ontslag nemen tijdens ouderschapsverlof.

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Miniontulp, 30 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miniontulp

    28 apr 2020
    94
    25
    18
    hoi allemaal,

    Ik zit op dit moment in mijn ouderschapsverlof en zit er over na te denken om ontslag te nemen. wij hebben een opzegtermijn van 2 maanden. stel ik zeg morgen mijn baan op, hoef ik in Januari dan niet te beginnen of gaat mijn opzegtermijn in op het moment dat ik weer aan het werk zou moeten? Is er iemand die dit weet, van google word ik niet veel wijzer haha.

    liefs!
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.229
    113
    Vrouw
    Je kunt altijd zelf ontslag nemen. Als je 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof wilt, let dan goed op je ontslagdatum.

    Let op: Je hebt alleen recht op 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof, als je uitgerekende bevallingsdatum binnen 10 weken na je ontslagdatum valt. Het UWV betaalt jou dan door tijdens je verlof. Neem je ontslag eerder dan 10 weken voor je uitgerekende datum? Dan heb je geen recht meer op betaald verlof.

    Reken goed uit wanneer je je ontslag laat ingaan en denk aan je opzegtermijn. Meld je ontslag zo snel mogelijk bij het UWV en vraag naar de voorwaarden.

    Let op: Als je zelf ontslag neemt, dan heb je geen recht op een WW-uitkering!


    (Bron: fnv)
     
  3. Miniontulp

    28 apr 2020
    94
    25
    18
    Dankje, dit vond ik ook op internet. Dit zegt alleen niks over ontslag nemen tijdens betaald ouderschapsverlof. Stel ik neem morgen ontslag, gaat mijn opzegtermijn meteen in of gaat dat in na mijn ouderschapsverlof?
     
  4. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.239
    368
    83

    Dat gaat dan gelijk in.
    Per 1 november gaat de 2 maand in. Dan zou je per 1 januari niet weer aan het werk te hoeven.
     
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.708
    7.778
    113
    Vrouw
    Direct! Heb ik ook gehad (wel gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof)
     
  6. Miniontulp

    28 apr 2020
    94
    25
    18
    oke dankje. er zijn ook mensen die het hebben over het terugbetalen van je ouderschapsverlof als je binnen een jaar ontslag neemt maar deze regel is komen te vervallen toch?
     
  7. Mamaen

    Mamaen Bekend lid

    7 apr 2023
    775
    711
    93
    Vrouw
    Dat ligt aan je CAO. Volgens mij hoef je de 70% nooit terug te betalen (die betaalt het uwv ook en niet je werkgever), als jouw loon nu wordt aangevuld tot 100% is de kans wel groot dat je die 30% terug moet betalen als je binnen een jaar ontslag neemt of niet terug keert in je volledige aantal uren.
     
  8. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.699
    1.057
    113
    Even CAO nakijken, bij het vorige werk van mijn man moest je wel (een deel) terugbetalen van het ouderschapsverlof als je zelf binnen een jaar wegging.

    En klopt die 2 maanden opzegtermijn wel?
    Er is in 2015 een wetswijziging geweest waarin dat naar 1 maand is veranderd.
    In het contract van mijn man stond ook 3 maanden, maar dat bleek niet te kloppen en toch 1 maand te zijn.
     
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.021
    5.850
    113
    Dit mag nog wel, alleen geldt voor de werkgever minimaal het dubbele, dus 4 maanden opzegtermijn.
     
    Korenbloem86 vindt dit leuk.
  10. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Ik heb het moeten terugbetalen. Maar dat was eind 2015. Wellicht dat daar wat in veranderd is?
     
  11. Miniontulp

    28 apr 2020
    94
    25
    18
    Tnx voor alle info! Contact gehad met uwv, ik hoef niks terug te betalen. Ontslag is ingediend, op naar een heerlijke babytijd!
     
    Appelflapje, JupitR, OliJul en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina