Zwangerschap verzwijgen tot na mijn promotie…of niet?? Help!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Missmasz, 18 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missmasz

Missmasz Nieuw lid

18 feb 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,

Sinds een paar maanden wist ik al dat ik kans maakte op een promotie op werk. Begin December werd het mij gevraagd en kwam ik in het HR proces. Nu wil het lot dat ik in December ook zwanger ben geworden van mijn eerste kindje! Ben nu dus meer dan 2 maanden zwanger. Mijn nieuwe funtie begint over 2 weken (begin maart), en dus zit ik net op het randje van 3 maanden (eerste semester).
    Nu komt de grote vraag: zal ik WEL of NIET voor aanvang van mijn nieuwe functie vertellen dat ik zwanger ben??!

In mijn nieuwe functie zal ik wel meer moeten reizen. Hoeveel is niet zeker, maar ik schat op ongeveer 1 tot maximal 4 weken per kwartaal (niet achter elkaar). In ruil hiervoor krijg ik wel veel meer vrijheid om vanuit huis te werken (in mijn huidige functie mag dit niet) en eigen uren te bepalen. Ook krijg ik (veel) meer betaald.

Enerzijds vind ik het wel netjes en eerlijk om het van te voren aan te geven. Ook wil ik niet dat mijn toekomstige manager denkt dat ik oneerlijk ben geweest (nou ja heb niet gelogen, enkel verzwegen) – het geeft gewoonweg een ongemakkelijke start. Ben ook bang dat ze mij buiten spel zullen zetten wanneer ze erachter komen.

Anderzijds ben ik bang dat ze met een laf excuus komen om mij op het laatste moment toch niet aan te nemen . In mijn organisatie (groot amerikaans corporate ICT bedrijf, vnl mannencultuur) lijkt het soms alsof zwanger zijn gelijk staat aan invalide zijn. Daarnaast wil ik deze functie natuurlijk voor een langere tijd vervullen (lees meerdere jaren), terwijl het beperken van reizen max 1 jaar zal zijn en ook wil ik na 18 weken weer gewoon aan het werk.

Wat is jullie mening??? PLEASE HELP!

PS: werk al 3 jaar voor dezelfde werkgever en heb meer dan 1 jaar gezwoegd om in aanmerking te komen voor deze functie.
    Dus het is niet zo dat ik al zwanger was bij aanvang van een “nieuwe” baan; het is een promotie bij mijn huidige werkgever.

PPS: Als ik het niet van te voren vertel, dan wil ik het begin april vertellen - beter dat ze het eerst van mij horen dat van collega's op de werkvloer. (mijn nieuwe baas zal nl in amerika zitten)

Groetjes, nieuwe mama met een carrière

2. blondje1987

blondje1987 Actief lid

7 jan 2014
    128
    3
    18
    Vrouw
    Provincie utrecht
    Hoi, lastige situatie zeg.. Ik denk dat ik in jouw situatie het voorlopig niet zou vertellen.. er zijn ook best wat mensen die er zelf pas later achter komen. en als er inderdaad zo'n mannencultuur is, kun je waarschijnlijk zelf de komende paar jaar fluiten naar die functie, terwijl je er al zo mee bezig was..
    sterkte met beslissen!

3. doglover76

doglover76 Fanatiek lid

9 nov 2009
    1.168
    0
    36
    Vrouw
    Full-time moeder
    Roosendaal
    Ik denk dat je het nog niet hoeft te vertellen voordat je aan je nieuwe functie begint, je zit dan tenslotte ook nog in de "gevarenzone". Zolang je het aangeeft voordat je 6 maanden zwanger bent, is er volgens mij niets aan de hand.

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je zou wel gek zijn om het te vertellen, niet doen dus!
    Ik zat zelf tegen een contractverlenging aan toen ik zwanger was (van jaarcontract naar onbepaalde tijd) en heb ook wijselijk mijn mond gehouden. Ben er nooit op aangekeken hoor...
    Ik zou het zeker niet vertellen!

5. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    We hanteren in NL niet voor niets de magische grens van 12 weken. Dus het is helemaal niet raar (ook zonder promotie) om te wachten met vertellen tot je in je tweede trimester zit. Daar kun je het dan toch op gooien als ze rare vragen stellen? Wel even oppassen met andere mensen vertellen (familie / vrienden). What goes around comes around.

