ziek door bevalling en al bijna 2 jaar in de ziektewet, nu ziek door iets anders.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door vrouw000, 9 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vrouw000

vrouw000 Lid

10 jun 2012
    26
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraag over mijn ziektewetuitkering.
    Ik ben nu bijna 2 jaar ziek doordat tijdens mijn bevalling mijn stuitje is gebroken.
    Nu gaat het gelukkig weer redelijk goed en is het draagbaar.
    Nu doet het volgende voor, de laatste tijd heb ik enorm veel last van angst en paniek klachten. Ik ben hiervoor al vaak naar de huisarts geweest en ga nu iedere week naar een psycholoog. Deze geeft aan dat ik nog niet kan werken. Als ik mezelf nu beter ga melden bij het UWV en ik ga met deze klachten de ziektewet in beginnen dan de weken opnieuw te tellen of moeten hier ook de 4 weken van herstel tussen zitten? Het is wel een heel ander ziektebeeld maar overlapt het wel. Ik kan op de site van het uwv hier niks over vinden. Ik heb gelezen op internet bij een ander forum dat als je ziek bent door de bevalling en tijdens de uitkering ziek word door iets anders dat de weken dan opnieuw ingaan en je niet vier weken ertussen door beter moet zijn, wat wel moet als de ziekte ervoor niet door de bevalling is gekomen. Of heb ik gewoon pech dat ik nu een ander ziektebeeld heb en dit bij die 104 weken word doorgeteld? Ik ben vrijwillig verzekerd en werkte voor mijn zwangerschap als Zzp-er.
    Ik hoop op een reactie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Vrouw000,

Je vraagt of de wachttijd van 104 weken opnieuw gaat lopen als de oorzaak van je ziekte veranderd tijdens de ziekmelding. Je wilt je dan beter melden en vervolgens weer ziek melden voor de nieuwe klachten.

Je geeft aan dat er naast de oorzaak waarvoor je de Ziektewet-uitkering ontvangt nieuwe klachten zijn ontstaan. Eén van de verplichtingen van de Ziektewet-uitkering is dat je UWV informeert over alle wijzigingen die van belang kunnen zijn voor je uitkering. Na ontvangst van jouw melding zal de verzekeringsarts de situatie beoordelen.

Hij/zij bepaalt of jouw ziekmelding moet worden afgesloten en er een nieuwe melding gaat lopen. Bij een herstelperiode van 4 weken of meer tussen 2 ziekmeldingen begint er een nieuwe wachttijd. Is er geen sprake van herstel tussendoor? Dan loopt de wachttijd meestal door. De uiteindelijke beslissing hierover ligt bij de verzekeringsarts.

Ik wens je van harte beterschap!

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina