Rouwstoet, blijf je stil staan of vervolg je je weg?

Discussie in 'De lounge' gestart door huggybird, 29 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Je komt een rouwstoet tegen, sta je even stil o vervolg je je weg.

1. Ik sta altijd even stil uit respect voor de overledene.

96 stem(men)
    58,5%
  2. Ik vervolg mijn weg.

46 stem(men)
    28,0%
  3. Anders.......

22 stem(men)
    13,4%
  1. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Zoals de titel zegt, kom je een rouwstoet tegen ga je dan stil staan of loop, rijd,fiets je gewoon door.

Mij is vroeger geleerd dat het netjes is te wachten tot de stoet voorbij is uit respect voor de overledene.
    Nu kwam ik laatst tijdens het lopen met de hond een rouwstoet tegen dus ik heb de hond laten zitten en gewacht tot de stoet voorbij was. Mij viel op dat een man in een busje ook stil bleef staan maar een vrouw met hond en oudere man op de fiets hun weg vervolgden.
    Wat doen jullie?
    (Als het goed is voeg ik een poll toe)

2. Manque

Manque Niet meer actief

Ik onderbreek te stoet niet, dat vind ik onbeleefd (bijvoorbeeld als de stoet over de rotonde gaat ofzo), maar ik ga niet stilstaan als ik me op een hele andere weg begeef.

HuiBooBee, Lovelive3, brownielover en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.245
    36.026
    113
    Hier hetzelfde. Al vind ik het soms ook heel lastig om te zien waar de stoet ophoudt.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat ik een rouwstoet tegen kom.
    Maar als ik te voet of te fiets zou zijn stop ik waarschijnlijk/denk ik.
    Als ik auto rij geen idee. Ligt denk ik aan de situatie toch?

pippa26 vindt dit leuk.
  5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.004
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als ik in de auto zit, probeer ik in ieder geval -als de verkeerssituatie dat toestaat- om de stoet niet te onderbreken. Maar als ik loop op fiets, ga ik er niet voor stilstaan. Ik weet nog wel dat toen mijn grootvader was overleden, dat er inderdaad veel mensen langs de weg stil bleven staan. Dat voelde wel bijzonder, op een prettige manier. Maar mijn opa woonde in een vrij klein dorp. Sowieso kennen mensen elkaar daar veel meer en hij was ook wel een redelijk bekend en gerespecteerde persoon daar. Ik woon zelf in een middelgrote stad en dan is het toch weer anders. Hier is het om te beginnen allemaal veel anoniemer. En het verkeer is ook gewoon drukker.

6. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik blijf altijd wachten tot de stoet voorbij is.
    Dat is mij vroeger altijd geleerd.

Manolito vindt dit leuk.
  7. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Ligt aan de situatie. Als ik met de fiets of lopend ben, en ze komen echt heel dicht langs, dan ga ik wel stilstaan.
    Ik vind het altijd een mooi en eerbiedig gebaar. Ik voelde me zelf ook getroost toen ik onbekenden zag stilstaan bij de rouwstoet van mijn opa.

Maar als ze bijv aan de andere kant van de weg rijden en ik ben met de auto, dan doe ik het denk ik niet.
    Maar mocht ik willen invoegen of is er een rotonde, dan zal ik zeker wachten.

8. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.133
    113
    Dit inderdaad

9. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    In mijn geval sloeg de stoet af op een kruising waar ik over wilde steken (reed de straat in waar ik uit kwam lopen) ik zou hem niet doorkruisen.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

ook ik onderbreek de stoet niet (voor zover je dat kan zien, officieel horen de auto's die bij de stoet horen met groot licht te rijden, maar dat weet bijna niemand meer). Ik laat dus voor op een rotonde, of wacht en laat ze voor bij afslaan.

Maar als ik op de tegemoetkomende helft van de weg rij, stop ik niet. Indien nodig minder ik wel gas.

Mijn man slaat altijd een kruis als hij een stoet tegenkomt :D

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit inderdaad. Onderbreken is echt zeer respectloos. Maar als ze mij tegemoed komen of ik loop met ze mee over de stoep dan blijf ik niet stil staan wachten.

Be Happy vindt dit leuk.
  12. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Onderbreken doe ik niet, maar ik ga ook niet stilstaan voor een volslagen onbekende.

13. hollandsenieuwe

hollandsenieuwe Niet meer actief

Op de fiets of lopend blijf ik sws even stil staan. Als ik met de auto ben onderbreek ik de stoet niet (als dat duidelijk zichtbaar is) en als ik op dezelfde weg (eenbaans) rij blijf ik ook stil staan.
    Als ik op een tweebaansweg rijd, rij ik wel door.
    Ik ben nooit vergeten dat toen mijn man zijn opa overleed een busje voor stoere stratenmakers stil bleef staan en al die andere keurige mensen doorreden, dat vond ik echt heel erg van respect tonen van die stratenmakers.

fanona en roundandaround vinden dit leuk.
  14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ga gewoon door met mijn ding. In sommige situaties heeft een rouwstoet ook voorrang en dan geef ik uiteraard ook voorrang en ik zal er nooit doorheen fietsen ofzo. Maar ik ga niet stilstaan als ze voorbij komen.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

overigens vind ik de poll bijzonder. Je staat nl niet stil uit respect voor de overledene, die krijgt er namelijk niks van mee ;) Je staat stil uit respect voor de nabestaanden....

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wanneer ik duidelijk kan ontdekken dat het om een rouwstoet gaat geef ik ze (indien mogelijk voorrang).

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.648
    5.690
    113
    Ik onderbreek de stoet niet. Ga met mijn auto niet stilstaan maar wel als ik loop of fiets. Gaat eigenlijk automatisch.

18. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #18 Novastar, 29 jan 2018
    Laatst bewerkt: 29 jan 2018
    Dit doe ik ook. Ik vind het ook raar en niet netjes als een ander de stoet wel onderbreekt. Dan bedoel ik zowel een stoet auto’s als een stoet te voet. Een paar maanden terug werd de pastoor van het dorp waar ik opgegroeid ben begraven. Ik ben niet gelovig maar hij heeft veel voor mijn familie gedaan en het was echt zo’n man die iedereen kende en die zich echt had ingezet voor het dorp. Dus ik ging met mijn zus naar de uitvaart. De rouwstoet kwam de kerk uit om naar de begraafplaats te lopen. Op het moment dat de stoet even stil stond fietsten er twee kinderen van een jaar of tien dwars door de stoet. Gewoon achter de kist door. Het waren natuurlijk nog kinderen maar zouden ze nou echt niet aangevoeld hebben dat dit echt niet kon? Ik stond echt verbaasd.

19. yaro

yaro Niet meer actief

Ik ga met de auto niet stil staan, uiteraard doorbreek ik de stoet niet. Maar als ze mij tegemoet komen denk ik dat het gevaarlijker is als ik ga stil staan.
    Lopend stop ik netjes en fietsend stap ik ook af. Is mij ook zo geleerd. Mijn opa deed altijd netjes zijn hoed af als hij stil stond voor een stoet.

20. hollandsenieuwe

hollandsenieuwe Niet meer actief

Denk dat je het meer moet zien als respect voor de dood! En daarom vind ik het ook heel mooi als mensen stilstaan, je laat mijns inziens zien dat je ontzag voor de dood hebt en je even de tijd neemt om je eigen bezigheden opzij te leggen. Natuurlijk toon je dit ook naar de nabestaanden ;)

Marchella vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina