Ik heb in 2011 zo'n 400 uur ouderschapsverlof opgenomen. Dit betekent dan toch dat ik dit moet vermeningvuldigen met 4,11 euro? Dan zou ik een bedrag van 1644 euro terugkrijgen. Is dit bruto of netto? En wat bedoelen ze met onderstaande zin? De hoogte van de ouderschapsverlofkorting bedraagt de helft van het bruto minimumloon per uur, dit was 4.11 euro in 2011, en geldt per uur dat u ouderschapsverlof opneemt. De ouderschapsverlofkorting= 4.11 euro*aantal uren ouderschapsverlof. Daarbij dient aangetekend te worden dat de ouderschapsverlofkorting niet groter mag zijn dan het verschil in belastbaar loon tussen het jaar dat u ouderschapsverlof opneemt en het voorgaande jaar. Mijn vriend werkte in 2010 nog niet. Zat nog op school dus in 2011 hebben we ondanks het ouderschapsverlof wel veel meer inkomen gehad. Telt men dit mee of staat dit helemaal buiten de korting en kijkt men alleen naar mijn eigen inkomen? Het bedrag zou heel goed uitkomen aangezien we dit jaar gaan verhuizen dus ben wel benieuwd hoeveel ik ongeveer zal terugkrijgen..
De OVK wordt per persoon berekend, dus ze kijken alleen naar het loon van diegene die verlof opname. Wat bedoelt wordt is het volgende: Stel dat je in 2010 30.000 euro verdiende zonder ouderschapsverlof op te nemen en in 2011 29.000 euro met ouderschapsverlof. Dan kun je maximaal 1.000 euro aan ouderschapsverlofkorting terug krijgen. Je krijgt dus nooit meer dan het verschil tussen het inkomen dat je had voordat je ouderschapsverlof opnam en het jaar dat je ouderschapsverlof opnam. Als je wilt weten hoeveel je terugkrijgt (ik vermoed dat je ook recht hebt op combinatiekorting?) dan kun je het beste gewoon je belastingaangifte even invullen. Dan zie je precies hoeveel je te goed hebt van de belastingdienst.
Ok bedankt. En wat houdt combinatiekorting dan weer in? Wanneer heb je daar recht op? Heb gekeken op Google maar wordt niet echt wijzer.
Als je allebei werkt en meer dan 6 maanden in het jaar een kindje in huis had, krijgt de minst verdienende partner die korting. Je moet wel boven een bepaald bedrag verdienen, maar daar kom je volgens mij al vrij snel aan. Het aangifteprogramma vraagt er vanzelf naar.