Een paar maanden geleden ben ik gestart met mijn eigen bedrijf, naast de baan die ik op dat moment had. Helaas liep van die baan het contract af en aangezien ze een vast contract moesten geven stond ik daar op straat. Nu werk ik 40 uur voor mezelf en ontvang een klein stukje uitkering voor de baan die ik dus eerst hiernaast had. Nu is het zo dat ik merk dat die 40 uur me echt op gaan breken door de zwangerschap. Hoe zou ik dit met het UWV moeten regelen als ik minder wil gaan werken? Moet ik minder uren doorgeven die ik voor mezelf werk of moet ik me dan echt voor een deel ziek melden? Ik kom hier niet helemaal uit en ben eerlijk gezegd ook een beetje bang om aan te geven dat ik die 40 uur niet volhoud. Het is natuurlijk niet echt aan de buitenkant te zien en ik voel me ook niet écht ziek, maar hou het gewoon niet vol. Ik vind dit echt heel lastig en ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Beste Wien046, Ziektewet Werknemers met een dienstverband zijn automatisch verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Als zelfstandige ben je niet automatisch verzekerd, maar je kunt jezelf hiervoor verzekeren. Dat kan bij UWV of bij een andere verzekeraar. Heb je jezelf verzekerd voor arbeidsongeschiktheid? Dan kun je je bij je verzekeraar ziekmelden. Ben je niet verzekerd? Dan heb je helaas geen recht op een ziektewet-uitkering. Voor je gedeeltelijke verzekering kun je je wel ziek melden bij UWV. Dat kan telefonisch via 0900 - 9294. Afhankelijk van je klachten houdt je voorlopig je WW-uitkering of krijg je direct een ziektewet-uitkering. Op onze website vind je actuele informatie over vrijwillige verzekeringen en over ziekte tijdens je zwangerschap. Zwangerschaps- en bevallingsverlof In de periode voor je uitgerekende datum kun je een zwangerschapsuitkering aanvragen. Op basis van je WW heb je recht op een WAZO-uitkering. Deze vraag je acht weken voor je uitgerekende datum aan via UWV Telefoon (0900 - 9294). Als je vrijwillig verzekerd bent voor de ziektewet heb je ook als zelfstandige recht op een WAZO-uitkering. Ben je niet vrijwillig verzekerd? Dan heb je mogelijk recht op een ZEZ-uitkering. Deze vraag je 2 tot 4 weken voordat je met verlof wilt schriftelijk aan. Op onze website vind je actuele informatie over WAZO en ZEZ. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt nog voor de reactie! Ik heb nog twee aanvullende vragen. Mijn uitkering stopt ongeveer 7 weken voor de vermoedelijke bevaldatum. Als ik het goed begrijp heb ik op basis hiervan alsnog recht op een WAZO uitkering? Mijn vorige werk waarvoor ik ww ontvang was 32 uur per week. Doordat ik zelfstandig werk krijg ik nu niet voor die 32 uur ww. Voor welke uren kan ik straks dan de WAZO verwachten? Is dat dan wel voor 32 uur of ook minder? Het lijkt mij dan voor 32 uur aangezien ik dan ook niet zelfstandig werk, maar wil graag zeker weten wat ik kan verwachten Voor de ZEZ uitkering geldt de norm van 1225 uur in het jaar voorafgaand aan de bevalling. Loopt dit jaar van januari t/m december 2013 of loopt het tot aan mijn vermoedelijke bevalling in maart? Ik kan dit zo nergens terug vinden. Bedankt alvast weer voor de antwoorden
Ik ben er inmiddels al achter dat de korting op de ww door het werk als zelfstandige blijvend is en dus zo zal blijven. Blijft mijn andere vraag alsnog staan, want dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Beste Wien046, Als je WW-uitkering stopt 7 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum heb je inderdaad op basis daarvan recht op een WAZO-uitkering. De hoogte van de WAZO-uitkering wordt bepaald op basis van het aantal uren dat je WW ontvangt. Naast de WAZO-uitkering kun je voor je werkzaamheden als zelfstandige een ZEZ-uitkering aanvragen. Voor de norm van 1225 uur voor de ZEZ-uitkering wordt gekeken naar het kalenderjaar voorafgaande aan de bevalling. In jouw geval dus van januari t/m december 2013. LET OP: Heb je recht op beide uitkeringen ( WAZO en ZEZ ), dan wordt het totaalbedrag aan je overgemaakt. Is dit bedrag hoger dan je inkomsten? UWV verlaagt UWV je uitkering tot het bedrag van je inkomsten. Actuele informatie over samenloop WAZO en ZEZ vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare