Ik word alleenstaande moeder

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Madelin, 7 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelin

Madelin Lid

7 jun 2012
    59
    0
    0
    Dierenambulance
    Provincie Groningen
    hallo ik ben 22 jaar, en heb een zoontje van 15 maanden.
    in mijn laatste schooljaar was ik zwanger en dus niet in staat om na mijn opleiding te gaan werken.

nu gaan ik en mijn partner scheiden en ik heb mijn handen in me haar aangezien ik niet weet hoe ik nu verder moet en of waar ik moet beginnen.

ik ben bij een maatschappelijkewerker geweest en die vertelde mij dat ik pas een bijstand uitkering krijg wanneer mijn ex zich uitschrijft. alleen hoe snel is dat geregeld? aangezien alle kosten wel gewoon door gaan.

ik hoop snel een antwoord te krijgen,

alvast bedankt!

groetjes madelin

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Madelin,

Wat een nare situatie zeg.

Je wilt weten hoe snel je een bijstandsuitkering kunt krijgen nu je in scheiding ligt.

Alleen de aanvraag van de bijstandsuitkering wordt gedaan via UWV. De uitkering zelf wordt verstrekt door de gemeente. De gemeente beoordeelt ook of je er recht op hebt. Er wordt bij de behandeling van je aanvraag gekeken naar je gezinssituatie. Wanneer je nog met je ex-man samenwoont zou het normaal gesproken een gezamelijke aanvraag zijn waarbij het inkomen van je ex-man ook meetelt.

Je kunt het beste even met de Sociale Dienst van jouw gemeente bellen om te vragen of je de aanvraag al als alleenstaande (met kindje) mag doen.

Hoe snel het uitschrijven van je ex-man op jouw adres geregeld is, kan de gemeente je ook vertellen.

Actuele informatie over de aanvraag van een bijstandsuitkering vind je hier.

Ik wens je sterkte met deze moeilijke situatie.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina