ontslag tijdens ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mauz, 7 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mauz

Mauz Nieuw lid

7 jun 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraag waarbij ik hoop dat iemand me kan helpen.

Afgelopen week heb ik te horen gekregen dat ik wordt ontslagen om bedrijfseconomische redenen. Nu stelt mijn werkgever voor de ww-uitkering aan te vullen tot 80% voor een maximum van 12 maanden. Bij de pro forma berekening gaat hij echter uit van een 32 uurs werkweek.
    Hier ontstaat dan ook mijn vraag.
    Ik heb een 40 uren contract. Eind 2008 ben ik vader geworden van een tweeling. Ouderschapsverlof bleek al snel nodig om een balans in de nieuwe hectiek te vinden. Eerst heb ik op naam van de eerste zoon 8 uur ouderschapsverlof per week opgenomen. Dit liep af in februari 2012. Vervolgens aangegeven aan werkgever dat ik van het zorgverlof voor mijn tweede zoon van maart tot november 2012 gebruik wil maken (tevens voor 8 uur per week). Dit was geen enkel probleem. In verschillende folders van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid (folder:verlof, en folder: Onbetaald verlof en uw inkomen) is terug te vinden dat ouderschapsverlof geen invloed heeft op de ww-uitkering. Op rijksoverheid.nl staat er echter onder ww-uitkeringen bij aangevuld: als de verlofperiode korter is dan 18 maanden. Verdere details over de regeling blijken moeilijk boven water te krijgen.

Nu is mijn huidige ouderschapsverlof, zoals vermeld, gestart afgelopen maart 2012. Wat op zich dus korter is dan 18 maanden. Maar de discussie ontstaat wanneer bijvoorbeeld mijn werkgever beide ouderschapsverloven bij elkaar gaat tellen om zo boven de 18 maanden uit te komen. Ik heb al diverse partijen gesproken die hier geen sluitend antwoord op hebben. Het lijkt er momenteel op dat nergens staat omschreven dat er een periode dient te zitten tussen twee afzonderlijke ouderschapsverloven en hoelang deze eventueel dient te zijn. Bovendien heb ik sterk mijn twijfels of de maanden op deze wijze mogen worden opgeteld.

Omdat de financiële gevolgen zeer groot zijn voor mijn gezin (32 uur was minimum om alle lasten fatsoenlijk te kunnen dragen) is het van belang dat duidelijk is of ik recht heb op een uitkering gebaseerd op 40 of op 32 uur. Ik hoop echt dat u mij kan helpen.

Bij voorbaat dank voor uw tijd.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mauz,

We kunnen je nog geen volledig antwoord geven op je vragen.

Er wordt uitgezocht of de twee periodes van ouderschapsverlof bij elkaar worden geteld voor het vaststellen van het aantal uren WW-uitkering.

Je krijgt van ons zo snel mogelijk reactie.

Fijn weekend.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mauz,

Allereerst excuses voor het late antwoord.

Voor de berekening van de omvang van je WW-recht – het aantal uren waarvoor je WW krijgt – wordt het gemiddeld aantal arbeidsuren (GAA) berekend. Hiervoor gaan we uit van het aantal gewerkte uren in de laatste 26 gewerkte kalenderweken voorafgaand aan de eerste werkloosheidsdag.

Wanneer je echter ouderschapsverlof hebt gehad, wordt de periode van 26 weken waarover dit gemiddelde wordt berekend, met maximaal 78 weken (18 maanden) verlengd. Heb je meer dan 78 weken ouderschapsverlof gehad, dan worden die extra weken meegenomen in de berekening van het GAA.

Heb je in de 104 (78 + 26) weken voorafgaand aan je werkloosheid een periode volledig gewerkt – dat wil zeggen tussen einde eerste verlof en begin tweede verlof? Dan wordt het gemiddelde berekend over die volledig gewerkte weken + een aantal weken verlof. Zijn beide verloven direct opeenvolgend geweest, dan zou de WW dus worden gebaseerd op het aantal uren dat je tijdens het verlof werkte.

Hierbij is het niet van belang of er sprake is van één of meerdere ouderschapsverloven.

Ik wens je veel succes bij het vinden van een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina