Ontslag nemen tijdens verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Hanneke2, 20 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke2

Hanneke2 Lid

25 jan 2013
    12
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik zit met een dilemma. Ik werk nu ruim 10 maanden bij mijn huidige werkgever en heb net gehoord dat mijn tijdelijke contract opnieuw met een jaar verlengd is. Nu ben ik de laatste maanden steeds ongelukkiger geworden op deze werkplek door allerlei reorganisaties en veranderingen, ontslag van collega's, etcetera, en besef ik me dat ik hier niet op mijn plek zit. Het liefst zou ik bijvoorbeeld zelfstandig ondernemer worden, ook al weet ik dat het economisch gezien geen handige tijd is.

Maar... ik ben ruim 16 weken zwanger (30 september uitgerekend). Mijn verlof wil ik graag uitbetaald hebben, anders komen we financieel in de problemen. Dus het is niet handig om op korte termijn ontslag te nemen. Nu twijfel ik heel erg tussen 2 opties:
    - Per 1 september, dus net voor ingang van mijn verlof, ontslag nemen (dan betaalt UWV het verlof gewoon door).
    - Tijdens mijn verlof (na de geboorte van de baby) ontslag nemen.

Het eerste vind ik eerlijker / netter naar mijn werkgever toe, maar het tweede geeft mijzelf een fijner gevoel. Mede omdat mijn man ergens eind september zal horen of zijn contract wel of niet verlengd gaat worden. In het ergste geval kan ik dan toch mijn baan nog aanhouden.

Tips en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt!

Hanneke

2. Ballie

Ballie Niet meer actief

Op zich is het voor de werkgever natuurlijk prettig om het zo snel mogelijk te weten, maar het zou natuurlijk helemaal niet zo vreemd zijn als je je na de geboorte van je kindje realiseert dat je het anders aan gaat pakken nu er zo veel veranderd is (je weet natuurlijk nu al dat je dit wilt, maar ik bedoel vanuit het standpunt van de werkgever zou het niet zo vreemd zijn).

Daar komt bij dat het momenteel erg lastig is om een baan te vinden, mocht het contract van je man bijv. niet verlengd worden, wat ook stress met zich meebrengt. En wellicht vind je het straks als alles weer wat rustiger is geworden, zowel in je lijf als in de economische crisis, toch wel weer leuk op je werk. Ik zou dus nog even wachten tot na je kindje is geboren en je iets meer zekerheid hebt over wat je wilt en wat financieel haalbaar is. Mocht je dan toch besluiten in je verlof te stoppen, dan kunnen ze altijd nog besluiten om je vervanger te houden.

Je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik zou me in elk geval niet schuldig voelen als je voor optie twee kiest. Succes!

3. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Ik zou dit zelf iig niet op internet zetten..
    Ik kan niet kijken naar hoe of wat in jouw situatie maar als ik zo'n soort situatie had op dit moment tijdens de zwangerschap zou ik er juist alles aan doen om mijn baan te behouden..
    Zeker omdat de baan van je man ook onzeker is.
    Ik zou maar blij zijn dat ik dan een jaar contract heb gekregen..
    Maar via internet is het altijd makkelijk praten natuurlijk..

4. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik zou het tweede doen. Misschien niet zo netjes als de eerste optie, maar goed, je zult niet de enige zijn die na de bevalling besluit om ontslag te nemen, dus zo'n drama is het ook weer niet. (Ook al weet je nu ruim van tevoren dat je dit van plan bent)
    Ik had ook een tijdelijk contract en zoals het er naar uitzag, werd die verlengd (is niet hardop gezegd, maar ze waren zeer tevreden over mij). En toen werd ik ongepland zwanger. Ik had eerst besloten dat ik dat nog niet zou vertellen, in elk geval niet voor ik wist of mijn contract werd verlengd. Dat ik af en toe misselijk was, gooide ik op een griepje. Maar een dikke week na mijn positieve test was ik zo ontzettend ziek (hyperemesis gravidarum), dat ik voor de ogen van mijn baas in een struik naast het kantoor stond te kotsen. :D Dus tja...Lul je er dan maar eens uit met een griepje... Hij had meteen door wat er aan de hand was, en ondanks dat ik prima met hem overweg kon, kreeg ik na 2 weken in de ziektewet wel de mededeling dat mijn contract 'helaas niet kon worden verlengd'. -_-
    Grappig genoeg werd er wel meteen bij gezegd dat ze altijd heel tevreden over mij zijn geweest en dat ik, als ik na de bevalling de draad weer wil oppakken, er meteen weer tussen kan. ("Dan zoeken we wel een mooi plekje voor je.") Mm-hmm...
    Ik hou die optie natuurlijk wel open, want 1: ik vond het leuk werk, flexibel qua uren en dicht bij huis. En 2: de banen liggen nou eenmaal niet voor het oprapen en financieel gezien kunnen we best wat extra's gebruiken als de kleine er straks is.
    Maar aan de andere kant wil ik dan liever ander werk, waarbij ik bijvoorbeeld 2 of 3 lange dagen maak en de rest vd week thuis ben, ipv elke dag een paar uurtjes werken.
    Dat mijn contract niet werd verlengd, snap ik vanuit werkgevers oogpunt ook heel goed trouwens. Ze hadden echt helemaal niks aan me: de eerste 4 maanden ziekenhuis in en uit, en daarna langzaamaan, HEEEL langzaam, weer mn conditie opbouwen. Toen ik 20 weken zwanger was, was ik net op het punt dat ik mezelf weer kon douchen en afdrogen...
    Maar toch, ik voelde me wel een beetje genaaid. Ze hadden me namelijk ook dat contract WEL kunnen verlengen en me ziekmelden bij het UWV, dan had het hen ook nog geen cent gekost. :(
    Maar goed, dingen gaan zoals ze gaan.
    Ik hoop dat jij een keuze kunt maken waar je gelukkig van wordt, want hoe fijn dat extra inkomen ook is, niemand heeft er iets aan als je met tegenzin naar je werk gaat en daardoor in de put raakt.

5. Hanneke2

Hanneke2 Lid

25 jan 2013
    12
    0
    0
    @Ballie: dankjewel voor je reactie en tips! Ik heb inderdaad inmiddels besloten voor optie 2 te gaan, daarmee volg ik het beste mijn gevoel, maar kies ik ook voor iets meer zekerheid.

@Zwaantje: gelukkig zal mijn werkgever niet op dit soort pagina's te vinden zijn ;) Kiezen voor blijven en dus voor volledige zekerheid is zeker een optie, maar dit druist in dit geval tegen mijn eigen gevoel in... Ik wil dan toch kiezen voor een situatie waarin ik mijzelf gelukkiger voel, ook al brengt dit meer financieel risico met zich mee.

@Kleinepien: wat een verhaal! Misschien wel begrijpelijk van je werkgever, maar het mag in feite natuurlijk niet, je contract niet verlengen vanwege je zwangerschap... Ik ben het helemaal met je eens dat het het belangrijkste is dat je met plezier naar je werk gaat. Bedankt voor je support!

6. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    het klinkt heel stom maar gewoon opzeggen tegen het eind van je verlof. je gaat jezelf toch niet in de vingers snijden door 4 mnd geen loon te ontvangen? het klinkt heel fout maar er zijn er zoveel die dat doen onder het mom van, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om de kleine alleen te laten

7. Hanneke2

Hanneke2 Lid

25 jan 2013
    12
    0
    0
    Ik heb 2 maanden opzegtermijn, dus ik wil dan in ieder geval 2 maanden vóór het einde van mijn verlof opzeggen, zodat ik niet terug hoef!

8. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Ik begrijp dat je een tijdelijk contract hebt? Zoja, dan kan je het contract alleen tussentijds opzeggen indien in de arbeidsovereenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. Is dit niet zo dan mag je werkgever van jou verlangen dat je de volledige contractsduur volmaakt. Het is dus verstandig om dit even goed te controleren, om zo niet voor verrassingen komen te staan straks. Als dat allemaal goed zit zou ik gewoon tijdens je verlof opzeggen, zodat je laatste 'werkdag' ongeveer gelijk is aan de einddatum van je verlof, zodat je niet meer terug hoeft.

9. Hanneke2

Hanneke2 Lid

25 jan 2013
    12
    0
    0
    Simba, bedankt voor je reactie en tip. Ik heb meteen even het contract erbij gezocht en ik kan gelukkig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.

Deel Deze Pagina