mijn man gaat weer bij zijn oude baas werken, joepie! hij is echt zo blij. hij zat nu ook echt niet op zijn plek. door reorganisatie moest hij er ruim een jaar geleden uit, gelukkig gaat het nu veel beter met het bedrijf waardoor er weer ruimte is gekomen voor mijn man. Nu is het volgende aan de hand Bij zijn huidige bedrijf 1 fbr 2012 begonnen. jaarcontract gekregen. Hij zat op zeg maar afd 1 waar hij een cursus voor heeft moeten volgen. Cursus behaald (totaal 2300 euro) Nieuwe baas wil de helft betalen, wij de rest super netjes van hem aangezien de nieuwe baas hier niks in doet (geen onderdeel van zijn bedrijf) Hij heeft aan het huidige bedrijf aangegeven dat hij afd 1 toch niet ziet zitten, geen klik ermee. Mijn man is electricien en je hebt verschillende 'takken' waarin je kunt werken. Prima, mijn man kon per 1 febr 2013 aan de slag op afd 2. Nu heeft hij in dit nieuwe (half jaar contract) staan dat hij een proeftijd van 2 mnd heeft. Komt nu natuurlijk niet slecht uit voor hem, met nieuwe baan in het verschiet Mijn man kan half maart bij het nieuwe bedrijf beginnen. Als mijn man morgen bij zijn baas aangeeft dat hij per half maart weggaat, kan dat? kan de werkgever dan ook zeggen....ja doei dan ga je nu maar? omdat het nu zijn proeftijd is. Op zich kan dat wel, maar dat ontslaan ze mijn man eigenlijk denk ik????? en dan zou hij zijn cursusgeld niet hoeven terug te betalen. Toch??? Dus ik ga er eigenlijk vanuit dat ze het dan wel oke vinden als hij gewoon tot half maart blijft.
Mijn man wil het allemaal gewoon geregeld hebben en niet dat iemand uit het huidige bedrijf er al per ongeluk (tja je weet maar nooit met facebook en zo) achter komt dat hij een nieuwe baan heeft. Hij wil dus gewoon al snel laten weten dat hij gaat stoppen (ook dat ze evt iemand anders aan kunnen nemen
Ik ben 99% zeker dat hij zijn cursusgeld terug moet betalen, aangezien zijn huidige bedrijf nu niets meer aan hem heeft nu hij weggaat. En ik zou eigenlijk gewoon half maart pas opzeggen. Binnen een proeftijd mag je ieder moment uitstappen bij wijze van spreken en ben je ze niets verschuldigd (behalve het cursusgeld)
Ik vraag me af of hij wel echt een proeftijd heeft of dat ze bedoelen dat als hij niet naar behoren functioneerd op afdeling 2 dat hij dan terug gaat naar afdeling 1......
Ik zou niet precies weten wat ze doen met proeftijd, maar ga er maar vanuit dat hij het cursusgeld wel moet betalen. Dat zou me nl echt wel logisch lijken
Eerlijkheid duurt het langst.... Ze zouden inderdaad kunnen zeggen, nou doei ga dan nu maar, maar jah dat lijkt me sterk, hij is opgeleid en zo hebben ze inderdaad tijd om een ander te zoeken. Ik zou wel even nakijken hoe het zit met het deel cursusgeld dat de werkgever betaald heeft. Het kan natuurlijk zijn dat ze dit terug gaan vorderen.
hij zal vast wel naar behoren functioneren. Afd 2 is zeg maar wat hij al 8 jaar doet. Afd 1 was een heel ander iets. Maar hij heeft een echte proeftijd. Staat ook gewoon in zijn contract. Staat niks van bij dat hij ect weer terug zou moeten. Gewoon dezelfde zinnen als in zijn eerste contract die hij kreeg
Dat cursus geld dat weten, dat moeten we terug betalen. Zijn nieuwe baas gaat de helft betalen wij de andere helft. Dat weten we gewoon Wat ik me alleen afvroeg is dus of dat zijn baas ook kan zeggen....ga morgen maar weg.....en dat we het dan niet hoeven te betalen want dan ontslaat hij mijn man ipv dat mijn man zelf het ontslag neemt...snappen jullie??
Maar dat is toch raar....dus als je word ontslagen/einde contract moet je ook een cursus terug betalen daar heb ik nog nooit van gehoord....wel als je zelf het ontslag neemt
Ja wanneer de proeftijd echt legitiem is (dus geldig... wat ik mezelf ernstig afvraag) dan zou de werkgever mogen zeggen dat hij dan ook maar meteen kan opstappen.....maar vervolgens zal hij sowieso nog een deel van de vakantiedagen moeten uitbetalen/opnemen. Dus dat zijn er al 3 tmt half februari, dan ga ik er van uit dat je 2 vakantiedagen per mnd opbouwt (24 dagen per jaar). Anderzijds... dan zou je man toch evt ook al eerder kunnen beginnen bij zn nieuwe baas?
Er staat dat zijn NIEUWE baas de helft betaald, en hun zelf de andere helft!! Ik zou gewoon open kaart spelen, daarmee geef je hun ook de kans om een nieuw personeelslid te zoeken voordat hij weg gaat
Wat vind je er raar aan? je vriend heeft een cursus gevolgd op kosten van de werkgever. Je vriend gaat weg. Je werkgever heeft 1) geen werknemer meer en 2) is geld kwijt. En je vriend stapt zelf op, omdat hij ergens anders weer gaat werken. Als hij zegt 'Hey luister, ik ga weg." dan zegt de werkgever "oke is goed. Betaal het volledige bedrag van de cursus terug". Ze ontslaan hem in feite niet. Je vriend stapt zelf op.
Bij het nieuwe bedrijf moeten ze ook e.e.a. in orde maken. kleding ed, maar vanaf half maart gaat er een project lopen waar ze mijn man heen willen sturen.Vandaar dat hij half mrt gaat beginnen De proeftijd mag echt....hrm van het nieuwe bedrijf zat er vandaag ook bij...en ze zei dat het mocht. Hun deden het zelf niet Komt omdat je in principe van afdeling/functie verandert mag het wel. Maar wat denkt jij? als ze tegen mijn man zeggen...ga morgen maar....is hij dan verplicht zijn cursus te betalen? Dat hoeft toch niet bij ontslag? Anders hoeven ze die afvloeiingsregeling van 3 jaar ook niet op te stellen toch?
2 maanden proeftijd mag sowieso niet met half jaar contract, is altijd max 1 maand. Of hij de cursus moet betalen ligt eraan wat erovernin het contract staat als hij intslagen wordt. Maar grote kans dat de werkgever zegt je wil toch weg ga dan gelijk maar, tenzij ze hem echt niet kunnen missen voor die dagen.
Maar mijn man wil half maart pas gaan. Stel dat hun zeggen dat hij morgen al niet meer hoeft te komen....dan ontslaan ze hem toch? en als ze hem ontslaan hoeft hij het niet terug te betalen Maar we gaan er gewoon vanuit dat hij het terug moet betalen hoor Dat heeft mijn man er zeker voor over. Geeft al aan wat het verschil de 2 bedrijven is
Nee, ze ontslaan hem dan niet... aangezien hij zelf al heeft aangegeven weg te willen gaan. Het is "actie-reactie" in dit geval. Ga er nu maar gewoon van uit dat de werkgever zal verwachten dat het cursusgeld wordt terugbetaald. Jullie hebben al een mooie afspraak staan met de nieuwe werkgever. Mogelijk dat de oud-werkgever nog over zn hart zal willen strijken en misschien een deel van het cursusgeld wil kwijtschelden. Uit je eerdere posts maakte ik op dat je man al tijdens de cursus heeft aangegeven dat hij het niet zag zitten. En dat hij de cursus op verzoek van de werkgever heeft afgemaakt.
Staat alleen in dat als hij zelf weggaat hij het moet betalen en in 3 jaar tijd wordt het minder. 1ste 100% 2de enz...het bedrag wordt dan elk jaar minder. Tot na het derde jaar dan niks meer betalen. Maar goed, nu dus nog 100% Staat niks van in bij...ontslagen worden door de werkgever. Dus dan mag je er denk ik wel vanuit gaan dat er dan niks betaald hoeft te worden
Ja klopt idd, dus mijn man in elk geval proberen het bedrag lager te krijgen. Tuurlijk heeft hij het papiertje op zak, maar hij wil daar niks mee doen. Daarbij kan het bedrijf (bijna) alle kosten afschrijven van de belasting
Er zijn een paar cao's waarbij je een uitzondering hebt op de 2 maanden proeftijd. Maar als elektricien lijkt me dat sterk (of werkt hij in een totaal andere bedrijfstak dan de metaal/metaalelektro?). De proeftijd is dus sowieso ongeldig. Daarbij is ontslag in de proeftijd mogelijk per direct. Waarom zou een nieuwe werkgever investeren in iemand die weg wil. Inwerken kost ook een hoop geld en energie. Het hangt er vanaf wat er in zijn contract en het studiebeding staat en hoe coulant de oude werkgever is. Stel dat er geen opzeg clausule is opgenomen dan kan hij hem ook nog een halfjaar aan houden. In jullie geval zou ik het bespreekbaar maken met de werkgever en hopen dat hij jullie idee een goed idee vind.