Is hier iemand die ontslag tijdens zwangerschap gehad heeft middels n opzegtermijn en toch recht op WW /WAZO heeft gekregen.
Je hebt gewoon ontslagbescherming tijdens je zwangerschap, dus je werkgever mag je NIET ontslaan tot 6 weken ná afloop van je zwangerschapsverlof. Heb je daarentegen een tijdelijk contract met een einddatum.... dan geldt het niet als ontslag, maar als niet-verlengen... en dat mag weer wel. Ligt je einddatum dienstverband cq einddatum WW binnen 10 weken voor je uitgerekende datum, dan heb je gewoon recht op een WAZO. Voldoe jij verder aan alle voorwaarden voor WW dan heb je ook recht op een WW-uitkering, maar aangezien het gaat om ontslagbescherming... denk ik niet dat je werkgever toestemming krijgt om jou te ontslaan. Misschien je vraag even wat duidelijker formuleren en neerleggen bij het UWV-topic hier op het forum. Daar zitten mensen van het UWV die je antwoord kunnen geven op je vragen.
Sterker nog, als je tijdens je zwangerschap wordt ontslagen (wat niet mag), met wederzijds goedvinden, krijg je geen WW. Ze willen geen zwangeren in de WW, want die krijgen niet meer zo makkelijk een baan. Ik zit in zelfde situatie. We hebben hier net een paar ontslagen gehad (3 van de 5) Ik was liever ontslagen geweest (kon ik lekker verder door met mijn eigen onderneming) dan dat ik hier moet blijven zitten, me te vervelen, in een slechte sfeer. Dus ik heb bij UWV geopperd dat ik graag met wederzijds goedvinden ontslagen wil worden, dat mag dus niet. Geen WW en je recht op ziektewet vervalt daarmee ok. Dat was dus wel heel onverstandig. Dus ik zit er nog... gelukkig wel weer wat te doen inmiddels!
als je ontract niet verlegnd wordt heb je wel recht op ww , maar je hebt dan wel sollicitatie plicht , tot aan de tijd dat je recht hebt op je zwangerschaps uitkering die begint op de dag dat je waneer je nog werk zou hebben je zwangerschaps verlof in gaat . dan vervalt je sollicitatie plicht , daarna weer ww . heb vandaag een half uur aan de telefoon gehangen met het UWV je moet een maand voordat je contract afloopt je ww uitkering aanvragen ,
Ook als je zwanger bent, kan je worden ontslagen, alleen mag de zwangerschap niet de reden daarvan zijn. Zowel bij het niet verlengen van een contract als een ontslag heb je recht op WW en valt dit binnen 10 weken voor je bevalling krijg je ook zwangerschapsverlof van het UWV. Die sollicitatieplicht hoef je niet al te serieus te nemen de eerste maanden van je uitkering, kraait geen haan naar