ontslagvergunning en ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door merry78, 15 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merry78

merry78 Actief lid

18 aug 2010
    490
    0
    16
    Beste UWV webcareteam,

Afgelopen maandag heb ik van mijn werkgever te horen gekregen dat zij na 11 jaar werkzaam te zijn geweest een ontslagvergunning hebben aangevraagd op basis van bedrijfseconomische redenen.

Ik heb een kindje gekregen en ben van 40 uur per 1 december naar 24 uur gegaan.

Nu zou ik graag willen weten, indien de ontslagvergunning wordt verleend:
    * Over welke periode wordt de ww uitkering berekend?
    * Worden daar de 2 maanden opzegtermijn ook bijgeteld?

Alvast bedankt voor de moeite.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Merry78,

De hoogte van een WW-uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen van één jaar voor je eerste werkloosheidsdag.
    Hierin valt dus ook de opzegtermijn.
    Het dagloon dat op deze manier wordt vastgesteld is de basis voor je uitkering.
    Je ontvangt van dat bedrag de eerste 2 maanden 75% en vervolgens 70%.

Het dagloon wordt berekend voor het aantal uren dat je gemiddeld in de 26 weken voor je werkloosheid hebt gewerkt.
    Is er in deze periode sprake van ouderschapsverlof dan telt dit mee als gewerkte uren.

Wil je voor een lager aantal uren beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt?
    Dan krijg je alleen voor dat aantal uren WW-uitkering betaald.

Actuele informatie over een aanvraag ontslagvergunning vind je hier.
    Ik wens je veel succes met het solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. merry78

merry78 Actief lid

18 aug 2010
    490
    0
    16
    Beste Ella,

Dank voor uw reactie. Ik ben inderdaad van plan om meer te gaan werken, daar het in mijn branche waarschijnlijk niet mogelijk is om voor 3 dagen een baan te vinden. Maar dat kan ik dan aangeven bij het UWV.

Vandaag heeft mijn werkgever aangegeven dat hij een vaststellingsovereenkomst met mij wil sluiten. Ik krijg dan tot 15 april 2012 doorbetaald en moet daarna de ww in indien ik nog geen baan heb gevonden.

Maar is het mogelijk om in onderhandeling te gaan over die overeenkomst en daarnaast ook nog in verweer gaan tegen de ontslagvergunning?

Alvast bedankt!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Merry78,

Je kunt in verweer gaan tegen een ontslagvergunning.
    Als UWV de aanvraag hiervoor ontvangt krijg jij daar een brief over.
    Op deze brief kun je reageren en aangeven waarom je het niet eens bent met je ontslag.

Als je met je werkgever een beëindigingovereenkomst aangaat betekent dit dat je akkoord gaat met je ontslag.

Het is hierbij belangrijk dat de inhoud van de overeenkomst het (eventuele) recht op een WW-uitkering niet uitsluit.

Of je beide procedures tegelijk wilt is aan jou om dat te beslissen.
    UWV Webcare Team is niet bevoegd jou hierin te adviseren.
    Als je wilt weten of dit juridisch mogelijk is kun je hierover contact opnemen met de arbeidsjuridische dienst van het werkbedrijf.

Actuele informatie over de procedure van een ontslagvergunning vind je hier.

Ik wens je alvast een fijne kerst.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina