miskraam bij tweeling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door bieneke, 7 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bieneke

    bieneke Nieuw lid

    7 jul 2007
    4
    0
    0
    Hallo dames,
    Ik heb pas gehoord dat ik de helft van een ééneiïge tweeling ben geweest.
    Wat hier aan vooraf ging is een lang verhaal...
    Nu is mijn vraag "als het met 1 van de vruchtjes misgaat, en ws tussen de 15 en 20 wk zwangerschap, waar blijven dan de restjes van het andere vruchtje.
    Is dit altijd zichtbaar, dus terug te vinden
    Kan het zijn dat het ene vruchtje in ontwikkeling achterblijft bij het andere en alsnog "oplost", ook na aangegeven weken?

    Nergens kan ik hierover inlichtingen vinden, ben zelf nooit zwanger geweest, stap dus zo niet maar bij een arts of gyn binnen. Heb nu een heleboel vragen rondom het misgaan van een zwangerschap bij een tweeling. Het wordt een tweelingmanifestatie genoemd.
    Graag info hierover of waar kan ik meer vinden op het net?
    Bieneke
     
  2. bieneke

    bieneke Nieuw lid

    7 jul 2007
    4
    0
    0
    Hallo
    ik lees nog eens mijn berichtje door, is het wel duidelijk...
    als het ene vruchtje achterblijft in ontwikkeling, en later alsnog sterft, het ander ontwikkelt zich normaal ( ik ben goed gezond ter wereld gekomen) waar blijven dan deze restjes...
    Afgelopen za stond er een berichtje in de krant over een baby geboren met 4 beentjes.. ws als gevolg van het samensmelten van twee vruchtjes.
    Dit doet mij denken aan mijn vraag..
    wie oh wie weet hier meer van.
    bieneke
     
  3. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi bieneke,

    Het komt vaker voor dat eentje van een tweeling overlijd en de ander overleeft. Meestal word het kindje dat overlijd opgenomen door het lichaam/ 1 keer ben ik het overleden kindje tegen gekomen in de placenta van de ander was een soort fossieltje geworden.
    Bij een kindje met 4 beentje gaat er iets mis in de celdeling, er is dus geen echte tweeling geweest.

    Groetjes Imke
     
  4. bieneke

    bieneke Nieuw lid

    7 jul 2007
    4
    0
    0
    dank je wel Imke voor je info.
    Maar waar kan ik hierover nog meer informatie vinden...
    Bieneke
     
  5. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Bieneke,

    Ik denk dat je het beste het internet even af kunt speuren. Ik weet niet direct een organisatie of en site waar je met deze vraag terecht kunt. Je zou een tweelingorganisatie kunnen bellen misschien.

    Groetjes Brigitte
     

Deel Deze Pagina