Aan de hand van een topic moest ik opeens weer aan mijn gesprek met een medewerker van maxicosi denken op de negen maanden beurs. Ik vroeg hem naar de autostoelen met stootbeugel zonder gordels. De man in kwestie was er niet over te spreken. Ik zei dat ik het zo gek vond dat hij als best uit de test kwam bij anwb. En toen vertelde hij dat ze samen met romer een rechtszaak hadden aangespannen. Nu zag ik pas tot mijn schrik dat ook babydump de comercie erin ziet en ze binnenkort ook daar te koop zijn. Nu vroeg ik me dus af of er hier mensen zijn die iets weten over de veiligheid van deze stoelen? en of er bij hun iets bekend is over bijv de betreffende rechtzaak?
Heb je het over een stoel met een vangkussen? In dat geval heeft mr van maxicosi gelijk. Deze stoelen zijn inderdaad helemaal niet veilig, Romer heeft jaren geleden ook deze vangkussens gehad maar toen bleek dat het helemaal niet veilig was hebben zij ze uit de handel gehaald en besloten dit niet meer te produceren. Het is inderdaad erg vreemd dat ze bij oa ANWB zo goed uit de testen komen. Maar dan is het wel goed om te weten dat ANWB (en nog meer) geen gebruik maken van dummies tijdens de crashtesten die nek en hoofdletsel meten. Zij kijken vooral naar gebruik gemak en hoe de stoel na een crash nog in de gordels zit. Helaas kijken ze in deze testen niet naar eventueel letsel dat een kind heeft opgelopen tijdens de crash. Naar mijn mening zeggen deze testen dus helemaal niets! Zelf kijk ik naar de Zweedse Plus test, hier testen ze wel met dummies die letsel meten op hoofd en nek. Hier komen deze stoelen, maar zowieso geen voorwaartse stoelen absoluut niet door de testen heen omdat een kind teveel letsel oploopt bij een ongeval, of nog erger de hele crash niet eens overleeft. Hopelijk zo een beetje een antwoordt op je vraag.
Hoi, ja die bedoelde ik inderdaad. Bedankt voor het antwoord, is meteen weer duidelijker . Vriendin van me heeft zn stoel en heb haar toen.op het crashfilmpje gewezen. Volgens haar is er altijd wel wat te verzinnen en hij kon er echt niet uitvallen hoor. Nu zag ik laatst een foto waar haar kindje helemaal voorover op de beugel lag te slapen en er zelfs beetje naast zakte. Dat bevestigt voor mij dan toch dat het niet ideaal is. Helaas hebben/hadden wij de financieen niet voor een achterwaartse vervolgstoel en konden we een maxicosi tobi van toen 5 jaar oud overnemen van mijn zwager. Weet jij toevallig hoelang een stoel meemag? Heb nu een stoel van 1,5 jaar over kunnen nemen dus dat is nu de hoofdstoel, maar zat te denken de andere te bewaren voor als mijn mande auto heeft en ik onverwachts met een auto mee kan/wil.
Het advies voor levensduur autostoel is 5 jaar verschilt een beetje per fabrikant. Jammer dat jullie niet voor een achterwaartse stoel hebben kunnen kiezen.... Er staan er op Mp ook wel eens 2e hands.... Joie heeft al een achterwaartse stoel voor 150,- ... Dat is nog geen 1x kinderbijslag ... Wij hadden destijds ook niet zoveel geld over en hebben toen by de 1e verjaardag geld gevraagd aan veel mensen en konden zo een nieuwe Besafe kopen...