werken en leren...

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by melody, Jan 8, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. melody

melody Bekend lid

Mar 29, 2006
    672
    0
    0
    Hoi, wie heeft ervaring met werken en leren tegelijk?

Ik zit er zwaar over na te denken om een andere richting op te gaan, wil graag diploma's erbij gaan halen.
    Waarschijnlijk de opleiding SPW...
    Maar 1 probleem, wij kunnen niet van 1 loon leven...
    Nu hoorde ik dat je het ook kan combineren, dus werken én leren.
    En dan het liefst in de avonduren naar school...
    Maar wordt dit dan direct vanaf dag 1 betaald door je werkgever?
    En hoe zit het met de kosten voor de opleiding?

Kan wel ff rond gaan bellen naar scholen hoor maar wou ook graag even weten of hier misschien iemand is die er al ervaring in heeft...

Alvast bedankt!

2. Simba

Simba Fanatiek lid

Jun 21, 2006
    1,129
    19
    38
    Hoi Melody,

Ik heb ervaring met werken en studeren tegelijk. Naast mijn werk (4 dagen per week) volg ik een deeltijdstudie. Ik ben inmiddels bijna klaar en heb er 5,5 jaar over gedaan (studie duurt normaal in deeltijd 7 jaar). Ik kan dus wel zeggen dat ik weet hoe het is.

Het hangt van je werkgever af of je de studie vergoed krijgt. Vaak hebben werkgevers wel een regeling, zeker als het gaat om studies die bij je werk aansluiten. Het is alleen wel meestal zo dat als je binnen een bepaalde tijd bij dat bedrijf weggaat, dat je dan een gedeelte terug moet betalen. Is dus wel iets wat je goed moet uitzoeken.

Verder worden inderdaad de meeste deeltijdstudies in de avonduren gehouden, soms ook een dagdeel. Voor mij is dat nooit een probleem geweest, ik heb dit allemaal goed kunnen regelen.

Ik heb veel mensen af zien vallen tijdens mijn studie, maar ik denk altijd maar zo: als je echt wilt, kan je alles! Alle beren op de weg zijn ze te verwijderen als je er echt voor wilt gaan.

Succes en groetjes,

Simba

3. Visjes

Visjes Bekend lid

Jan 2, 2007
    592
    0
    0
    Hoi,

Ik heb ook ervaring met deeltijd studeren. Ik ben nu zelfs aan het afstuderen (momenteel eventjes best pittig!). Ik ben nu een HBO-studie aan het afronden. Het is natuurlijk wel druk met je huishouden, sociale leven enzo, maar als je een makkelijke man hebt (zoals ik :) ) is het wel goed te doen. Ik werk 4 dagen en heb/had 1 dag per week les.

Vaak is het zo dat een werkgever het wel wil vergoeden, maar dat daar inderdaad wel een regeling aan vast zit. Dat je er bijvoorbeeld een bepaald aantal jaren moet blijven werken of als je het niet haalt dat je het dan terug betaalt. Ik wilde dit niet, omdat ik niet wist hoelang ik er ging blijven. Maar ik denk niet dat een werkgever je opleiding wil betalen als je opleiding niets te maken heeft met het werk dat je nu doet. Het moet natuurlijk ook voor je werkgever wel een meerwaarde zijn.

Ik kan het je zeker aanraden en helemaal als je graag een andere richting op wilt! Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Groetjes en succes!

4. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    als je SPW zou willen doen kun je ook informeren naar de BBL variant op een ROC. Dat is inderdaad 4 dagen werken en 1 dag school. je krijgt dan wel een salaris voor zo ver ik weet en bent gewoon in dienst van een bedrijf/instelling. Informeer eens bij een ROC bij jou in de buurt wat bij jullie de mogelijkheden zijn....

Succes met je carierreswitch..

karin

5. marijke1986

May 24, 2006
    16
    0
    0
    als je je aanmeld bij een onderwijsinstelling moet je zorgen dat je zelf een been hebt/zoekt. dit heet BBL.

Je moet minimaal 16? uur per week aan het werk wat uiteraard vanaf dag 1 wordt betaald en gaat dan 1 dag per week naar school. De kosten van het schoolgeld zijn ca€500,- per jaar, daarover komen nog de kosten voor boeken enz.

Als je geluk hebt dan komt het wel voor dat je werkgever deze kosten voor je betaalt.

hoop dat je voldoende aan deze informatie hebt

6. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Nu werk ik 3 dagen en ben aan het afstuderen. Maar hiervoor werkte ik FullTime, was zwanger en ging een avond per week naar school.

Nu is de kleine er en ik vind het veeeeeel minder zwaar als toen ik nog zwanger was.
    Ik vind het te doen, maar ook ik heb er veel af zien vallen. Ongeveer de helft...Maar het ligt helemaal aan jezelf en hoe graag je iets wilt.

7. melody

melody Bekend lid

Mar 29, 2006
    672
    0
    0
    26 januarie is er een open dag op de school de bbl opleiding zorg en welzijn.
    Daar ga ik dus zeker even heen!
    Er is idd een mogelijkheid voor mij om deze opleiding te gaan volgen maar ik denk dat ik dan wel al van te voren een baan moet hebben voor minimaal 16 uur...
    Ben ook bang dat dit best wel moeilijk zal zijn om te vinden...

Het probleem is dat ik ook NOG STEEDS niet weet wat ik nou wil gaan doen!
    In elk geval iets in de welzijn, dus MET mensen werken (of kinderen)
    Maar ik wil ook wel een beetje zekerheid financieel en voor de toekomst.

WAT zou ik kunnen doen? iemand nog tips voor me?

8. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik deed de opleiding tot verpleegkundige.
    Dit werd betaald door het ziekenhuis. en daarnaast kreeg ik dus ook loon.

Ik ga hier na mijn verlof mee stoppen want ik mag niet minder dan 32 uur werken bij deze opeliding. Daarnaast komt dan nog de lestijd en huiswerk en waar echt veel tijd in gaat zitten is de opdrachten die je moet maken.

Natuurlijk kun je oppas zoeken voor al die tijd maar dat wil ik dus niet.

Ik wil nu na mijn verlof op zoek gaan naar een opleiding in de zorg waarbij je wel minder uren mag werken. Misschien verzorgende of zo......maar ja eerst maar eens bevallen en zo.

Kijk eens op www.gobnet.nl daar vind je heel veel info over werk en opleiding, ook in de zorg!
    Succes!

Share This Page