Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking,nu zo'n 7 jaar op dezelfde groep met cliënten van vrij laag niveau. Ongeveer 3 jaar geleden is er een client bijgekomen en vanaf de eerste kennismaking was er vanuit mij al geen klik.. Nu,3 jaar later dus,is het zo erg dat ik echt een hekel aan haar heb gekregen. Ze is bijna altijd chagrijnig,loopt te vloeken en tieren,wil altijd haar zin en is onwijs ondankbaar. Ze is alleen even blij als ze eten krijgt maar als dat op is,staat haar gezicht meteen weer op onweer. Vreselijk..Bah! Nu zullen jullie wel denken,hoe kun je aan zo iemand nou een hekel hebben terwijl het je vak is maar geloof me..het kan. Ze is bij meerdere collega's niet bepaald favoriet maar bij mij gaat het wel heel ver. Zo ver,dat ik niet meer met zoveel plezier naar m'n werk ga.. Ik wil niet "nep-aardig en lief" doen tegen haar, ik wil haar niet verzorgen en ik wil niet met haar knuffelen of zingen als ze een vrolijk moment heeft maar het moet. Ik heb geen keus! Alle bezuinigingen binnen de zorg hebben ook geen goed gedaan aan mijn werk-elan maar die ene cliënte blijft toch het grootste probleem.. Wat moet ik nou toch doen? Ik werk 25 uur en als ik elders (bijv. bij AH) hetzelfde wil verdienen moet ik 40 uur gaan werken en dat wil ik niet met een klein dochtertje.. Overplaatsing is voorlopig niet mogelijk en elders binnen de gehandicaptenzorg zijn ook vrijwel geen banen in deze regio.. Ik weet het niet meer..pffff!
Join the club! Pfff! Ik ga de laatste tijd ook met lood in mijn schoenen naar mijn werk. Dan wel om andere redenen maar... Ik weet het ook niet meer. In mijn branch is er ook niet veel te vinden en iets anders gaan doen... Verdient ook minder en zit ook met mijn dochtertje. Naar he?!
Ik ook. Nogal lang verhaal. Ik word momenteel getest op Ad(h)d. De baas gelooft hier geen snars van en denkt dat het gewoon mijn karakter is. Er gaan weleens wat dingetjes fout. Nu voert hij de druk alleen maar verder op steeds... Vraag me af wasrom bij mij alles altijd anders gaat dan bij een ander...? Waarschijnlijk ook omdat ik het ben. Nu ben ik er pas achter gekomen dat een collega echt zo is, hoe de baas denkt dat ik ben. Namelijk, ongeinteresseerd, ongeconcentreerd, laks, lui e.d. De psychiater zei al, het is duidelijk dat er iets niet goed is bij je. Ik kan er zo niet tegen op blijven boksen. Ik heb de steun nodig van baas/collega's om mijn behandeling te laten slagen.
TS sta je alleen op de groep? Ik heb op mijn werk (verzorging) ook clienten met wie ik totaal niks kan. Deze doet mijn collega dan.
Pff hier ook! Alleen deze client is stapelgek op mij en ik vind hem vreselijk! Gaat ie tegen collega's zeggen dat ik leuk ben en een mooie vrouw enz, mijn collega's vinden dat dan heel grappig maar t haalt mij echt het bloed onder de nagels weg! Ik negeer deze client dan ook zoveel mogelijk wat best triest is want het is laag niveau en zijn opmerkingen zijn ook heel lief en niet seksistisch bedoeld oid.. Maar hij hoeft me maar aan te kijken of mijn bloed borrelt al! Met sommige mensen en clienten heb je dat nu eenmaal.. Gelukkig doen we het niet expres hihi.. Maargoed, hier is stoppen ook geen optie aangezien wij onszelf gewoon heel gelukkig mogen prijzen dat we uberhaupt een baan hebben.. dus toch maar gewoon doorzetten en jezelf zo min mogelijk erger momentjes gunnen
Kun je niet binnen de organisatie op een totaal andere doelgroep werken? Dat heb ik namelijk een half jaar geleden gedaan en geen moment spijt van gehad! (Ik werk ook in de gz en herken heel erg wat je zegt... Dat was niet de enige reden, maar uiteindelijk stapelde alles zich zo op dat ik echt met lood in m'n schoenen naar m'n werk ging en snachts er wakker van lag.)
Ik zou proberen wat aan jou eigen instelling te veranderen, je laat door 1 client toch niet je hele dag (werkweek) verpesten? Mocht dit de enige reden zijn dat je het niet meer naar je zin hebt op je werk. Het gras is nergens groener en ben bang dat een andere werkplek/baan ook dit soort situaties kan opleveren.
Wellicht kun je een intervisiegroep starten en het hebben over je gevoel met je collega's of misschien een meerdere erbij. Vaak helpt je verdiepen in de problematiek van een client ook, omdat je dan gemakkelijker de client en het gedrag los van elkaar kunt zien. Blijf professioneel en blijf ook bij je leest. Vindt je passie weer terug in je werk! Hoe dan ook, heel veel succes!!
Helaas,door alle bezuinigingen staan we sinds 1 januari helemaal alleen op de groep.. Het is eigenlijk niet te doen,continu rennen en vliegen en geen minuut tijd om te zitten Maar eeeeh.. Ik moet haar dus wel verzorgen en aandacht geven enz enz. @mammietammie: Ik heb er zelfs nachtmerries van. Dat ik haar iedere keer een knal in haar gezicht geef of kokend heet eten in haar mond prop..dat soort dingen,ziek toch? @Kiraa: Dat heb ik dus ook. Als ik haar gezicht zie heb ik al gegeten en gedronken zeg maar.. Negeren gaat lastig omdat ik alleen sta en ook nog een geweten heb wat me blijft achtervolgen @Apenijn: De meeste collega's weten ervan en ik heb binnenkort een gesprek met mijn teamleidster waarin ik dit ook wil aangeven.
Lastig geval. Ben je al bij het vertrouwenspersoon geweest op je werk? Ze zijn er niet voor niets en het kan wellicht helpen om je hart te luchten. Wie weet schept het mogelijkheden. Ik twijfel ook weleens, maar de tijd is er niet naar om wat anders te gaan doen. Ik solliciteer wel, maar de criteria zijn zo aangescherpt. Ik merk dat ze vooral voor goedkope mensen gaan. kwantiteit gaat voor kwaliteit bij veel werkgevers in mijn branch. Beetje jammer. Ik blijf maar bij mijn werk en zie het als een soort tussenfase. Met die gedachte blijft het wel te doen.
Ik zie Gelderland staan bij jouw locatie dus ik vrees dat het niets wordt.. Ik woon tegen de Belgische grens, tussen Antwerpen en Bergen op Zoom. Toch bedankt,lief van je! Ik heb mijn teamleidster vanmorgen aan de telefoon gehad en heb het er gewoon uitgegooid.. Ze vindt het problematisch maar wel erg knap van mij dat ik het eerlijk zeg..
Je kunt de client niet kwalijk nemen dat hij / zij de client is. Dat je teamleider het problematisch vindt, is logisch. Dit klinkt ook problematisch. Ook ik heb wel eens een allergie voor bepaalde clienten, maar nooit ze hevig als wat jij omschrijft. Dat je er zelfs over droomt. Ben je al eens goed bij jezelf na gegaan waarom deze client zo op jou allergie zit? En verdieping in de client, waarom vertoont hij / zij dit gedrag? Vaak komt dat ergens uit voort. IK zou samen met je teamleider bekijken hoe je ervoor kunt zorgen dat deze client minder op je allergie zit. Zou toch erg jammer zijn dat je je werk niet meer leuk vindt vanwege 1 client. Succes!
Het is zonde dat 1 client het voor je verpest. En dat laat je zelf gebeuren Jij bent baas over je eigen gedachtes (en dus gevoelens). Je zult zien dat als je ergens anders gaat werken, je weer iemand tegenkomt waar je een hekel aan hebt en die jou werk laat verpesten. Dus doe er wat aan! Zie het als project om van te leren. Wat maakt dat zij jou zo raakt? Heb je eerder zoiets meegemaakt bij iemand? Zo ja, wat zijn de overeenkomsten? Als je 1 meest irritante karaktertrek moest noemen van die client, welke is dat dan? Wat zou je zelf kunnen veranderen om je minder te ergeren? (als je bij mij zou komen met jouw verhaal zou ik je bovenstaande vragen stellen en aan de hand daarvan het gesprek verder gaan, maar zo is het wat lastiger) Goed dat je het met je teamleider hebt besproken trouwens, hopelijk kan je daar nog wat mee.
Bedankt voor de reacties en tips meiden! Dit speelt al bijna 3,5 jaar dus zit het zo diep dat ik die ergernissen niet meer weg krijg,vrees ik.. Binnenkort ga ik hierover uitgebreid in gesprek met mijn teamleidster. We werken op een gekoppelde woning maar zijn nu 1 team. Ik sta eigenlijk bijna altijd op mijn groepje (toen het nog 2 aparte teams waren) maar ze heeft al gezegd dat ik voorlopig aan de andere kant mag werken. Dit ook omdat ik lichamelijke klachten heb en de andere kant minder zwaar is dus win-win situatie!
Nou, dat zou toch een mooie oplossing zijn dan. Kan jij ook even afstand nemen van die client en wie weet kan je na een tijdje wel een nieuwe start maken!!