wajong uitkering en willen werken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kleineindebuik, 17 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleineindebuik

kleineindebuik Nieuw lid

17 mei 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam,

Ik ben 27 jaar en op moment krijg ik een 25% uitkering tijdens mijn studie (na 1 jan 2010 aangevraagd). Nu wil ik graag een korte cursus gaan volgen om de kans op de arbeidsmarkt te gaan vergroten en vervolgens aan het werk gaan (Ik zou dan mijn studie onderbreken), maar er is een grote maar...

Ik heb al uitgerekend dat als ik ga werken voor meer dan 16 uur per week het mij letterlijk geld kost ipv opleverd met oog op kinderdagverblijfkosten en niet al te grote teruggave van de belasting. (uitgaande van een uitkering van 75%) Nou ben ik zo ver afgekeurd dat ik maximaal 20 uur mag werken.

Nou vroeg ik mij drie dingen af;

1. Als ik een middenweg kies en probeer iets te vinden van 16 uur per week, krijg ik dan alsnog aanvullende wajong tot een totaal bedrag van 75%? Of moet ik daarvoor echt solliciteren naar een baan van 20 uur?

2. Ik weet dat ik mijn wajong net te laat heb aangevraagd, anders had ik vrijwilligers werk mogen doen. Wat ik mij wel afvraag. Stel dat ik vanwege de financiële situatie ervoor zou kiezen vrijwilligerswerk te gaan doen waarbij ik geen kinderdagverblijf nodig heb, en dus niet solliciteer, kan ik dan later het recht op wajong uitkering terug krijgen als ik wel weer ga solliciteren, mocht mijn financiële situatie veranderen? Of ben ik die dan definitief kwijt?

3. De meest ideale situatie zou zijn, als ik een baan kan vinden waarbij kinderopvang door een werkgever al geregeld wordt. Kan het UWV mij helpen met het zoeken naar z'n baan? En ben ik dan alsnog verplicht ook op andere plaatsen te solliciteren?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn.

mvg
    kleine in de buik

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Klein in de buik,

Je wilt graag weten wat het voor je Wajong-uitkering betekend als je gaat werken naast de uitkering. Ook wil je graag een korte opleiding gaan volgen om je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. De vragen die je stelt over de hoogte van je uitkering als je daarnaast werkt kan ik niet voor je beantwoorden. De berekening is afhankelijk van het inkomen dat je gaat verdienen. Voor vrijwilligerswerk en eventuele vrijstelling van de sollictatieplicht heb je toestemming nodig.

Ik adviseer je contact op te nemen met UWV-telefoon (0900-9294) en om een afspraak met je werkcoach/arbeidsdeskundige te vragen. Deze kan samen met jou bespreken wat er mogelijk is in jouw specifieke situatie en eventueel je participatieplan daarop aan passen.

Actuele informatie over werken naast een Wajong-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina