraan toe, maar zo liegen, je klem rijden.. was dit trouwens nog in je proeftijd of niet meer? Ik ben wel benieuwd wat het juridisch loket voor je kan doen zeg! Bleh! Denk dat je blij kan zijn dat je daar nu weg bent dan, zo ga je toch niet met mensen om?