Hoeveel uur werken om 1 weekend per vier weken te werken?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Linnepinn, Apr 15, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linnepinn

Linnepinn Bekend lid

Oct 11, 2007
    552
    4
    18
    Heeft iemand een idee hoeveel uren ik zou moeten werken,
    om maar 1 weekend in de vier weken te hoeven werken?
    Valt onder CAO verpleging en verzorgingshuizen.

Alvast bedankt!

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Uhm, hoe bedoel je dat precies? Dat je ook nog doordeweeks werkt of alleen dat ene weekend in de 4 weken? Volgens de Cao v&v moet je baas je minstens 21 weekenden in een jaar *vrij* geven, (en dat is inclusief de weekenden die je vrij hebt tijdens je vakantie) er staat niks in over een bepaald aantal weekenden werken. Je baas bepaalt in principe de verdeling van de uren.

Bij ons werk je in principe om het weekend ongeacht het aantal contract uren dat je hebt. Kleine conracten werken korte diensten, grote contracten de 8 uurs diensten.

Ik denk dat je dit het beste met je baas kunt overleggen, misschien kun je er samen uitkomen?

3. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Bij ons is het ook zo dat we om het weekend moeten werken. Het is dan vaak niet een vol weekend.
    Maar dat heeft idd niets te maken met wat je contract uren zijn..Misschien dat dit bij jullie anders is maar dan zou je toch echt aan je baas moeten vragen

4. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Ja als jij maar 1x per 4 wk een weekeind wil werken moet je dat in je contract oplatren nemen, er zijn maar heel weinig werkgevers denk ik die dat doen, succes!

5. Linnepinn

Linnepinn Bekend lid

Oct 11, 2007
    552
    4
    18
    Bedankt voor julie reacties.
    Ik dacht dat het zo was als je bijv 16 uur zou werken, je maar 1 weekend in de vier weken hoeft te werken ipv om het weekend.
    Maar dan zou ik het wel verkeerd heben!

6. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    ik werk zelf maar 10.8 uur en moet om het weekeind, helaas!

7. acissej

acissej Bekend lid

Jun 17, 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Ik heb met mijn baas afgesproken om 1x per 4 weken een weekend te werken maar dat doet ze uit goodwill niet omdat ik maar zoveel uren werk.
    Ik heb niet gevraagd of het in het contract kan want dan denk ik dat ze het niet doet.
    Ik laat het haar wel op papier schrijven en ik wil haar handtekening eronder dat ik wel wat op papier heb staan als zij weg gaat.

Maar ik vind het wel raar dat je met 10.8 uur ook nog om het weekend werkt. Dan werk je toch alleen maar de weekenden lijkt me?

8. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Ik werk 1 weekend per 14 dagen, 2 avonden van 5.5 uur en 1 avond door de week van 5.5 uur! Dat is per blok van 15 dagen 4 avonden!

Fijn dat jij het zo kon regelen met je werkgever, hier wilden ze er absoluut niet aan, heb het wel geprobeert!

groetjes evelien

9. acissej

acissej Bekend lid

Jun 17, 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Hoi

Wij hebben geen avonddiensten van 5.5 of minder uren dus is geen optie voor mij.
    Ja ben erg blij met mijn baas. Maar komt niet zonder slag of stoot hoor. Heb het wel hogerop moeten vragen want mijn teamleider is wat dat betreft gewoon een trut in dat soort dingen die vind het allemaal maar onzin.
    Toen ik 6 weken zwanger was en ik aan gaf dat het me even allemaal teveel werd en ik was oververmoeid en gaf veel over.
    Toen gaf ze als antwoord ik ben het zat dat problemen van personeel mijn problemen worden hier kan ik niet mee om gaan dus daar stond ik dan.
    Ik kan eigenlijk geen nachtdiensten meer draaien want ben te vermoeid ervoor maar omdat ik 11 weken ben als ik er 2 moet draaien vond ze dat ik niet moest zeuren en ze gewoon moest draaien.
    Dus dat mijn manager zo meegaand is dat koester ik zeer.

Ik blijf het raar vinden dat je met z`on klein contract toch om het weekend moet werken werk je in een klein team misschien(verpleeghuis of zo)

10. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Tja, ik heb geen poot om op te staan, een paar jaar geleden stond nog wel in de cao dat je naar verhouding de uren in het weekend em met de feestdagen moet werken, maar dat is verandert. De feestdagen hebben we tot voorkort nog wel zo kunnen regelen dat ik dan maar 1 dag hoefde ipv 2, maar vanaf komend jaar wordt dat ook anders. Hier vinden ze dat iedereen de zelfde rechten en plichten heeft, hoeveel uren je ook werkt, ze willen daarin een lijn trekken. Ik werk overigens op een gewonen verpleeghuisafdeling, niet kleinschalig, maar personeelstekort speelt hier wel een rol in denk ik!

Wel lullig zeg die teamleidster van jou, volgens mij kunnen ze je niet meer verplichten om nachtdiensten te draaien.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat heeft niks met meegaand zijn te maken, hoor... Wettelijk gezien mag je geen nachtdiensten draaien als je zwanger bent. Als je het kunt en wil mag het wel, natuurlijk maar ze kunnen het niet verplichten...

Uit de arbeidstijdenwet:
    @ Evelien: Dat ken ik ja, ik werkte bij mijn vorige baas (verpleeghuis) 18 uur per week, en kon steeds opkomen draven voor die korte diensten. 3/4/6 uur... Maar als het een feestdag was moest ik ineens wel hele dagen komen... Terwijl ik gevraagd had voor mijn verlof of ik op vrijdag een hele dagdienst kon werken ivm het kdv, en dat was "plantechnisch" niet mogelijk... Daar zakt je broek toch van af? Gelukkig heb ik nu ander werk, en ik hoop dat het hier beter gaat... In ek geval werken ze hier alleen maar hele diensten... :)

12. acissej

acissej Bekend lid

Jun 17, 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Dank je wel maar ik moet ze morgen draaien dus ik doe er niets meer aan maar ga hierna ze niet meer draaien.
    Ik bel nog wel even mijn manager op om te zeggen dat ze er zaterdag rekening mee moeten houden dat er niemand gewassen is.
    Wij wassen in de nachtdienst 4 mensen namelijk.
    En omdat ik met een uitzendkracht zit ik het niet zie zitten om dat te doen.(misschien als het een pittige is wel maar weet je nooit van te voren helaas)

Ik vind het altijd heel flikkerig als je altijd een bepaalde dienst draait en ze vinden dan dat je met feestdagen wel even een andere dienst kan draaien.
    Maar er zit ook wel wat in want op mijn vorige werk hadden we een collega die altijd avonddiensten draaide maar met kerst en oud en nieuw overdag wilde werken. Hebben we nu ook met vaste nachtdiensten die dan niet willen werken tja zo werkt het niet toch.
    Maar ik vind wel dat het naar rato moet gaan. Ik werk nu 32 uur en ik weet dat ik gewoon veel feestdagen moet werken tenminste meer als iemand die 18 uur werkt bijv. Dat vind ik meer dan normaal.
    Gelukkig kunnen we het met zijn allen goed opvangen want bijna iedereen werkt 1 kerstdag omdat we met genoeg personeel zijn.

Share This Page