Ik wilde in een bestaand topic verder gaan, maar het was al gesloten. Dus toch maar even een nieuwe... Hoe gaat dat met het meten van ontsluiting? Wanneer beginnen de inwendige onderzoeken? Hoe vaak moet dat? Ik begreep dat de vk of gyn dat met de vingers meet en schat hoeveel het ongeveer is. Maar ze meet de bbm, toch? En die zit toch iets van 10-15 cm verder naar binnen? Hoe komt ze daar dan bij? Is het pijnlijk? Ik zie nu in gedachten zo'n hele hand naar binnen verdwijnen. Lijkt me niet heel grappig... :-S
Ze meten de ontsluiting tijdens de bevalling, ze gaat met 2 vingers naar binnen. Is niet pijnlijk vond ik maak je geen zorgen, ze doen het niet zomaar
Ja, ik snap dat ze met vingers naar binnen gaat, maar dan moet je toch een heel eind naar binnen? Ik bedoel, die bbm ligt toch niet voor de ingang te wachten?
Daar kunnen ze echt wel bij hoor, maak je geen zorgen Dan duwen ze gewoon een beetje.. En tis niet heel pijnlijk en er verdwijnen geen hele handen in je
Mij bm lag wat gekanteld en ze konden er heel moeilijk bij, ik vond het echt verschrikkelijk veel pijn doen. Ik moest ook vuisten maken en onder mn kont doen om het iets naar boven te liften. Als ik terug denk aan de bevalling is dit wel een van de dingen die ik het ergst vond, op de weeenstorm na.
Het doet niet zo heel veel pijn, zolang ze het niet tijdens een wee doen in elk geval. Bij mij is het bij elke bevalling 2x gebeurd: 1x toen de vk aankwam bij mij thuis om te kijken hoe ver ik was en na een uurtje nog eens en daarna werd de baby geboren, dus vaker hoefde niet.
Ik vond het een beetje onprettig (enigszins gekantelde baarmoeder), maar niet heel pijnlijk. Ze heeft bij mij alleen ontsluiting bepaald toen ik al aan het bevallen was. Het is in principe niet nodig om dit bij gewone controles te doen, daar zou ik zelf ook nooit om vragen. Maar er zijn vrouwen die dit wel graag willen.
Volgens mij ligt je bmm ook lager als je hoogzwanger bent, dus hoeven ze geen 15 cm naar binnen Ook het kantelen van je bekken kan helpen om er makkelijker bij te kunnen. Ik merk tijdens het vrijen ook dat mijn bmm lager ligt overigens, manlief komt er eerder tegenaan zeg maar
Klopt ja, de boel zakt aardig naar beneden zo op 't laatst. Moet ook wel als dat hoofdje in je bekken komt te liggen...
Je bbm komt idd steeds lager te liggen. Dus tegen de tijd dat je zover bent en gaat bevallen is het nog maar een cm of 10. (lijkt veel maar is het echt niet) Hij tijdens de bevalling maar 3x gecontroleerd. Maar mijn vliezen braken eerst voor de weeen begonnen. Dus dan doen ze het zo min mogelijk ivm infectiegevaar) Zag er ook heel erg tegenop maar doet geen zeer. (al hoewel ik bij de 2e en 3e keer een ruggenprik had dus zowieso niks meer voelde )
Hier is het best vaak gecontroleerd, in de zwangerschap al ivm veel harde buiken, later liep ik bij de gyn en die controleerde het met inwendige echo. Tijdens de bevalling. Tja ik was op controle en gyn wou kijken hoe bmm ervoor stond ivm plannen van inleiding met 38 weken, toen bleek ik opeens 3 cm te hebben, tot het voelen ging het nog wel maar toen ging hij strippen, dat was erg pijnlijk. Gelukkig hielp het wel en kwamen later de weeën. Ik had pas laat door dat het weeën waren en toen ik de volgende dag op de verloskamers binnen kwam, omdat ik het toch niet vertrouwde, had ik 6 cm, men dacht toen nog dat gaat heel snel, want als je niet wist dat dit toch echt weeën waren en je hebt nu 6 cm, dan zal je met paar uurtjes wel bevallen (helaas bleekheid tegendeel waar) toen dus iedere 1,5-2 uur weer controle. Vond dit eigenlijk steeds minder prettig worden, maar het is echt pijnlijk, nee dat valt wel mee. Ik moet wel zeggen er zit een heel verschil in wie het doet, de een is voorzichtig maar de ander, de gyn die later kwam deed het op de ruwe manier zeg maar, maar dat was wel op het moment dat er moest worden gekozen voor spoedkeizersnede, dus dat zou mee kunnen hebben gespeeld.
Hier ook beide keren maar 2x getoucheerd, een keer bij aankomst om te kijken hoe ver ik was en een keer zodra ik persdrang had. Doet geen pijn hoor, ze doen het vlak na een wee en dan is het goed te doen!
Hier ook. Mijn bmm stond echt gekanteld.. Ik heb zo gevloekt, dat deed het meeste pijn van de hele bevalling. Maar het toucheren/masseren had ook een voordeel: van rustig 1 cm per 1a2 uur ging ik na die actie opeens naar 5 cm in 1,5 uur. Na dat toucheren had ik in 2 uur mijn baby
Ja dat vond ik ook. Ik heb een hele heftige bevalling gehad met 15 uur weeenstorm. Maar die ontsluiting voelen vond ik ook echt geen pretje. Maar dit is vast bij iedereen anders. Ik had ook allerlei slangetjes naar binnen hangen omdat de navelstreng beklemt zat. Miss werkt dat ook niet echt mee...
Ik vond dat toucheren niet zo erg, voelt een beetje vervelend. Ben in het laatste stukje bevalling wel een keer of 5 getoucheerd, misschien nog wel vaker, omdat de ontsluiting niet vorderde. Mijn ervaring was wel hoe verder de ontsluiting hoe minder vervelend. Niet zo gek ook als je er over nadenkt. Overigens pas voor het eerst ontsluiting gemeten tijden de bevalling, daarvoor niet.
Geen pijn, alleen wilde ze tijdens de weeën iedere keer naar binnen. Ik wilde juist dat ze dat deed als mijn wee voorbij was. Volgens mij heb ik een heel prettige doos, als ik zo die verhalen lees van maar twee keer ofzo, want bij mij zat ze er de hele tijd in. Heb op een gegeven moment wel gegild dat ze met haar vingers bij mij uit de buurt moest blijven, als ze ze niet gebroken wilde hebben, want zelfs mijn partner mocht me tijdens de weeën niet aanraken.
Dat klopt idd wel. Toen ik 8 cm had deed het idd niet echt pijn meer. Wat je dat snel weer kunt vergeten zeg
Bij mij was er getoucheerd een week voor de bevalling en een paar dagen ervoor. Die eerste x was pijnlijk, stomme hardhandige gynaecoloog. Ik dacht dat zn hand door mn strot naar buiten zou komen. We noemden hem daarna dr. Claw. Tijdens de bevalling was het niet meer pijnlijk. Werd toen wel door vrouwen gedaan, die snappen het misschien en kleinere handen ?????
Ik vind het toch wat anders dan dat een volwassene zijn/haar hand naar binnen duwt dan dat er een lang gewenste uk eindelijk naar buiten komt hoor. Vraagje: wat is toucheren eigenlijk?