2 maanden geleden is mijn uitzendwerk gestopt, nu heb ik het idee dat ik een beetje stom ben geweest. Ik wou dus niet direct een uitkering aanvragen, maar eerst zelf wat zien te vinden, ik zou het zo dubbel vinden als ik een uitkering aan zou vragen en werk zou vinden. Ik heb hiermee dus gewacht, maar kan niks vinden en bij sollicitaties zien ze het niet zitten een zwanger die ingewerkt moet worden aan te nemen en vervolgens met zwangerschaps verlof gaat. Maar nu ik vd week alles aan het invullen was, zag ik dat je uiterlijk 2 dagen na je ontslag een uitkering moet aanvragen... Alleen, na 2 maanden geen geld stapelen zich deze maand de rekeningen op die ik niet kan betalen. Heb ik wel recht op die 2 maanden waarin ik dus niks heb aangevraagd maar wel werk heb gezocht? Om het verhaal nog mooier te maken, ik moest op advies van de verloskundige naar de fysio, vandaag dus geweest. Scheef bekken en moet allemaal oefeningen doen en mag niet meer teveel doen. Dus zit met mn handen in mn haar, ik wil nu niet gelijk bellen dat ik ook rustig aan moet doen. Mag in het huishouden al weinig, laat staan met een baan. Persoonlijk vind ik dit echt vreselijk, ik zou gewoon willen werken en niet thuis zitten plus nog eens een zeer bekken. Mijn uitkering is nog in aanvraag, nog niks gehoord. Maar duurt een week zag ik. Mijn vraag is dus, wat moet ik nu? Gewoon wachten tot iemand van het uwv mij belt? En heb ik recht op die afgelopen 2 maanden of begint ie vanaf deze maand? Wat moet ik met mn zere bekken aan? Doorgeven of gewoon proberen passend werk te zoeken?
Beste Saga, Je wilt weten of je met terugwerkende kracht recht hebt op de WW-uitkering. Daarnaast wil je weten of je jezelf ziek moet melden (als gevolg van je zwangerschap). Je kunt een WW-uitkering aanvragen met terugwerkende kracht als je kunt bewijzen dat je de tussenliggende periode van 2 maanden beschikbaar bent geweest om nieuw werk te accepteren. Als UWV je WW-aanvraag te laat ontvangen heeft, dan krijg je mogelijk een korting (boete of maatregel) op je WW-uitkering. Omdat je nu een WW-aanvraag hebt ingediend, word je binnen 1 week teruggebeld door de beoordelaar. Met de beoordelaar bespreek je de reden van de te late aanvraag. Uiteindelijk zal de beoordelaar beslissen of je een korting krijgt op je WW-uitkering en zo ja hoe hoog en voor hoe lang die zal zijn. Geef ook aan de beoordelaar door dat je zwanger bent. Daarnaast heb je jezelf als het goed is ingeschreven als werkzoekende. Nu je werkloos bent heb je een aantal verplichtingen waaronder een sollicitatieverplichting. Van je werkcoach hoor je hoe vaak je moet solliciteren per 4 weken. Wanneer je denkt dat je geen passend werk zou kunnen aanvaarden (door je zere bekken) zou je (in overleg met je werkcoach) jezelf ziek kunnen melden (als gevolg van je zwangerschap). Omdat je al een WW-aanvraag hebt ingediend (die nog wel in beoordeling is), zou je jezelf nu wel ziek kunnen melden. Wanneer de WW-uitkering wordt toegekend heb je ook hoogstwaarschijnlijk recht op een Ziektewet-uitkering. Je WW-uitkering zal beƫindigd worden per de datum van je eerste ziektedag (als je je ziek meldt ten gevolge van je zwangerschap). Vervolgens neemt de ZW je aanvraag in behandeling. De beslissing van de ZW ontvang je dan binnen 4 weken na je ziekmelding. Ik wens je succes bij het vinden van een passende baan en veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare