Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat mijn contract niet naar vast wordt omgezet. (werk er al bijna 4 jaar) Opeens voldoe ik niet meer aan de verwachting die ze van me hebben.(?) Voor mijn verlof was alles nog koek en ei, heb toen aangegeven dat ik graag wat minder wilde werken als ik terug kwam. Dit hebben ze nu terug gebracht naar 0 uren.. Ik baal hier gewoon ontzettend van. Ze hebben me altijd voorgehouden dat het goed ging en dat ze ervan uitgingen dat ik zou blijven. Zelfs heb ik nog een gesprek gehad over eventueel ontslag, waarbij mijn baas letterlijk zei: daar gaan we zeker niet vanuit! Ik voel me gewoon erg in de steek gelaten door hun, ik heb wel werk nodig om een beetje fatsoenlijk de maand door te komen en nu dit.. Ik zie het even niet meer zitten... het werk ligt hier ook niet voor het oprapen. Heb wel goede papieren en ervaring.. maar er moet maar vraag naar zijn. Wil ook best heel ander werk doen maar wil gewoon niet meer volledig aan de slag. Heb geen kleine gekregen om het door een ander te laten opvoeden. Kalush
He getver, wat naar. Als je er al bijna vier jaar werkt, dan zijn ze overigens volgens mij verplicht het om te zetten naar vast. Ik zou contact opnemen met een advocaat als ik jou was.
Getver wat een rot situatie zeg! Als ze je vertellen dat ze je graag willen houden en dan daarna ineens voldoe je toch niet aan de verwachtingen. Ik weet hoe moeilijk het is een nieuwe baan te vinden. Valt echt niet mee! Ja en wat Dapne zegt, klopt. Als je ergens 3 jaar werkt hebben ze de verplichting je een contract/baan aan te bieden. Succes meid!
ze mogen je volgens mij 3x een jaarcontract geven. weet niet of ze dat gedaan hebben. dan moet het omgezet worden in een vast contract. zou dus net kunnen dat je buiten de boot valt.
Ik zou het voor de zekerheid toch even nagaan of dit zomaar kan.. Maar hoe dan ook is het toch balen. Ook al zijn ze verplicht je een baan te geven het is leuker als ze het zelf graag willen.. Maar hou moed want misschien vind je wel een vele leukere baan!
Wettelijk is het zo dat je contract na 3 tijdelijke contracten of een maximale periode van 36 maanden, automatisch wordt omgezet in een contract voor ONBEPAALDE tijd. Ze kunnen je nu dus niet zeggen dat het contract niet wordt omgezet, ze zijn dit namelijk wettelijk verplicht. Uiteraard kunnen ze je wel ontslaan, maar dan moeten ze eerst bij het CWI of de kantonrechter een ontslagaanvraag indienen. Zowel het CWI als de kantonrechter zijn vaak geneigd ten gunste van de zwangere of net bevallen moeder te oordelen. Dat zou dus betekenen dat je wellicht wel op straat komt te staan, maar dan wel geld meekrijgt.... Even langs de rechtsbijstandswinkel dus! De wettekst: Een werkgever mag u niet jaren achter elkaar op een tijdelijk contract laten werken. Op een gegeven moment moet hij u een vast contract geven. Doet hij dat niet uit zichzelf, dan kunt u in de volgende situaties een vast contract claimen: U gaat voor de vierde keer achter elkaar voor dezelfde werkgever werken op een tijdelijk contract. Het vierde contract is dan automatisch een vast contract. Behalve als u er tussendoor een keer drie maanden of meer tussenuit bent geweest. Dan moet u weer opnieuw beginnen met tellen.Voorbeeld: U werkt zes maanden voor werkgever X. Na afloop krijgt u meteen een nieuw contract voor zes maanden. Als dat contract afgelopen is, krijgt u vier maanden een WW-uitkering. Daarna kunt u weer terecht bij werkgever X. U krijgt weer een contract voor zes maanden. Na die zes maanden wil werkgever X u nog een contract voor drie maanden geven. Dat is inmiddels dus het vierde contract met deze werkgever. Moet werkgever X u nu een vast contract geven? Nee, want u bent er tussen het tweede en derde contract meer dan drie maanden tussenuit geweest. U moet na uw werkloosheid dus opnieuw beginnen met tellen. U werkt in totaal langer dan drie jaar achter elkaar op een tijdelijk contract voor dezelfde werkgever. Zodra u de drie jaar hebt overschreden, bent u in vaste dienst. Behalve als u er tussendoor drie maanden of meer tussenuit bent geweest. Dan begint er weer een nieuwe periode van drie jaar te lopen. Maar bent u er tussendoor korter dan drie maanden uit geweest, dan neemt u die periode mee bij de berekening wanneer u de drie jaar bereikt.Voorbeeld: U hebt een contract voor twee jaar met werkgever Y. Na afloop werkt u een maand niet. Vervolgens krijgt u weer een jaarcontract met werkgever Y. Een maand voor afloop van dat contract bereikt u de drie jaar. Een dag later wordt uw jaarcontract vanzelf een vast contract, ook al was dat niet de bedoeling van uw werkgever. Het is dus belangrijk om bij te houden hoeveel tijdelijke contracten u achter elkaar krijgt en hoelang u in totaal op een tijdelijk contract bij dezelfde werkgever werkt. Let hierbij ook op het volgende: het gaat om tijdelijke contracten bij dezelfde werkgever, het hoeft niet steeds om hetzelfde werk te zijn gegaan; periodes die u via een uitzendbureau voor een werkgever werkt, tellen mee. U werkt feitelijk steeds voor dezelfde werkgever; in de cao kan geregeld zijn dat een werkgever u vaker of langer een tijdelijk contract mag geven. Kijk dus altijd wat er in de cao staat! Succes! Gr Diana (heb net een cursus arbeidsrecht achter de rug)
ik had ergens gelezen als je het gevoel heb dat je bent ontslagen of dat je contract niet word verlengd dat je kans heb op 7 duizen euro als je hun aanklaagd. zou je even op google moeten kijken
Hoi, Ten eerste vind ik het wel vreem dat je na vier jaar werken nog geen vast contract hebt? en dat is idd wel een heel gemene manier om iemand eruit te werken, mijn vrouw zit in bijna een zelfde positie, ze werk er al meer dan een jaar, heel hard, nog geen vast contract idd, maar ook nu haar contract bijna afloopt doet de baas heel geheimzinnig over het verloop van het wel of niet verlengen van haar contract. Tegen mij zei hij dat ze zich geen zorgen hoefde te maken, maar ik heb zoiets van waarom kom je er niet gewoon eerlijk voor uit, wel of niet verlengen, dan weten wij ook waar we aan toe zijn, ja toch? B.T.W. mijn naam is Errol Harvey van Brest, en ik ben een bijna trotse papa van mijn eerste kind, mijn vrouw is in mei uitgerekend dus het schiet al op. Heel veel sterkte en succes met de kleine
Klopt! Met als aanvulling: Er geldt een ontslagverbod in het geval van zwangerschap. De zwangerschap mag dus niet de reden van het ontslag zijn en dit is voor een werkgever erg moeilijk aan te tonen. Hij heeft al snel de schijn tegen. Komt er in de praktijk op neer dat een werkgever je niet in de zwangerschap kan ontslaan. Als het contract gewoon afloopt (dus minder dan 3 jaar daar gewerkt en minder dan 3 opeenvolgende contracten gehad) ben je wettelijk niet "ontslagen", maar eindigt het contract van rechtswege. Dit mag wel in de zwangerschap. Volgens mij mochten ze je dus niet ontslaan. Het kan al helpen door naar het CWI te gaan om WW aan te vragen; die checken ook of je wel terecht ontslagen bent en dwingen anders de werkgever om je terug in dienst te nemen (waarvan je je kan afvragen of je dat nog wilt, maar dan kan je er inderdaad wel nog een ontslagvergoeding uitslepen).
Hoe lang is het geleden dat je zwangerschaps verlof hebt gehad? Mischien hebje hier iets aan...... Vanaf het moment dat de werkgever op de hoogte is gebracht kan er geen sprake zijn van ontslag (tenzij om dringende redenen vreemd aan de zwangerschap) en dit voor de periode tot 1 maand na het beëindigen van de bevallingsrust = statuut van beschermde persoon. Indien de werkgever dit verbod van ontslag overtreedt zal hij/zij een vergoeding verschuldigd zijn gelijk aan het brutoloon van 6 maanden boven op de normale verbrekingsvergoeding. Sterkte
ik heb precies het zelfde gehad met dat contract en toen heb ik ook een advocaat in handen genomen want hij mag dat niet doen, je zit nu officeel bij hun in vaste dienst dus ik zou gewoon een advocaat in handen nemen... Heb je rechtsbijstand verzekering? want dan word de advocaat nog vergoed ook... Ik heb uiteindelijk gewonnen en vier maand salarissen mee gekregen.... Meid succes... En als je vragen heb mag je me altijd pb sturen want die rechtzaak van mij is pas in december afgerond.... dus ik ben nog vers van de pers
Gelukkig kan ik jullie mededelen dat mijn vrouw haar contract verlengd is , valt een hele last van je schouders op zo'n moment. Veel sterkte iedereen
Volgens mij het contract niet verlengd worden hij moet omgezet worden in een vast contract.... na 3 x verlengen moeten ze je verplicht een vast contract geven.
Verlengd voor onbepaalde tijd mag ik toch aannemen, want idd na 3 contracten in 4 jaar heeft ze nu gewoon recht op een vaste aanstelling hoor.