Hoi allen, Ik wilde eerst in het Diak bevallen, maar i.v.m. zw.diabetes moet ik nu verplicht in het WKZ bevallen. Toen ik dat kreeg te horen, was de laatste Zwangere Zaterdag net geweest. En de volgende is iets te dicht op m'n uitgerekende datum. Dus ik weet eigenlijk vrij weinig over hoe het is om daar te bevallen, etc. Ik kom er elke twee weken nu voor controle en dat bevalt redelijk... Ik vind het altijd wel erg druk / chaotisch overkomen en m'n gynaecoloog is wat kort van stof, maar volgens mij is iedereen wel erg kundig, etc. Wie is daar bevallen? Of gaat daar ook bevallen?
Ik ben in het wkz bevallen in okt. 2009. Wel onder leiding van de verloskundige en niet bij de gyn. Ik vond iedereen heel kundig en vriendelijk. Wij werden gesteund wanneer we wilden en met rust gelaten als we daar behoefte aan hadden. Mijn bevalling verliep voorspoedig en uiteindelijk konden we 5 uurtjes na de bevalling alweer lekker naar huis. Ik hoop er in augustus nog eentje te lanceren
@Liesl Bedankt voor je reactie! Kwam je na de bevalling op een kamer met andere mensen? Of had je een eigen kamer? Heb je nog pijnbestrijding gehad tijdens de bevalling, of was dat niet nodig?
Hoi, ik ben afgelopen januari bevallen in het WKZ. Is erg goed bevallen! Controles vond ik inderdaad ook vaak erg chaotisch (verpleegkundigen daar op de poli vond ik niet altijd even doortastend) en spreekuur liep vaak ook uit. Toen ik zelf overtijd liep, snapte ik dat laatste beter: ik werd overal tussen geplaatst, waardoor anderen weer langer moesten wachten. Bevalling zelf: had medische indicatie en mocht dus met weeën om de 4 minuten komen. Toen dat het geval was, gebeld en kon gelijk komen. Kreeg gelijk een eigen verloskamer (die zijn trouwens erg nieuw, mooi en prettig voor de partner!). Verpleegkundige is er toen veel bij gebleven, tot de medisch verloskundige kwam. Die constateerde dat ik kon blijven omdat de bevalling echt begonnen was. Omdat het een ziekenhuis is en ze dus met diensten werken, heb ik 2 verschillende VK's gehad. Qua verpleegkundigen 3 (ben vlak voor de wisseling van dienst bevallen). Vond het allemaal wel prima. Ze waren allemaal even aardig. Ook werd alles uitgelegd wat ze gingen doen. Ik heb een epiduraal gehad (wel op enig aandringen overigens). Toen deze eenmaal zat (en goed zat) en ik wilde rusten, werd dat ook gerespecteerd. De bedden zijn erg prettig, aangezien deze goed in verschillende standen gezet kunnen worden (vooral met persen prettig). Ook douche en wc op de kamer is erg fijn. Ik ben dus bevallen onder leiding van een medisch verpleegkundige. Gynaecoloog heb ik niet gezien, aangezien daar ook geen aanleiding voor was (geen vacuüm oid gehad). Wél was er overleg met de dienstdoende gyn, begreep ik toen het draadje welke op het hoofd van mijn kindje zat niet goed werkte. Misschien heb ik al te veel verteld, misschien ook niet. Vragen dus gewoon stellen! Ow, en wellicht kan je met een controle eens vragen of je op de verloskamers kan kijken. Als het rustig is, moet dit denk ik geen probleem zijn. Ow, zie net de vraag die je aan iemand anders stelt: ik ben na de bevalling nog zo'n 2u op de verloskamer gebleven (douchen, eten etc.). Aangezien ik een nachtje moest blijven vanwege het tijdstip, werd ik naar een andere afdeling gebracht. Daar lag ik alleen op een 2 persoonskamer. Moet er wel bijzeggen: het was vrij rustig met bevallingen toen ik bevallen ben. Wellicht dat het anders gaat als het erg druk is.
Ik ben bevallen zonder pijnbestrijding en ben een paar uurtje na mijn bevalling weer naar huis gegaan. Dit rechtsstreeks vanuit de kraamsuite die ik daar had, heb geen andere zwangeren gezien. Ben dus ook niet opgenomen geweest in het ziekenhuis, 'alleen maar' poliklinisch bevallen. 't is mij goed bevallen Wat de controles betreft. Ik ga altijd 's avonds, dan zijn de wachttijden korter en heeft de VK alle tijd voor je...
@Juudje81: Het uitlopen van de spreekuren klinkt idd erg bekend, haha. Maar vind het idd niet zo erg. Ik moest zelf ook twee keer met spoed tussen door, dan zie je mensen in de wachtkamer ook wel even boos kijken. Ik heb m'n afspraken altijd bij dezelfde gyn, dat vind ik wel prettig. Maar merk wel altijd dat hij toch een beetje haastig is, wellicht door het uit lopen. Heb je van te voren een gesprek gehad met de VK over pijnstillers tijdens de bevalling? En had je een geboorteplan? Ik heb a.s. dinsdag een lange afspraak, waarin ik het daarover wil gaan hebben. Klinkt als een goede ervaring! Verloskamers en goede bedden klinken al als een hele geruststelling, haha. Waren er tijdens je bevalling ook nog assistenten of artsen in opleiding die mee keken? Ik heb daar opzich geen problemen mee, maar hoef ook geen heel leger aan m'n bed te hebben.
@Liesl: Ah ok! Ben je dan op etage 2 of 3 bevallen? Een van de twee is geloof ik echt WKZ medisch bevallen en andere UVC poliklinisch. 's Avonds controle zou handig zijn, zeg. Alleen doet m'n gynaecoloog daar niet aan, volgens mij...
@ chantal: ben toch erg benieuwd welke gyn jij hebt.... ik had op een gegeven moment elke keer een andere gyn bij de controles (vond ik niet erg overigens) en dan merk je wel verschillen. Vond eigenlijk de arts-assistent het prettigst omdat hij echt de tijd nam en ook met de echo's nog wel dingen aanwees en uitlegde. En ik dacht alle gyn's wel gezien te hebben..... nou, degene met wie ze overlegden tijdens mijn bevalling kende ik dus niet, hahaha Ik heb alleen gesprekken gehad met de gyn over pijnbestrijding (en dus eigenlijk met meerdere gyn's). En in verband met mijn medicijnen een afspraak gehad met de anesthesist of ik wel of niet een epiduraal mocht. VK heb ik vantevoren nooit gezien. WIst dus ook niet wie mijn bevalling evt. ging begeleiden (maar vond dat ook niet erg). Ik had een geboorteplan ja. Maar volgens mij heeft alleen de eerste verpleegkundige daar naar gekeken en daarna niemand meer (ze doen namelijk niks op papier, alle controles/statussen e.d. worden gelijk in de computer gezet). Nu had ik er ook niet heel veel bijzonders in staan en ging mijn bevalling ook erg voorspoedig. Had er vooral dingen instaan van: "als...... dan......" En daar hoefde dus ook niet naar gekeken te worden. Wél had ik er in gezet dat mijn kind hypo-allergene flesvoeding zou/moest krijgen. Dat was dus wél enorm handig om erin te zetten. Wat ik vooral wel prettig vond, is dat je veel met z'n tweetjes bent. Je ligt aan allerlei apparatuur die zowel jou als je kindje in de gaten houden en dat kunnen ze van afstand inzien. Als er wat is, komen ze dus gelijk. Zo niet, dan laten ze je gewoon lekker en komen ze alleen voor de controles. Ow, en nog over mensen die meekijken: alleen met het zetten van de epiduraal keek er iemand mee, omdat zij het als verpleegkundige nog niet vaak had gezien. Verder wel veel personeel gezien, maar dat komt door de wisselende diensten. Per dienst heb ik denk ik 1, hooguit 2, verpleegkundigen gezien en 1 VK. Aangezien ik er bijna 3 diensten was, heb ik zo'n 5 verpleegkundigen en 2 VK's gezien, een anesthesist en dus de verpleegkundige die mee keek. Ow, en nog een arts omdat mijn placenta in eerste instantie niet wilde komen. Dus totaal zo'n 10 personen gezien in 10 uur tijd. Maar heb dat niet als vervelend ervaren. Klinkt als veel mensen, maar ze staan uiteraard niet allemaal tegelijk aan je bed
Ow, en verschil tussen medisch en niet-medisch is er qua etage niet meer. Ik geloof dat álle bevallingen nu plaatsvinden op de 2e etage (in ieder geval op 1 etage dus ). Het onderscheid hebben ze er met het vernieuwen van de verloskamers uitgehaald.
@Juudje81: Haha, ik zal je nadat ik dit bericht heb gepost even een PM sturen met de naam van de gyn. Straks gaat hij ineens z'n eigen naam googlen en dan vindt hij dit topic, haha. Ik heb wel een keertje toen ik met spoed moest komen een arts-assistent gehad en die nam idd nogal de tijd. Vond ik erg prettig. Gyn die ik heb gaat na dit jaar met pensioen, dus wellicht heeft hij er ook niet zoveel zin meer in. Plus was je zegt; die heeft vast alles al eens gezien... Hmm, ik zal in ieder geval maar een geboorteplan maken. M'n fysio had ook wat aanvullingen wat betreft houdingen. Welke ik niet kan/mag doen. En dat ik bijv. zelf m'n benen vast moet houden, niet iemand anders laten doen. Nu zijn m'n man en ik er natuurlijk ook gewoon zelf bij, dus kunnen het ook nog eens zeggen. Maar toch fijn om het ook gewoon op papier te hebben. Prettig dat je veel met z'n tweetjes wordt gelaten. Ik baalde eerst een beetje dat ik niet meer in het Diak (kraamsuites) mocht bevallen. Maar dat maakt het dan weer een beetje goed, haha. Wisselende diensten is idd logisch. En zolang ze idd niet met z'n tienen tegelijk aan m'n voeteneind staan, dan vind ik het prima...