6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ja, gewoon wachten hoor. Ik heb het zelf pas met 14 weken verteld, wilde eerst zeker weten dat het helemaal goed zat. Ik was boven de 36 en liet een punctie doen, wilde eerst de uitslag daarvan afwachten. Had echt geen zin om het voor die tijd te melden. Moet er niet aan denken dat het achteraf niet goed zat, had ik al die vragen gehad en natuurlijk de "wetenschap" dat ik zwanger wilde worden. Ik ben echt wel "close" met sommige collega's maar dit is zo persoonlijk, zou er echt niet mee zitten om het nog even aan te kijken. En mocht je daar later vervelende opmerkingen over krijgen en je voelt de behoefte om daar op te reageren, dan zeg je gewoon dat we inderdaad niet voor niks die magische grens hebben.

7. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik zou het ook niet vertellen...daarbij zit je nog niet op de 12wk dus dan zou ik het al helemaal niet vertellen.

Succes meid!!

8. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Niet vertellen meid! Als je al meer dan een jaar vecht voor deze promotie... Tijd om aan jezelf en je toekomst te denken!

9. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Neeeeee, niet vertellen!
    Ik hoop echt van harte dat de zwangerschap goed loopt, maar soms loopt het onverwachts drastisch...
    Stel dat... dan heb je voor niks die jaren gezwoegd!!!

10. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Nee hoor, lekker stil houden. Vertellen kan ook rustig een maandje later. Zolang het nog niet zichtbaar is ziet toch niemand wat.

Hier weet ook nog niemand dat ik zwanger ben. Heb ook nog geen enkele behoefte om het te vertellen. Zal binnenkort wel een keer moeten maar denk dat ik het nog mooi een weekje uit stel.

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Absoluut zwijgen als je het nog kan verbergen!
    Te veel gevallen waarin ze de promotie anders aan een ander geven of je buiten pesten.

Overigens ... als je het pas in april verteld, heb je normaal gezien al een maand erop zitten in je nieuwe functie en kunnen ze je tenminste evalueren op je werk.

12. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Niet vertellen

13. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Vertellen. Ik heb het verteld terwijl ik in de running was voor leidinggevende. Een week later liet mijn baas me weten dat ik gekozen was. Hij stelde mijn eerlijkheid ook op prijs en dit liet zien volgens hem dat ik begaan was met het bedrijf. Als je het ze niet verteld, kunnen ze het je (alhoewel je de job dan wel hebt) het blijven kwalijk nemen.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee niet vertellen. Je hebt geen enkele verplichting en je maakt het je baas alleen maar moeilijk met deze informatie terwijl als het een gegeven feit is, dat moet hij/zij er gewoon mee dealen.

Alleen vertellen als je denkt dat je de functie door de zwangerschap niet goed (genoeg) kan vervullen. En anders vertel je het een paar weken later en zeg je daarbij dat je het moeilijk vond om te vertellen.

15. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Nee, ik zou het niet vertellen.

16. natjes

natjes Niet meer actief

Wel vertellen!

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Zou het niet vertellen, ik snap je gevoel wel maar ook officieel gezien hoef je het nog niet eens te vertellen. Wanneer je niet de promotie had gekregen had je ook nog gewacht met vertellen tot 12/13 weken.
    Dus sssst :)

18. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Op basis van mijn eigen ervaring mbt contract voor onbepaalde tijd zou ik het wel vertellen..

Maar.... Ik heb zoveel vervelende dingen hier gelezen dat ik toch geneigd ben om te zeggen; lekker stilhouden..

Doe in ieder geval.waar jij goed bij voelt. Dat je niet achteraf denkt:"had ik maar"

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou het wel vertellen, misschien kunnen ze je eerlijkheid waarderen. Ze kennen je al en weten hoe je werkt dus dat zit in principe goed. Ze hebben je niet voor niks gekozen. Als het een baan zou zijn met weinig reizen dan had ik gezegd dat je het nog even stil moet houden. Maar in dit geval heeft het wel degelijk consequenties voor je werk. Het is dan aan hen om te beslissen of ze je eerlijkheid waarderen of gaan voor iemand zonder het risico.

20. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Dit dus. Ik zou het niet eerder vertellen als dat je het onder andere omstandigheden ook had verteld.
    De promotie (en hoe jijnje werk doet) en de zwangerschap staat los van elkaar, dus zie het ook als twee dingen die niks met elkaar te maken hebben.

Deel Deze Pagina