Tips?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Snoekems, 24 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Ik heb over 3 weken een 1e sollicitatiegesprek. Ik wilde in dat gesprek in ieder geval nog niet aangeven dat ik zwanger ben, maar eigenlijk wil ik bij een eventueel 2e gesprek wel open kaart spelen. Met name ook omdat ik (Als ik aangenomen wordt) mijn vast contract laat schieten voor een tijdelijk contract, en daarmee dus ook alle rechten op ouderschapsverlof. Deze 'nieuwe' baan is in mijn woonplaats en scheelt me 2 uur reizen op een dag. Voor mij een hele goede reden om een overstap te overwegen (zeker nu met een groeiende frummel), maar vind het wel echt lastig om te bepalen of ik het moet vertellen bij mijn sollicitatie....

Wat vinden/denken jullie?

2. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai Evelientje,
    Wat een lastige situatie he zoiets... Ik zou het net zo doen als jij, 1e gesprek even 'gewoon' een goede indruk maken (zodat ze je heeeeel erg graag willen hebben!) en 2e gesprek open kaart spelen, zodat je niet bij een werkgever terecht komt die je ineens in je proeftijd gaat ontslaan ofzo vanwege een of andere flutreden (want tegen die tijd zal het wat lastiger worden om je buik te verbergen neem ik aan!).
    Sowieso als je daar langer wil werken dan tijdelijk is het goed om eerlijk te zijn denk ik. En voor een (goede / normaal denkende) werkgever zou je zwangerschap geen probleem moeten zijn!
    Heel veel succes meid, 2 uur minder reizen is niet niks!
    groetjes, Marit

PS laat je even weten hoe het afloopt?

3. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    In jouw situatie (vaste baan opgeven) zou ik het idd in het tweede gesprek eerlijk vertellen. Niet in het eerste, want ze moeten je eerst maar eens graag gaan willen hebben.

4. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Dank je wel voor jullie reacties! Ik vind het echt wel een beetje lastig. Ik ben zelf enorm van eerlijk zijn, ik zou het namelijk echt niet grappig vinden als er bij ons een collega binnen zou komen en op de eerste dag zou zeggen: oh ja, trouwens, ik ben al ruim 4 maanden zwanger.... ( hoe enorm ik iedereen ook een zwangerschap gun!)
    Dus denk dat ik het 2e gesprek maar afwacht!! Jullie horen het zeker nog! Duurt alleen nog wel even, het gesprek is pas in de 2e week van mei....

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb goede ervaringen met eerlijk zijn. ik kwam achter mijn zwangerschap op de dag dat ik werd aangenomen en heb het snel verteld. dat is heel goed ontvangen.
    dus ik zou het idd het 2e gesprek gewoon vertellen. als ze je willen hebben laten ze dat echt niet om die reden schieten!

6. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik zou t ook vertellen maar idd niet t eerste gesprek maar wel voor ik aangenomen wordt... dan weten beide partijen waar jullie aan toe zijn.
    maar ik zou t evengoed een risico vinden om tijdens een zwangerschap een vast contract in te ruilen voor een tijdelijk.. petje af voor je durf!

7. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Ik zou denk ik eerst willen weten of ik het zelf wat zou vinden en dan kun je ook de situatie inschatten..
    Ik zou het dan pas vertellen als er een tweede gesprek zou komen.
    Een eerste gesprek is er toch meer op gericht om elkaar te leren kennen, informatie over de functie en kijken of je geschikt bent/ of je binnen het team past. Tijdens het 2de gesprek kun je dan dit soort dingen vermelden...

Succes iig!

8. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Ik ga inderdaad voor het vertellen tijdens of na het 2e gesprek! Ik ben heel benieuwd!
    En Cilla, het is inderdaad een gewaagde stap om van een vast naar een tijdelijk contract te gaan. Maar het scheelt mij dagelijks 2 uur reistijd en dat is me toch ook wel wat waard....
    En in de sector waar ik in werk is altijd werk te vinden, mochten ze me na een jaar weer laten gaan. Dat scheelt ook wel weer!

9. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    En het verhaal wordt vervolgd: ze hebben me gebeld dat ze het arbeidsvoorwaardengesprek met me willen voeren! Dat lijkt me een mooi moment om het te vertellen! Het is op dezelfde dag als we 's ochtends de termijnecho gaan krijgen, dus dan kan ik ze precies informeren over mijn zwangerschap. Willen ze me dan niet meer: dikke vette pech! Dan blijf ik gewoon bij mijn huidige baas en ga ik lekker ouderschapsverlof opnemen na de bevalling!
    Het jammere is alleen dat mijn evt toekomstige baas langdurig afwezig is en ik het dus met een voor mij onbekende collega-teamleider moet gaan bespreken.... fingers crossed dus maar!!

10. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Evelientje: Fingers crossed, ik hoop dat alles goed gaat.

11. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    JOEHOE :D !!!! Ze vonden het geen enkel probleem en hadden het min of meer al ingeschat dat ik binnen niet al te lange tijd zwanger zou kunnen worden/zijn!!! Dus ik heb gewoon een contract aangeboden gekregen met de toezegging dat het bij goed functioneren wordt omgezet naar onbepaalde tijd en ze vonden het heel fijn dat ik het gezegd had en er dus open over gesproken kon worden!! Ik was trouwens niet de enige, in een voorgaande ronde hadden ze iemand met een dikke buik ook 'gewoon' aangenomen!!!
    PFFFFFFFFFFF, wat een opluchting zeg!!!! En het was al zo'n spannende dag want vanmorgen ook de termijnecho gehad en een vrolijk spring-in-het-veldje gezien!!:D
    Onderweg van het gesprek naar huis maar een flesje alcohol vrije wijn gehaald om daar vanavond heerlijk mee te toasten!!! :D

12. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

GEFELICITEERD!!!
    Wat fantastisch om te lezen dat er ook nog normale werkgevers zijn die er gewoon rekening mee houden dat vrouwen tussen de 18-40 vaak kinderen krijgen! Je leest hier zo vaak de negatieve verhalen, ik kreeg er bijna een negatief beeld van de nederlandse werkgever van...

Geniet ervan en alvast succes op je eerste werkdag!

PS. Hoe was de alcoholvrije wijn? Is dat wel een beetje te drinken?

13. Bri

Bri Niet meer actief

Gefeliciteerd met je nieuwe baan en met je goede echo!

14. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Dank jullie wel! Ik loop al de hele week te stuiteren en iedereen maar lachen dat ik zo blij ben met mijn nieuwe baan (dat ik ook stuiter vanwege de zwangerschap mogen ze pas na dit weekend weten als onze ouders het ook weten, hahaha)

En Fenneke80, de alcoholvrije wijn is net ranja! Gewoon een vruchtensapje in een wijnfles, dus prima te doen!

15. appelthee

appelthee Niet meer actief

haha ik word ook helemaal happy van je bericht zo positief schrijf je meid!!

wat fijn dat je een nieuwe baan hebt, en nog fijner dat alles goed was :D .... bij de termijn echo

Deel Deze Pagina