Beste, Ik ben door mijn zwangerschap in de ziektewet beland. Nu ben ik met verlof en is mijn WAZO-uitkering lager dan ziektewet-uitkering. Nu kan dit natuurlijk doordat er een andere berekeningswijze wordt toegepast. Maar nu werd aan de telefoon doorgegeven dat er naar de maand vooraf aan mijn verlof werd gekeken naar het SV-loon. Nu lees ik echter duidelijk op jullie site dat als je ziek bent geweest voorafgaand aan de WAZO-uitkering er dan wordt gekeken naar de maand voorafgaand aan ziekte. Berekening van de zwangerschapsuitkering - UWV - Voor Particulieren Bij mij is dit dus niet het geval en wordt er gekeken naar de maand voorafgaand aan mijn verlof, terwijl ik in deze periode al (100%) ziek was door de zwangerschap. Is dit nu correct of niet? Ik ben een beetje verdwaald geraakt in de wetgeving op dit gebied... Als het correct is dat er naar de voorgaande maand (ook in het geval van ziekte) dan is de berekening correct, maar de informatie op jullie site foutief.
Beste Roxyroxx, De WAZO wordt gebaseerd op het loon van laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof. Was het loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan baseren we de WAZO op de laatste loonaangifteperiode voordat je ziek was of verlof had. Er wordt dus niet per se een andere periode genomen als je ziek was, maar alleen als dat een verlagend effect heeft op het WAZO-dagloon. Je hebt gelijk dat dit niet correct op de site staat. Ik zal dit laten aanpassen. Bedankt voor de tip! Ik wens je een goed verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare