Ziek melden bij uwv

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lasas, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Hoi,

8 weken geleden ben ik na een heftige zwangerschap bevallen van onze zoon.
    Tijdens de zwangerschap heb ik vanaf week 6 ziek thuis gezeten ivm hyperemesis gravidarum en bloedingen en premature contracties. Ik ben voor mijn verlof ook niet meer aan het werk gegaan.
    Nu loopt over 2 weken mijn verlof af, maar voel ik mij nog niet voldoende hersteld door de heftige zwangerschap.
    Aansluitend op mijn verlof heb ik nog ruim 3 weken vakantie. Mijn leiding gevende geeft aan dat ik eerst mijn vakantie moet opnemen en als ik dan nog niet voldoende hersteld bent,we dan verder kunnen praten.
    Ik wil mij graag nog ziek melden bij het UWV voor mijn vakantie, omdat ik dit geen vakantie vind omdat ik nog niet voldoende hersteld ben.

Wanneer ik mij na de vakantie ziek meld kan dit dan nog steeds als zwangerschaps gerelateerd of moet ik dit inderdaad voor mijn einde Vh verlof aangeven.

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lasas,

Na afloop van je zwangerschapsverlof ben je nog niet hersteld en je werkgever wil dat je eerst je vakantiedagen opneemt voor je jezelf eventueel ziek meldt.

Dit is niet de bedoeling. Ben je na afloop van je zwangerschapsuitkering nog ziek? Meld jezelf dan direct ziek bij je werkgever.

Wanneer jouw klachten gerelateerd zijn aan je zwangerschap of bevalling, kan je werkgever je bij UWV ziek melden. Als UWV ook vindt dat je klachten door je zwangerschap of bevalling komen, kan UWV je Ziektewet-uitkering betalen. Meestal gaat dit via je werkgever. UWV betaalt de Ziektewet-uitkering aan je werkgever uit en de werkgever betaalt jouw salaris gewoon door.

Ook wanneer je jezelf een aantal weken later ziek meldt, kan dit nog vanwege de zwangerschap of bevalling zijn. Maar vakantiedagen zijn niet bedoeld om voor periodes van ziekte te gebruiken. Heb je hier vragen over? Dit is iets juridisch waar ik je vanuit UWV Webcare geen antwoord op kan geven. UWV Webcare is namelijk niet bevoegd juridisch advies te geven. Je kunt hiervoor terecht bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020).

Actuele informatie over ziek zijn na je zwangerschapsverlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Bedankt!

Helaas denkt mijn leiding gevende daar anders over.
    Heb nu contact gezocht met de bedrijfsarts.

Deel Deze Pagina