Ik werk 45 % bij een werkgever (1) in loondienst. Daarnaast werk als oproepkracht bij een andere werkgever (werkgever 2). Bij werkgever 2 werk ik heel wisselend. Soms heb ik 3 maanden geen werk, en dan werk ik een hele maand bijna fulltime (90 %). Werkgever 1 betaalt mijn loon gewoon door. Hoe gaat het met werkgever 2? Moet werkgever 2 ook zwangerschapsverlof uitbetalen, of valt dat onder de WAZO? Op basis van welk salaris wordt de WAZO dan uitbetaald? Aangezien ik erg onregelmatig werk bij werkgever 2. Ik dacht gelezen te hebben dat de WAZO vastgesteld wordt op basis van je laatste volledige maand dat je werkte. Klopt dat? In mijn geval kan dat dan erg gunstig of erg ongunstig uitpakken, varierend van een maandsalaris tot geen geld. Ik hoor graag hoe het zit. Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Beste Annamama, Je geeft aan dat werkgever 1 je loon door betaalt tijdens je zwangerschapsverlof. Werkgever 1 zal wel een WAZO-uitkering voor je aanvragen die UWV dan aan de werkgever betaalt. Werkgever 2 vraagt ook een WAZO-uitkering voor je aan. De werkgever geeft op de aanvraag aan of de WAZO aan de werkgever of rechtstreeks aan jou wordt betaald. Het klopt dat de hoogte van de WAZO wordt vastgesteld op basis van de laatste volledige loonperiode vlak voor je verlof. Het aantal uren die je die periode werkt bepaalt dus de hoogte van je WAZO-uitkering. ( De enige uitzondering hierop is als je inkomen die periode minder is door ziekte of verlof. ) Actuele informatie over de WAZO vind je op deze pagina. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare